۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۸۶۷۳۶
امام جمعه بیرجند:

امر به معروف و نهی از منکر نیازمند طرح کارشناسی است

امر به معروف و نهی از منکر نیازمند طرح کارشناسی است
خراسان جنوبی ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: امر به معروف نیازمند طرح و برنامه است و باید به صورت علمی، کارشناسی و اولویت‌بندی شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار جمعی از اعضای هیات اندیشه‌ورز ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بیرجند، ضمن گرامیداشت آغاز ایام عزای امام حسین(ع)، افزود: مقام مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نه تنها در نزد مسلمانان و شیعیان بلکه در سطح بین المللی برای همه انسان‌های آزاد یک مقام ارزشمند است که توصیف صحیح آن بر همان معنی امامت و ولایتی است که در دین تعریف شده است.

وی با اشاره به آیه ۲۸۵ سوره بقره، گفت: مسئله امامت و ولایت حضرت امام حسین(ع) و سایر ائمه و پیغمبران و اوصیای آنها در مقام بالایی است اما دین خدا از این‌ها بالاتر است، انبیا، اولیا و امام حسین(ع) فدای دین شدند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی ادامه داد: ما یک اصل داریم و آن این است که دانی باید همواره فدای عالی شود نه اینکه عالی فدای دانی شود، دین خدا بالاتر از اینها است، دین خدا ناموس خدا است دین خدا حافظ سِر عظیم خلقت برای نوع انسان است.

وی بیان کرد: همه عالم برای انسان آفریده شده است، انسان نیز برای خدا آفریده شده که خدایی شود و به کمال برسد، راهنمای راه و فرمول رسیدن به این کمال دین خدا است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: مدعیانی که دم از انسان و انسانیت می‌زنند و از تعبیراتی شگرد استفاده می‌کنند طرحی برای حفظ سلامت انسان ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با بیان اینکه آسیب‌هایی که به انسان وارد می‌شود در دو نوع تقسیم می شوند، بیان کرد: آسیب‌هایی خارج از اختیار و آسیب‌هایی داخل اختیار انسان است، سیل، زلزله و مریضی‌های گسترده از نوع آسیب‌های خارج از اختیار هستند که البته بخش عظیمی از همین‌ها هم خارج از اختیار انسان نیست، برای مثال اگر سیلی آمده است ما می‌توانستیم در یک طرح از قبل از آن از آسیب جلوگیری کنیم اما این کار را نکردیم، درست است در اثر سیل ضایعات ایجاد شده اما این اتفاق در اختیار انسان و نوع مدیریت او است برای بیماری‌ها هم همین مسئله صدق می‌کند، متاسفانه اکثریت آسیب‌های طبیعی هم در اختیار خود بشر است و مقدمه آن توسط خود بشر ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم آسیب‌هایی که در اختیار انسان و خارج از اختیار انسان را جدا و مقایسه کنیم، بنده مدعی هستم آسیب‌هایی که خارج از اختیار انسان است یک میلیاردم آسیب‌هایی است که در اختیار انسان است یعنی قریب به اتفاق آسیب‌هایی که ما می‌بینیم در اختیار ما است و راه دارد و راهش هم همان است که انبیاء گفتند که متکی بر قانون و اصل عدالت است.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی اظهار داشت: جنگ‌هایی که در تاریخ و زمان معاصر انجام شده است نتیجه کارهای انسان‌ها است، مشکلات روانی و جهل‌ها به خاطر خلاء اعتقاد صحیح است، اگر ما و مدیریت و جامعه ما عادل باشد ما می‌توانیم عالم شویم اما نمی‌شویم.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی افزود: میکروب در اصل خلقت خود یک موجود مفید است در برخی از موارد پیکاری که میکروب با گلبول‌های بدن دارد بدن رشد می‌کند اما مسئله ویروس‌هایی که در آزمایشگاه تغییر داده می‌شوند و به جان مردم می‌اندازند بحث دیگری است همه این‌ها به مرض‌های اخلاقی بر می‌گردد تا برسد به اعتیادها و شرب خمرها و چاقو کشی‌ها و ترورها که جهان را فراگرفته است.

