۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۶۸۶۱۴۱
نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان:

وضعیت کنونی افغانستان ناشی از اشتباهات استراتژیک آمریکا است

وضعیت کنونی افغانستان ناشی از اشتباهات استراتژیک آمریکا است
ضمیر کابلوف گفت: وضعیت وخیم کنونی در این کشور ناشی از اشتباهات استراتژیک ایالات متحده و متحدانش است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، ضمیر کابلوف نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیرکل اداره دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه ر سخنانی در یک بحث آنلاین در اندیشکده روسی «صندوق دیپلماسی عمومی گورچاکوف» گفت وضعیت وخیم کنونی در افغانستان ناشی از اشتباهات استراتژیک ایالات متحده و متحدانش است.

این دیپلمات ارشد روس اظهار داشت: وضعیت کنونی در افغانستان ناشی از اشتباهات استراتژیکی است که ایالات متحده و متحدانش در سیاست خود در خصوص افغانستان مرتکب شده‌اند.

کابلوف افزود: ایالات متحده زمانی که به جای کمک به بهبود وضعیت این کشور، به ایجاد شبکه پایگاه‌های نظامی در خاک افغانستان اقدام کرد، یک اشتباه بزرگ مرتکب شد.

نماینده روسیه در ادامه گفت: آمریکایی‌ها از موقعیت برای ایجاد شبکه منشعب از پایگاه‌های نظامی در خاک افغانستان استفاده کردند تا بتوانند نیرو‌های خود را در مناطق مجاور این کشور از جمله روسیه و سایر همسایگان نزدیک آن مستقر کنند. متاسفانه آمریکایی‌ها نتوانستند از این وسوسه دور بمانند.

این دیپلمات روس افزود دومین اشتباه استراتژیک این بود که ایالات متحده به دنبال دموکراتیزه کردن افغانستان با پیروی از مدل آمریکا بود.

کابلوف گفت: آمریکایی‌ها به جای کمک به توسعه افغانستان و کمک به توسعه نهاد‌های دولتی و اقتصادی این کشور با تکیه بر سنت‌های اثبات شده افغانستان به دموکراتیزه کردن آن و تحمیل مفاهیم خود از دموکراسی که منجر به شکست شده، پرداختند.

نماینده روسیه تاکید کرد همه این اشتباهات راهبردی باعث ایجاد وضعیت کنونی شده که حالا همه جهان نظاره‌گر آن هستند.

کابلوف سپس تصریح کرد: اکنون وظیفه اصلی همه دولت‌های علاقه‌مند به ثبات در افغانستان این است که هر کاری ممکن است انجام دهند تا از تبدیل این کشور به سرچشمه و پایگاه تروریسم بین‌المللی همانطور که در اواسط دهه ۱۹۹۰ بود، ممانعت کنند.

او پیش از این در بخش دیگری از صحبت‌هایش از اینکه ایران نمی‌تواند به دلیل مخالفت‌های آمریکا، به مذاکرات صلح افغانستان بپیوندد، ابراز تأسف کرد.

وی در این‌باره تصریح کرد: «من شخصاً باور دارم که پاکستان و ایران اساساً مهمترین و با نفوذترین دولت‌ها در موضوع حل مشکل افغانستان هستند و در ابتدا وقتی تروییکای بزرگتر تشکیل شد (روسیه، چین، آمریکا و پاکستان)، ما باور داشتیم که ایران می‌توانید عضو پنجم آن شود».

این دیپلمات روس در ادامه گفت: «به دلیل وضعیت کنونی اتفاقات در روابط ایران-آمریکا، که همه می‌دانند، ایرانی‌ها به دلایل سیاسی و ایدئولوژیک نمی‌توانند در کنار یک میز با آمریکایی‌ها بنشیند. این باعث تأسف است، زیرا ما واقعا شرکای زیادی در این مرحله نداریم و برای ما مهم است که با ایرانی‌ها، پاکستانی‌ها، چینی‌ها و آمریکایی‌ها برای بیرون آوردن روند سیاسی در افغانستان از بن‌بست همکاری کنیم».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

گروه طالبان اخیراً حملات خود را به شهر‌های بزرگ کشور گسترش داده است. نبرد بین نیرو‌های دولتی و مردمی با طالبان در شهر‌های هرات، لشکرگاه، قندهار و تخار جریان دارد./۹۸۸/

منبع: خبرگزاری تاس

ارسال نظرات