۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۶۸۶۱۰۶

عمل گرایی در سیره امام موسی صدر توسط شهین اعوانی بررسی می‌شود

عمل گرایی در سیره امام موسی صدر توسط شهین اعوانی بررسی می‌شود
شصت‌ و هفتمین درس‌گفتار اندیشه و عمل، ۱۲مرداد ماه با موضوع «درس گفتار عمل گرایی در سیره امام موسی صدر» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، شصت و هفتمین درس‌گفتار اندیشه و عمل با موضوع «درس گفتار عمل گرایی در سیره امام موسی صدر» ۱۲ مردادماه برگزار می‌شود. سخنران این درس‌گفتار دکتر شهین اعوانی، استاد فلسفه و عضو بازنشسته هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است.

شهین اعوانی، متولد ۱۳۳۲ در سمنان، کارشناسی و کارشناسی ارشد فلسفه را در دانشگاه تهران خواند. او از رساله دکتری خود با موضوع «کرامت انسانی به عنوان اصل اخلاقی در تدوین حقوق بشر» در دانشگاه بن آلمان دفاع کرد.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عضو هیأت مدیره انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران، مدیرگروه فلسفه غرب مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عضو هیأت مؤسس بنیاد علمی سهروردی از جمله فعالیت‌های اجرایی و علمی دکتر اعوانی است.

«روش دکارت: ریاضی یا هندسی»، «سعادتمندی انسان از منظر افلاطون»، «جایگاه اخلاق در فلسفه دکارت»، «آیا فایده‌گرایی، همان لذت‌گرایی است؟ بررسی دیدگاه بنتام و میل»، «گوش هوش، دیدگاه مولوی درباره مراتب فهم»، «من و خود از دیدگاه فلاسفه»، «سعادت و لذت در حکمت سینوی»، «نقش زنان در صلح» و Religious Diversity and Human Dignity عناوین چند مقاله علمی پژوهشی از تعداد زیاد مقالاتی است که دکتر اعوانی در کنگره‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی و همچنین فصلنامه‌های علمی-تخصصی منتشر کرده است.

تحقیق، پژوهش و ترجمه در حوزه فلسفه و نظریات فیلسوفان ایرانی و خارجی مشغولیت اصلی دکتر اعوانی در این سال‌هاست که در کنار آن داوری، راهنمایی و مشاوره رساله‌ها و پایان‌نامه‌های متعددی را در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دانشگاه‌های مختلف برعهده داشته است.

در مطلبی که با عنوان «عمل‌گرایی در سیره امام موسی صدر» در درس‌گفتار ۱۲ مرداد ایراد خواهد شد، دکتر شهین اعوانی ابتدا تقدم و تأخر عمل بر نظر و پیامدهای آن را به اختصار شرح می‌دهد و سپس دو محور اصلی را پی می‌گیرد شامل تبیین رویکرد امام موسی صدر، به مثابه متفکری عمل‌گرا که نگرش دینی، فرهنگی و اجتماعی ایشان نیز بر محور عمل است و همچنین بیان تفاوت‌های عمده عمل‌گرایی ایشان با ویلیام جیمز، با توجه به این موضوع که ویلیام جیمز، بنیانگذار عمل‌گرایی، هر معنی و هر حکمی از احکام ذهنی انسان را تنها وقتی شایسته تحقیق و بحث می‌داند که نتیجه عملی بر آن مترتب باشد در غیر این‌صورت، پرداختن به آن را تضییع وقت و کاری بیهوده می‌انگارد.

با توجه به توصیه‌های بهداشتی و لزوم رعایت پروتکل‌ها در اجرای تجمعات و برنامه‌ها این درس‌گفتار به شکل مجازی برگزار می‌شود.

درس‌گفتار ۶۷ اندیشه و عمل، سه‌شنبه ۱۲ مرداد، از ساعت ۱۸ تا ۱۹ به شکل زنده از صفحه رسمی مؤسسه در اینستاگرام به آدرس: imammoussasadr پخش خواهد شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات