۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۸۶۸۵۳

راه اینجاست، تحلیل گفتمانی گام دوم ماندگاری انقلاب اسلامی ایران

راه اینجاست،  تحلیل گفتمانی گام دوم ماندگاری انقلاب اسلامی ایران
کتاب «راه اینجاست؛ تحلیل گفتمانی گام دوم ماندگاری انقلاب اسلامی» به قلم آقایان دکتر مرتضی و مجتبی اشرافی به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،این کتاب با حمایت مادی و معنوی دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه فجر فارس و معاونت فرهنگی هنری سپاه فجر در قالب یک طرح پژوهشی در اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه توسط مجتبی اشرافی و مرتضی اشرافی به رشته تحریر درآمده و با شمارگان یک هزار نسخه در بهمن ۱۳۹۸ توسط انتشارات کتابنما به چاپ رسیده است.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:

تحلیل گفتمان بر اساس برجسته سازی و حاشیه رانی با مشخصه‌های گام دوم از قبیل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبیین شده تا مرزبندی و غیریت سازی میان گفتمان‌های موجود در نظم گفتمانی گام دوم در تبیین و تعریف ماندگاری انقلاب اسلامی، مشخص شود و محل‌های نزاع میان این گفتمان‌ها و دال‌های شناور شناسایی شوند. در تحلیل گفتمان لاکلاو و موفِه، دو گفتمان متخاصم با دو دال مرکزی مختلف سعی در معنادهی به دال شناور واحدی در حوزه گفتمان گونگی دارند و هر یک تلاش می‌کند رابطه‌ای میان مدلول مورد نظر خود با دال شناور برقرار کند و در عین حال، رابطه آن دال با مدلول گفتمان رقیب را نیز شالوده شکنی کند. پس نزاع دو گفتمان رقیب بر سر تولید معنا و مدلول برای دال واحدی است و نه دال‌های متعدد و مختلف. چون در صورت تباین بین دال‌های شناور نزاعی بین دو گفتمان متخاصم نخواهد بود و دال مرکزی هر گفتمان در پی معنادهی به دال‌های خود خواهد بود؛ برای مثال، گفتمان تمدن نوین اسلامی دال‌های انقلاب اسلامی، دولت اسلامی، ملت اسلامی، حکومت اسلامی و تمدن اسلامی را حول دال مرکزی دین مفصل بندی کرده و گفتمان انقلابی دال‌های مقاومت فرهنگی، ارزش‌ها، مردم، عدالت، مقاومت اقتصادی و امید به آینده را پیرامون دال مرکزی ولایت مفصل بندی نموده است؛ بدین ترتیب هر دال مرکزی در پی معنا دهی به دال‌های خاص خود است که متفاوت و متباین از یکدیگرند.

نویسندگان کتاب مفروض خود از «راه اینجاست» را این گونه به نتیجه و ایده آل نزدیک می‌کنند که: گفتمان ولایت با محوریت اندیشه‌های امامین انقلاب و با تأکید ضروری بر مردم و محوریت قرار دادن دال «مردم»، تلاش نمود تا با رعایت چهار اصل مهم «رضایت مردم»، «اخلاق و ارزش مداری»، «حق مداری» و «قانون محوری»، گفتمان انقلاب را بر مبنای دال «مردم سالاری دینی» تداوم بخشیده و در گام دوم ماندگاری انقلاب اسلامی حیات آن را تضمین نماید.

ارسال نظرات