۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۸۵۹۹۸

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۹۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 11 مردادماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۵/۱۱

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 90 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 650  تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 200 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 800 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 800 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 650 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 90 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 456 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 725 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون،‌ قیمت دلار 25 هزار و 650 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 400 تومان و درهم امارات  7 هزار تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 25 هزار و 178 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 680 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 469 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 886   تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

فروش فوق العاده خودروسازان در دو هفته آینده

احمد نعمت بخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره  به اینکه در برخی از موارد مشکلات تولید و قیمت گذاری های دستوری عاملی می شود تا خودروساز نتواند در زمان مقرر به تعهدات خود عمل نماید، گفت: در این شرایط نخست خودروساز باید تعهدات معوق خود را انجام و سپس طرح های جدید فروش فوق العاده خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خللی در برنامه فروش فوق  العاده خودروسازان به وجود نیامده است، افزود: هم  اکنون خودروسازان در حال تحویل خودروهایی هستند که در گذشته پیش فروش کرده بودند و طبق مصوبه تا زمانی که معوقاتشان را به صفر نرسانند اجازه ندارند طرح های فروش فوق العاده اجرا کنند.

نعمت بخش اضافه کرد: هنوز دو هفته از پیش فروش فوق العاده خودروسازان نگذشته و مشتریان باید در یک فاصله زمانی نسبت به تکمیل وجه خودروی ثبت نامی خود اقدام کنند. با اتمام این فرصت میزان تعهدات جدید خودروسازان مشخص و آنها براساس آن فروش‌های فوق العاده جدید محصولات خود را انجام خواهند داد.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، فروش فوق العاده خودروسازان برای کنترل بازار است و به نظر می‌رسد در جلسه فردای کمیته خودرو تصمیمات لازم برای فروش فوری محصولات ایران خودرو و سایپا اتخاذ شود.

 

شاخص بورس ۲ هزار واحد اصلاح کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 748میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4هزار و 462میلیارد تومان در بیش از 689هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 2هزار و 347واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 357هزار و 899واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی پردیس و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل شرکت‌های توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، ایران خودرو و سرمایه‌گذاری غدیر با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 589واحد، کل (هم‌وزن) 1157واحد، قیمت (هم‌وزن) 731واحد، آزاد شناور 710واحد و شاخص‌‌‌ بازار اول 3679 واحد افت و شاخص بازار دوم 1391 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 946میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 34میلیارد تومان در 360هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 87واحد افت کرد و در ارتفاع 19هزار و 870واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی زاگرس، بانک دی و پلیمر آریا ساسول شد و در مقابل شرکت‌های فرابورس ایران، بیمه تجارت نو و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

مرغ در۳ ماهه امسال ۱۰۵ درصد گران شد

براساس آمار اعلامی وضعیت قیمت کالاهای اساسی در سه ماهه نخست امسال  مرغ با رشد 105 درصدی در صدر افزایش قیمت ها قرار دارد.

مطابق آمار وزارت صنعت در سه ماهه امسال قیمت شکر 84 درصد، گوشت گوساله 51 درصد و برنج 90 درصد افزایش داشته است.
 

بدهی ۶۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت به بانک‌ها

در بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «مانع زدایی و پشتیبانی از تولید در صنعت نفت و گاز مسائل و راهکارها» آمده است:

« در حال حاضر فقط 14 و نیم درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به شرکت ملی نفت بازمی‌گردد و این شرکت همه هزینه‌های جاری و استهلاک خود را باید از این محل پرداخت کنند از سوی دیگر با توجه به متغیر بودن قیمت جهانی میزان صادرات و عرضه نفت باید به این نکته توجه شود که در سالهای پایانی دهه هشتاد قیمت نفت در بالاترین سطح بین 100 تا 120 دلار به ازای هر بشکه قرار داشت، از این رو سهم 14.5 درصد تعیین شده طبق قوانین پوشش دهنده هزینه‌های جاری و توسعه این شرکت بوده است اما در سالهای پایانی دهه 90 با توجه به کاهش تقاضای ناشی از همه گیری کرونا و افت قابل توجه قیمت نفت و تشدید تحریم های آمریکا در خصوص صادرات نفت ایران درآمدهای شرکت ملی نفت بسیار کاهش یافته است از سوی دیگر در سال‌های اخیر به دلیل خروج شرکت های سرمایه گذار خارجی بخش زیادی از سرمایه های انجام شده در صنعت نفت از محل منابع داخلی شرکت بوده است.

از سوی دیگر مجموعه بدهی‌های شرکت ملی نفت ایران به بانک مرکزی بانک‌های تجاری و بابت انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی تا پایان سال 98 حدود 60 میلیارد دلار بوده که وجود این حجم وسیع تعهدات مانع جدی برای سرمایه گذاری و توسعه آتی شرکت ملی نفت به شمار می رود.

این در حالی است که بر اساس بندهای 10، 11، 12 و 13 و بندهای 15 تا 18 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن از منبع تأمین بودجه عمومی به منابع و سرمایه‌های زاینده اقتصادی تاکید دارد با توجه به پیچیدگی های طبیعی مخازن نفت در ایران تولید نفت از مخازن ای که نیمه دوم خود قرار دارند به فناوری پیچیده تر و هزینه بیشتری نیاز دارد.»

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات