۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۶۸۵۷۲۳
مقاومت عراق:

مقاومت تا زمان خروج حقیقی بیگانگان در آماده‌باش کامل خواهد بود

مقاومت تا زمان خروج حقیقی بیگانگان در آماده‌باش کامل خواهد بود
مقاومت عراق در واکنش به توافق سران عراق و امریکا بر ابقای مشاوران نظامی در خاک کشور گفت: مقاومت تا زمان خروج حقیقی بیگانگان در آماده‌ باش کامل خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، کمیته هماهنگ‌کننده گروه‌های مقاومت عراق، شامگاه امروز (چهارشنبه)، در بیانیه‌ای نکاتی را درباره بیانیه پایانی دور چهارم گفت‌و‌گوهای راهبردی بغداد واشنگتن عنوان کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «شبکه الاعلام المقاوم»، در بیانیه مذکور آمده است، به رغم آنکه بیانیه پایانی دور چهارم گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد-واشنگتن چندپهلو و غیرصریح است و در آن ابهام و کاستی وجود دارد و از سوی دیگر، هیچ لفظ خروجی در آن ذکر نشده، مقاومت عراق از نزدیک تمام مقدمات و نتایج این گفت‌و‌گو را پیگیری کرده است و بسیار یقین دارد که با اصطلاحات و عناوین بازی شده تا زمان هیمنه و حضور آمریکا به درازا کشیده شود؛ آمریکایی‌ که حضورش پس از مصوبه تاریخی پارلمان عراق در سال ۲۰۲۰ غیرقانونی است.

در ادامه این بیانیه خاطر نشان شده است که اجرای مصوبه مذکور از تعهدات اولیه دولت عراق بوده از‌این‌رو چنانچه مقصود خروج حقیقی باشد، بایست این خروج شامل تمام نیروهای بیگانه شود و همه پایگاه‌های تحت اختیار اشغالگران به طور کامل به همراه تجهیزات نظامی موجود در آن به عراق تحویل و همچنین به پرواز هرگونه پرنده نظامی بیگانه در حریم عراق پایان داده شود.

کمیته هماهنگ‌کننده مقاومت عراق تأکید کرد که در راستای تحقق مفهوم حاکمیت عراق و آزادسازی کامل این کشور از اشغالگران و رد هرگونه بهانه برای سرپوش نهادن بر شکست اشغالگران و ابقای آن‌ها در قالبی دیگر در خاک عراق، خواسته مقاومت ثابت و روشن است و همچنین مقاومت تأکید می‌کند که عراق به هیچ گونه نیروی بیگانه در هر قالبی نیاز ندارد.

مقاومت عراق در ادامه بیانیه یادشده به نقص‌ها و ابهامات موجود در بیانیه مشترک دور چهارم گفت‌و‌گوهای راهبردی بغداد-واشنگتن اشاره کرد. موارد عنوان‌شده از این قرار هستند:

«نخست: آنچه در این عبارت بیانیه مذکور آمده است: "روابط امنیتی به طور کامل به حالت مشاوردهی، آموزش و همکاری اطلاعاتی تغییر پیدا خواهد کرد". آشکارا به این معناست که این موضوع فراتر از یک اعلام فریبنده برای ابقای اشغالگران نیست؛ اما تنها با تغییر عنوان. در این حالت، موضع مقاومت در رد حضور هر شکلی از اشغالگری تغییر نخواهد کرد به‌ویژه آنکه ما در بیانیه پیشین خود ثابت کردیم که نیروهای امنیتی ما نیازی به آن‌ها ندارند و خود توانایی دارند و قدرتمند هستند. حضور مشاوران آمریکایی یک ضرر است که نفعی به دنبال ندارد».

«دوم: در نتیجه گفت‌و‌گوی [راهبردی] -سهوا یا عمدا- از هر گونه صحبت درباره اشغال حریم هوایی عراق از سوی آمریکا و نقض حاکمیت چندین و چندباره حاکمیت این کشور غفلت به عمل آمده است با نظر به اینکه تمام جنایت‌های اشغالگران آمریکایی از سال ۲۰۱۴ تاکنون از راه حریم هوایی انجام شده است بنابراین چنانچه حریم هوایی عراق تحت کنترل آمریکا باشد و پرنده‌های آمریکایی بدون هیچ گونه نظارتی در آن جولان دهند،‌ اعلام خارج کردن نیروها در حالی که آن‌ها حریم عراق تحت اشغال دارند، بی‌معنی خواهد بود».

