۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۶۸۵۶۶۶
آیت‌الله سعیدی:

اولین وظیفه حکومت اسلامی اقامه نماز است

اولین وظیفه حکومت اسلامی اقامه نماز است
نماینده ولی فقیه در استان قم گفت: پیامبر(ص) که برای تشکیل حکومت از مکه به مدینه آمدند، اولین اقدامشان در مدینه اقامه نماز جمعه بود که نشان دهنده اهمیت نماز جمعه است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمحمد سعیدی در دیدار رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جمعی از فعالان ستاد نماز جمعه استان قم در حرم حضرت معصومه، اظهار کرد: ۵ مردادماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه در سال ۱۳۵۸ به امر امام خمینی(ره) و به امامت آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران است تا پیام پیوند دین و دانش را به همه ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه در اسلام دین و دانش ما با ولایت پیوند خورده است، خاستگاه همه اعتقادات ما را علم و آگاهی دانست و افزود: نماز جمعه یک دانشگاه و مدرسه بزرگ انسان سازی است و اینکه بعد از سقوط رژیم جنایتکار پادشاهی در دانشگاه نماز جمعه اقامه شد نشان می‌دهد که ما در دانشگاه می‌خواهیم کسانی را تربیت کنیم که در برابر دشمنان محکم با اقتدار و با مؤمنین مهربان و نرم هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قم ریشه اقامه نماز جمعه را در ولایت خدا و ائمه(ع) دانست و گفت: با توجه به آیه ۱۴ سوره طه اولین جمله‌ای که خداوند پس از مبعوث کردن حضرت موسی(ع) به پیامبری به ایشان گفت این بود که نماز را برای گسترش ذکر و یاد من در زمین اقامه کن و در این آیه مهمترین هدف بعثت انبیاء را پس از توحید، عبادت خدا و اقامه نماز عنوان کرده است.

وی با بیان اینکه نماز برترین عبادت خداوند است، گفت: افرادی که نماز می‌خوانند خدا را فراموش نمی‌کنند و وقتی در نماز به خداوند می‌گوییم ما فقط تو را عبادت می‌کنیم باید به گونه‌ای رفتار کنیم که این حرف ما دروغ نباشد.

سعیدی با بیان اینکه همه انبیاء و اولیای خدا موظف بودند که نماز را برای ترویج یاد خدا به پا دارند، افزود: پیامبر(ص) که برای تشکیل حکومت از مکه به مدینه آمدند، اولین اقدامشان در مدینه اقامه نماز جمعه بود که نشان دهنده اهمیت نماز جمعه است.

وی با اشاره به آیه ۴۱ سوره مبارکه حج، ابراز کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید مؤمنین کسانی هستند که اگر حکومت تشکیل دادند اولین کاری که می‌کنند اقامه نماز، پرداخت زکات و امر به معرف و نهی از منکر است و پیامبر(ص) هم اولین کاری که پس از تشکیل حکومت کردند اقامه نماز جمعه بود.

امام جمعه قم با بیان اینکه نماز مخالف فساد، اختلاس، فحشا و منکر است، گفت: ذات نماز با فساد و استکبار مخالف است و خیرات و برکات با خود می آورد و به همین خاطر پیامبر(ص) در اولین حرکت خود پس از تشکیل حکومت برای هر شهر و روستایی امام جماعت و جمعه منصوب کردند و فرستادند و نماز را برپا کردند.

وی با بیان اینکه کسی که اهل نماز باشد از دشمن نمی‌ترسد و اهل سازش با دشمن نیست، تصریح کرد: ما افتخار می‌کنیم که در نظامی زندگی می‌کنیم که نماز را برپا داشته و زکات را احیا کرده است و امر به معروف و نهی از منکر را تقویت می‌کند زیرا این امور تقوا را تقویت و باعث نزول برکات الهی بر زمین می‌شود.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام علی مهدیزاده رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم با بیان اینکه نزدیک به ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه در کشور فعال است گفت: ۵ مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور بعد ازانقلاب را گرامی می داریم و به این مناسبت امسال از شبکه امامت به عنوان شبکه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در شبکه‌های اجتماعی افتتاح می شود و از نشان ستادهای نماز جمعه نیز رونمایی خواهد شد.

همچنین در این دیدار از فعالان برپایی نماز جمعه و قاریان و مجریان نماز جمعه های استان قم تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظرات