۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۸۵۹۱۲
امام جمعه موقت کاشان تشریح کرد؛

وظایف قوه قضاییه در قبال مسؤولانی که به مردم خسارت وارد می کنند

وظایف قوه قضاییه در قبال مسؤولانی که به مردم خسارت وارد می کنند
حجت الاسلام احتشام گفت: اگر یک مسئولی با فعل یا ترک فعل خود به مردم صدمه و آسیب بزند، درمقابل پرداخت خسارت ضامن است و در این موارد قوه قضائیه وارد می‌شود.

حجت الاسلام علی احتشام، امام جمعه موقت کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به شرح وظایف مسئولان، گفت: محور اول آنچه که قانون به عنوان فعل و کار ایجابی طلب کرده و محور دوم جاهایی که نباید وارد شود و اگر وارد شود ضربه می زند و محدود است؛ باید آنچه وظیفه قانونی است انجام دهد و آنچه نباید انجام دهد، انجام ندهد؛ اگر چنین نشود طبعا مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: در نظامی که مبتنی بر آموزه‌های اسلامی پیشروی می‌کند، مسئول دوچندان وظیفه دارد؛ مادامی که شرح وظایفی برای یک مسئولیت وجود داشته باشد و مسئول بدون مطالعه آن یا نادانسته وارد مسئولیت شود و یا اگر بداند که توان مدیریت ندارد و بازهم وارد شود از لحاظ شرعی مسئول است.

امام جمعه موقت کاشان تصریح کرد: حال اگر مسئولی در وهله اول گمان می‌کرد می‌تواند ولی در ادامه مسیر دچار افراط یا تفریط شد قطعا همانگونه که تک تک افراد مؤمنین در مقابل جان، مال و جاه دیگری مسئول هستند، در جایی که یک مسئول آسیب مالی، جانی یا آبرویی می زند قانون باید وارد شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان در مقابل همه مردم مسئول و پاسخگو هستند افزود: همچنین از نظر حکومت برای کسی که افراط و تفریط کرده و مسئولیت خود را به خوبی انجام نداده است، ولو برای بازدارندگی باید مجازات شود و ضمان شرعی دارد.

حجت الاسلام احتشام ادامه داد: همانگونه که یک فرد غیر بالغ به عنوان صبی اگر به بقیه افراد آسیب برساند، در آینده ضامن پرداخت آسیب و خسارت است و در سطح بالا نیز اگر یک مسئولی به مردم صدمه و آسیب بزند، درمقابل پرداخت خسارت ضامن است و در این موارد قوه قضائیه وارد می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از آسیب های گذشته قوه قضائیه ما این بوده که رفتار افراطی یا تفریطی مسئولان مورد بررسی قرار نمی‌گرفته و یا به ادله مختلفی بدان پرداخته نمی‌شده است و امیدواریم این طرح تحول توسط آقای اژه‌ای بتواند این مشکل را برطرف کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
از جناب آقای رئیسی عزیز عاجزانه خواهش می کنیم ، باندهای مافیای را متلاشی کنید .
1
0