وی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی جلوی این همه آسیب‌های اجتماعی انسان و تضییع حقوق که به گونه‌های مختلف انجام می‌شود را بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی افزود: تنها حافظ انسان و دلیل رشد، تربیت، اخلاق و رفتار دین خدا است که پیغمبران آوردند، الان یک عده دزد گردنه بگیر در سطح بین الملل انواع و اقسام جنایت‌ها را انجام می‌دهند و از بدترین وحشی‌گری‌های خود به یک تمدن تعبیر می‌کنند بی‌بصیرتی همین است، دنیا توجه نمی‌کند که این وحشی‌ها چه می‌کنند و چگونه آن را توجیه می‌کنند، بی‌بصیرتی همین است که دنیا در مقابل این غلط اندازی‌ها بی‌تفاوت شده است که این بدترین مرض است، از آن طرف مکتب ناب انبیا انسان را در زوایای گوناگون و سلامت جسم و روح، دنیا و آخرت و کمالات راهنمایی می‌کند.

 امام جمعه بیرجند اظهار داشت: شما می‌توانید زوایای این قضیه را بررسی کنید و آن را برای دیگران تبیین کنید، گمشده ما در همین مسئله است که باید آن را پیدا کنید.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی افزود: معروف یعنی همه آنچه که برای انسان کارشناسی شده و راه درست شناخته شده است و منکر هم یعنی همه اموری که خارج از علم، وحی و عقل برای انسان شناخته شده است و عظمت کار شما این است که این دو را برای افراد به درستی و با کارشناسی درست تبیین کنید.

وی گفت: تلخی‌هایی که همواره در دنیا بوده و در زمان ما تلخ تر شده است یک بار شیرین هم آورده و آن این است که مردم دیگر از این تحریف‌ها و انحراف‌ها خسته شدند و به دنبال صداقت می‌گردند، شما در راستای امر به معروف و نهی از منکر و صداقتی که با مردم دارید در قشرهای مختلف در ایران و خارج از ایران خیلی مخاطب دارید، قدر خودتان را بدانید.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی ادامه داد: مهم اینجاست که کاری که می‌خواهد انجام شود واقعا با کارشناسی صورت گیرد، درست تبیین شود و بیش از همه مخاطب احساس کند که شما دوستش دارید، به کمک او آمدید و برایش فداکاری می‌کنید.

وی بیان کرد: فلسفه خلقت در امر به معروف و نهی از منکر در دعوت به خوبی‌ها و منع از بدی‌ها است، این فلسفه معنی می‌دهد مخصوصا برای نسل جوان و نوجوان دارای معنی است، امر به معروف و نهی از منکر نیازمند طرح و برنامه است و باید به صورت علمی، کارشناسی و اولویت بندی شود، امر به معروف و نهی از منکر باید در خانه ها و از دامن مادرها شروع شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی افزود: اگر ما بخواهیم در تداوم راه انبیاء قدمی برداریم ساده نیست و باید کار شود، اگر موضوع خام باشد مخاطب آن را نمی‌فهمد باید روی آن کار صورت گیرد.

وی عنوان کرد: الحمدالله شرایط جهان مساعد می‌شود، شرایط منطقه هم خیلی مساعد است، شرایطی که در داخل کشور پیش آمده برای کار کردن بسیار مساعد می‌شود، شما هم در این قضیه امیدوار هستید امیدوارتر باشید به جهت اینکه شرایط مساعد است اما کار می‌خواهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: در راه انجام وظیفه و تکلیف بیش از همه چیز این موضوع مهم است که ما بتوانیم توفیق پیدا کنیم و به آن عمل کنیم، نتیجه میدانی قدم بعدی است اما نتیجه انجام وظیفه نقد است، کسی که وظیفه‌اش را انجام داد به نتیجه رسیده است، نتیجه میدانی است که نیازمند فاصله زمانی است اما نتیجه حقیقی برای شخص عمل کردن به وظیفه و انجام وظیفه الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی ادامه داد: برای تاثیر در کار، طرح‌های کارشناسی به کار ببرید و شیوه‌های برخورد را شیرین و پرجاذبه کنید تا مخاطب شما را خیرخواه خود بداند.

ارسال نظرات