۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۸۵۷۸۳
یادداشت؛

استفاده از نخبگان متدین و انقلابی؛ لازمه توفیق دولت سیزدهم

استفاده از نخبگان متدین و انقلابی؛ لازمه توفیق دولت سیزدهم
شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که دولت سیزدهم به هیچ وجه فرصت آزمون و خطا ندارد و لذا می‌بایست با انتخاب وزرای قوی در مسیر پاسخ به نیاز‌های مردم گام‌های جدی را بردارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، تا چند روز دیگر و پس از انجام مراسم های تنفید و تحلیف ریاست جمهوری، عملاً دولت سیزدهم آغاز به کار می کند؛ دولتی که به جهت کم کاری ها و ضعف مفرط دولت های یازدهم و دوازدهم، در سر و سامان دادن به اوضاع کشور به خصوص در بعد اقتصادی و بهبود اوضاع معیشت مردم با دشواری های خاصی روبروست.

از سوی دیگر به جهت کاهش قابل توجه سرمایه اعتماد عمومی، دولت آقای رئیسی باید بتواند با اصلاح و ارتقای سیستم حکمرانی، بر چالش های جدی کشور در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... غلبه کند.

بی شک یکی از عوامل و زمینه هایی که متأسفانه باعث بروز و تشدید معضلات کشور در ابعاد گوناگون به خصوص در وادی اقتصادی شده، دور شدن از رویکرد تحولی بر اساس نگاه انقلابی است.

رهبر معظم انقلاب اردیبهشت ماه امسال در دیدار با طیف های مختلف دانشجویان با تأکید بر نیاز کشور به تحول خواهی و تحول گرایی، از جمله دلایل عقب ماندگی های کشور را غفلت ها و غرض ورزی ها و از جمله فاصله گرفتن تدریجی از خط انقلاب و رویکرد انقلابی در دهه های اخیر عنوان کردند و به این موضوع اشاره داشتند که به همین علت، بسیاری از ظرفیت ها و فرصت ها معطل و مغفول مانده و به منافع ملی خسارت وارد شده است.

بنابر رهنمود و به خصوص با عنایت به این فراز از بیانات مقام معظم رهبری، یکی از اصلی ترین عوامل خسارت زننده به منافع ملی، همین دور شدن از رویکرد و حرکت های انقلابی است که متأسفانه در دولت آقای روحانی با توجه به مشی به اصطلاح اعتدالی اما در واقع لیبرالی اش، این معضل به طور مشهود وجود داشت، کما این که پس از گذشت هشت سال، نتایج و ثمرات آن را در عرصه های مختلف به خصوص وضعیت اقتصادی به عینه نظاره گر هستیم.

رهبر فرزانه انقلاب همچنین در همان دیدار با تأکید بر لزوم بهره گیری از توان و ظرفیت نخبگان متدین و انقلابی کشور که دارای تجربه های فراوان و فکر و ابتکار عمل هستند، خاطرنشان کردند: تحول باید ما را به احسن الحال برساند یعنی به تقویت خطوط اساسی انقلاب و روان شدن مسیر حرکت به سمت آرمان های اساسی نظیر عدالت، استقلال، آزادی و اسلامی شدن جامعه.

در شرایط فعلی که رییس جمهور منتخب در حال بررسی شرایط افراد مختلف برای معرفی به مجلس به عنوان وزرای کابینه دولت سیزدهم است، باید به این مؤلفه مهم یعنی رویکرد تحول خواهانه بر اساس نگاه انقلابی و نخبگانی بیش از پیش توجه شود، چه آن که اگر از این مساله خواسته یا ناخواسته غفلت صورت گیرد، نه تنها دولت بلکه جامعه و نظام اسلامی متضرر خواهد شد، کما این که در گذشته نیز متأسفانه تجربه های ناخوشایندی از این حیث داشته ایم و باید از آن برای پیشبرد برنامه ها در آینده عبرت بگیریم.

در کنار ضرورت شناخت امکانات و ظرفیت های کشور در ابعاد و عرصه های مختلف و نیز داشتن برنامه های تحولی برای غلبه بر مشکلات اولویت دار، دولت سیزدهم نباید از ظرفیت و توان نیروهای جوان و مؤمن انقلابی در پیشبرد برنامه های خود غافل شود.

البته جای بسی اُمیدواری است که دکتر رئیسی با توجه به سوابق و تجربه های مدیریتی خود در آستان قدس رضوی و به خصوص قوه قضائیه، باور و اعتقادی راسخ به نسل جوان مؤمن و انقلابی دارد که ان شاءالله همین مساله بتواند یاری گر او در رفع دغدغه های اساسی مردم به ویژه در بحث اقتصاد و معیشت باشد.

نکته واپسین هم این که از یاد نبریم، شرایط امروز کشور به گونه ای است که دولت سیزدهم به هیچ وجه فرصت آزمون و خطا ندارد و لذا می بایست با انتخاب وزرای قوی و راهبردی صحیح در مسیر ارتقای سطح حکمرانی و پاسخ به نیازهای مردم و در نهایت رشد و تعالی انقلاب و نظام گام های جدی را بردارد.

سیدطاها علوی

ارسال نظرات