۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۸۵۸۹۳

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 10 مردادماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت سکه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۱۸۱۴ دلار و ۶۲ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازارهای جهانی یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۴۶۱ تومان است.

 

قیمت دلار ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ به ۲۵ هزار و ۳۶۰ تومان رسید

قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی به ۲۵ هزار و ۳۶۰ تومان رسید. همچنین صرافی‌ها امروز هر دلار را ۲۴ هزار و ۸۵۸ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت خرید هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی ۲۹ هزار و ۱۱۲ تومان و قیمت فروش آن ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان است.

 

افزایش ۴.۲ درصدی قیمت مرغ ماشینی نسبت به ماه قبل

به نقل از مرکز آمار ایران، در تیر ماه ١۴٠٠ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور به شرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام رشته آش با ۳.۴ درصد، شیرینی خشک با ٣.٢ درصد و ماکارونی با ١.٨ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه، اقلام مرغ ماشینی با ۴.۲ درصد، گوشت گاو یا گوساله با ١.٨ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در این گروه گوشت گوسفند با ۰.۶ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به تخم مرغ ماشینی با ۱۱.۶ درصد، روغن مایع با ٣.۴ درصد و ماست پاستوریزه با ٢.٨ درصد بوده است. همچنین در این گروه روغن نباتی جامد با ٢.۶ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به هندوانه با ١٣ درصد و خربزه با ١٠.٧ درصد می‌باشد. همچنین در این گروه لیموترش با ۱۴.۶ درصد و موز با ٧.٢ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به پیاز با ۱۴ درصد، خیار با ١٠.٣ درصد و هویج فرنگی با ١٠.٢ درصد می‌باشد. همچنین در این گروه گوجه فرنگی با ١.٠ درصد و سیب زمینی با ٠.٩ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به نوشابه گازدار با ٧.٩ درصد و شکر با ۴.٩ درصد است.

 

قیمت خودرو تخت گاز می‌تازد

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از بازار خودرو نشان می‌دهد که اگرچه همچون ماه‌های گذشته خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نمی‌گیرد و مصرف کنندگان منتظر کاهش قیمت هستند اما روند بازار خلاف جهت انتظارات مردم حرکت کرده و قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته است.

یکی از نمایشگاه داران خودرو به خبرنگار مهر گفت: فعلاً در بازار خبری از خرید و فروش نیست و قیمت‌ها نیز بی ضابطه بالا می‌روند و هر کس قیمت دلخواه خود را برای خودرو اعلام می‌کند. بازار خودرو به شکلی شده که حتی در دوره تعطیلات کرونایی، قیمت خودروها دستخوش تغییر شده بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بازار با رکود همراه است، افزود: تا چند روز دیگر که دولت تغییر کند قطعاً بازار با یک شوکی همراه می‌شود و احتمال بروز تغییر در بازار وجود دارد.

این فعال بازار خودرو تاکید کرد: اگر کسی قصد خرید خودرو دارد بهتر است چند روز صبر کند تا هم دولت تغییر کند و هم خبری از مذاکرات برسد؛ فعلاً بازار درگیر هیاهو شده است.

وضعیت قیمت‌ها در بازار

بررسی وضعیت قیمت‌ها حکایت از آن دارد که قیمت خودروهای پرتیراژ ایران خودرو و سایپا با افزایش‌های چشم گیری مواجه شده است، به شکلی که عمده خودروهای پرتیراژ در بازار طی یک ماه گذشته بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در ۶ تیر ماه ۱۹۹ میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به ۲۱۸ میلیون تومان رسیده است. خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز ۶ تیر ماه ۲۱۱ میلیون تومان قیمت داشت که هم اکنون به ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت دنا معمولی ۶ تیر ماه ۲۸۴ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از ۲۳۶ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت تیبا از ۱۲۹ میلیون تومان در ۶ تیر ماه به ۱۳۵ میلیون تومان در ۹ مرداد ماه رسیده است.

قیمت کوییک دنده‌ای از ۱۵۰ میلیون به ۱۵۸ میلیون تومان، ساینا از ۱۴۳ میلیون به ۱۴۷ میلیون تومان رسیده است؛ قیمت سایپا ۱۱۱ از ۱۳۴ میلیون به ۱۳۹ میلیون تومان افزایش یافته و تیبا از ۱۳۷ میلیون تومان به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است.

خودرو (مدل ۱۴۰۰) قیمت (۶ تیر ۱۴۰۰) قیمت (۹ مرداد ۱۴۰۰)
سمند LX ۱۹۹ میلیون تومان ۲۱۸ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ GLX ۲۰۰ میلیون تومان ۲۱۶ میلیون تومان
پژو پارس ۲۳۶ میلیون تومان ۲۵۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۱۱ میلیون تومان ۲۲۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۲۵۸ میلیون تومان ۲۶۶ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۸۵ میلیون تومان ۳۹۵ میلیون تومان
رنو تندر ۹۰ E۲ ۳۳۵ میلیون تومان ۳۳۲ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۲۲ میلیون تومان ۲۳۳ میلیون تومان
دنا معمولی ۲۸۴ میلیون تومان ۳۰۰ میلیون تومان
سایپا ۱۱۱ ۱۳۴ میلیون تومان ۱۳۹ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱ ۱۲۱ میلیون تومان ۱۲۶ میلیون تومان
ساینا ۱۴۳ میلیون تومان ۱۴۷ میلیون تومان
تیبا ۱۲۹ میلیون تومان ۱۳۵ میلیون تومان
تیبا ۲ ۱۳۷ میلیون تومان ۱۴۰ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۵۰ میلیون تومان ۱۵۸ میلیون تومان

این وضعیت قیمت‌ها در بازار و تفاوت فاحش با قیمت کارخانه و البته عدم تمایل مردم به خرید، در حالیست که خودروسازان از حدود ۳ ماه پیش در حال رایزنی و برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس برای آزادسازی قیمت هستند.

 

شاخص بورس ۸ هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 993میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 520میلیارد تومان در بیش از 790هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 8هزار و 786واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 360هزار و 285واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی پارس شد و در مقابل شرکت‌های پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی و بانک تجارت با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 2206واحد، کل (هم‌وزن) 1169واحد، قیمت (هم‌وزن) 739واحد، آزاد شناور 6537واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 4906 و 22475 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 758میلیون ورقه به‌ارزش 2هزار و 343میلیارد تومان در 367هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 163واحد رشد کرد و در ارتفاع 19هزار و 957واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، پلیمر آریا ساسول و آهن و فولاد ارفع شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین، پتروشیمی تندگویان و پالایش نفت لاوان بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات