۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۸۶۰۹۰
گرانیگاه فرهنگ (۷)؛

توجه طرح صیانت از مرزهای سایبری ایران

توجه طرح صیانت از مرزهای سایبری ایران
منتظرالقائم گفت: مدیریت و مرزبانی از فضای مجازی در کشور ما عملاً انجام نمی‌شود و رهبر معظم انقلاب در مورد فضای مجازی اینگونه خطاب می‌کند که این فضا رهاست.
مهندس ابوذر منتظر القائم کارشناس فرهنگی و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به عدم مدیریت فضای مجازی در کشور گفت: مدیریت و مرزبانی از فضای مجازی در کشور ما عملاً انجام نمی‌شود و رهبر معظم انقلاب در مورد فضای مجازی اینگونه خطاب می‌کند که این فضا رهاست. ما شاهد هستیم حتی فضا برای کسب و کار‌ها نیز در خطر است و منافع کارآفرینان در فضای سایبر و چه در پیامرسان‌های خارجی تامین نمی‌شود.
 
وی در ادامه افزود: اگر پیام رسان‌های خارجی در ایران نمایندگی داشتند، قانونمند فعالیت می‌کردند و در قبال فعالیت آن‌ها نسبت به حقوق کاربران ایرانی فضای مجازی مسئولیت سازی شده بود، هرگز به خودشان اجازه نمی‌دادند که مثلا صفحه شخصی تاجر الکترونیک یا صفحات تجاری افراد مختلف را چه در تلگرام یا اینستاگرام مسدود کنند یا در زمینه فروش کالا به صورت اینترنتی مواردی وجود داشته که با وجود پرداخت وجه، کالا به دست مشتری نرسیده است یا کالا همخوانی با شرایط قرارداده نداشته است که به هیچ کجا نیز پاسخگو نیستند.

این کارشناس فرهنگی و فضای مجازی در رابطه با طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اظهار داشت: این طرح دارای سه نسخه است که نسخه سوم خاصیت خود را از دست داده و بسیاری از مولفه‌های اصلی اعمال حاکمیت و مدیریت از دل این نسخه خط خورده است که به دست کمیسیون مربوطه رسیده و به بحث گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به حذفیات نسخه سوم طرح صیانت عنوان کرد: در نسخه سوم اعمال قانون جدی علیه سرویس‌های خارجی در صورت عدم رعایت قوانین کشور پیش بینی نشده است، مرزبانی دیجیتال که در اکثر نقاط دنیا در اختیار نیرو‌های مسلح می‌باشد به شکل بسیار عجیبی از متن این نسخه خارج شد. در تمام دنیا مرز محدود به خاک نیست و شامل هوا، دریا و سایبر هم می‌شود و تنها کشوری که این قانون بدیهی را رعایت نمی‌کند ایران است.

منتظر القائم اشاره‌ای به جریانات مخالف با طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی کرد و ابراز داشت: تمام جریانات رسانه‌ای که در فعالیت‌های مضر برنامه‌های کشور فعال می‌باشند، امروز دوباره فعال شده‌اند. افرادی که به اسم سلبریتی بار‌ها در موضوعات مختلف کشور نقش داشتند؛ اما عملکردشان منفی و مخرب بوده است چه نشر اکاذیب یا تضعیف اقتدار کشور و ضربه زدن به سلامت روانی و جسمی مردم باشد. اکنون نیز دوباره با نشر اکاذیب، دروغ بسیار بزرگ قطعی اینترنت را مطرح می‌کنند در حالی که طرح باهدف تسهیل کاربری مردم از خدمات فناوری است تا خدمات فضای مجازی به شکل ارزان‌تر، سریع‌تر و امن‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فرزان
Iran, Islamic Republic of
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
علم و فرهنگ مرز جغرافیایی نمی شناسد. چون میتوان تنها را ترجمه کرد.
1
0