«سوم: ما از سال ۲۰۱۴ و از زمان آغاز جنگ علیه سازمان داعش، از طرف آمریکایی و عراقی می‌شنیدیم که نیروهای آمریکا در عراق رزمی نیستند بلکه تنها برای مشاوره‌دهی و آموزش حضور دارند تا این‌گونه پس از هفت سال همگان را -البته به جز ما- با این اعلام که این نیروها رزمی بودند و قصد دارند مأموریت آن‌ها را بعدها به مشاوره‌دهی تغییر دهند، غافلگیر کنند پس اگر طرف آمریکایی طی هفت سال- طبق عادتش- دروغ گفته است، چرا باید آن‌ها را اکنون باور کنیم؟ و اگر برخی طرف‌ها حضور نیروهای رزمی را به بهانه مشاوره‌دهی در سابق پنهان کرده‌اند پس چه چیزی مانع آن‌ها خواهد بود تا دیگر این کار را تکرار نکنند؟».

«چهارم: در صورتی که در پایان سال اعلامی رسمی درباره خروج تمام نیروهای بیگانه از خاک عراق صورت بگیرد و تمام پایگاه‌ها از وجود آن‌ها خالی شوند، چه کسی اثبات خواهد کرد که خروج عملا انجام شده است؟ و آیا به کمیته‌های پارلمانی بی‌طرف اجازه داده خواهد شد که بدون هشدار قبلی درباره بازرسی، وارد این پایگاه‌ها شوند و خالی بودن آن را از نیروهای آمریکا اثبات کنند؟ یا اینکه این پایگاه‌ها بسته و محافظت‌شده باقی خواهند ماند تا باعث نگرانی و تعجب شوند؟».

«پنجم: مشاوران آمریکایی جزء نفوذ به دستگاه‌های امنیتی برای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی از کشور و هدف قراردادن گروه‌های امنیتی عراق چه چیزی ارائه کرده‌ند؟».

«ششم: مقاومت تا زمان خروج حقیقی کاملا در حالت آماده‌باش خواهند ماند و اقدامات و موضع خاص خود را خواهد داشت؛ موضعی که در آن تردیدی نخواهد داشت چنانچه خروج صوری باشد. پرنده‌های بیگانه نیز در حریم عراق متخاصم تلقی خواهند شد».
این بیانیه پس از پایان دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن مطرح می‌شود؛‌ گفت‌و‌گویی که در آن بر ضرورت خروج نظامیان رزمی آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شامگاه دوشنبه هفته جاری در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل مختلفی با او گفت‌وگو و بر ضرورت خروج نظامیان رزمی آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید کرد.

بایدن و الکاظمی بامداد سه‌شنبه و در پایان دیدار خود در کاخ سفید، بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن تأکید شده بود: «واشنگتن و بغداد توافق کردند که تا انتهای سال جاری (۲۰۲۱) حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق پایان یابد و آمریکا به حاکمیت و قوانین عراق احترام می‌گذارد».

با این حال، منابع خبری با مقایسه بیانیه جدید و بیانیه پیشین خبر دادند که بیانیه جدید تفاوتی با بیانیه دور سوم ندارد و فقط نامگذاری‌ها تغییر کرده است.

روزنامه «العربی الجدید»، امروز (چهارشنبه)، در گزارشی در این خصوص نوشت: «به نظر نمی‌رسد که توافق دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی آمریکا و عراق که پریروز صورت گرفت و شامل خروج نیروهای رزمی [آمریکایی] تا ۳۱ دسامبر آینده بود و در آن، عنوان حضور نظامی آمریکا در عراق به مشورتی و آموزشی تغییر یافت، مسئله جدیدی باشد یا منجر به محدود کردن نقش نظامی آمریکا در عراق شود».

العربی الجدید خاطر نشان کرد که بیانیه رسمی مشترک دور سوم گفت‌و‌گوها میان دو طرف در تاریخ هفتم آوریل گذشته بر همین موارد تأکید کرده بود به نحوی که در آن عنوان شده بود: «با توجه به توسعه توانمندی‌ نیروهای امنیتی عراق، دو طرف به این نتیجه رسیدند که نقش آمریکا و نیروهای ائتلاف اکنون به مأموریت‌های آموزشی و مشورت‌دهی تغییر یافته است».

این درحالی است که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد./۹۸۸/

ارسال نظرات