۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۸۶۹۴۲
حجت الاسلام سرلک:

ضرورت تأسی به سیره شهدا در زمینه «خودشناسی»

ضرورت تأسی به سیره شهدا در زمینه «خودشناسی»
اصفهان - استاد حوزه و دانشگاه بر ضرورت تأسی به سیره شهدا در زمینه «خودشناسی» گفت: هرکسی باید مزیت نسبی خود را بشناسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه، در هیأت انصارالحسین اصفهان، با بیان اینکه محور آفرینش انسان است و عامل تحول عالم نیز انسان می تواند باشد، گفت: برکات گشوده خواهد شد اگر انسان سرجای خودش قرار بگیرد، تمام داستان این است که انسان مرتکب رفتارهایی است که با مأموریت و هدف آفرینش انسان همخوانی ندارد.

وی در ادامه افزود: ما انسان‌ها خیلی از خود دور شده‌ایم، تنها موجود عالم که می‌تواند خودش نباشد انسان است، انسان وسعت ظرفیت بسیاری دارد و می‌تواند از خودش ساقط بشود، به تعبیر امام علی(ع) قلبش حیوان اما صورتش انسان باشد.

حجت الاسلام سرلک با اشاره به نقش قبول مسؤولیت در تعریف انسانیت انسان، تصریح کرد: هرکسی با توجه به مسؤولیتی که قبول می‌کند و تعهدی که دارد به مراتب انسانیت دست پیدا خواهند کرد، باید همه ما بتوانیم به مراتب عالی انسانیت دست پیدا کند، انسان توان اثرگذاری بر هستی و عالم دارد.

استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: اگر انسان اهل دقت نباشد روزمرگی او را به روزمرگی خواهد کشاند، کسی که به روزمرگی برسد به خودکشی هم ممکن است دست بزند، کسی که باور خود راجع به خود و توان خود را از دست بدهد و ظرفیت‌های خود را دست کم بگیرد دست به خودکشی خواهد زد.

وی توان انسان را بسیار فراتر از درک برخی اشخاص دانست و اظهار کرد: برخی افراد ظرفیت‌های خود را نمی‌شناسند و یا به لحاظ ظاهری خود را می‌کشند یا اینکه به لحاظ انسانی به خودکشی می‌رسند، قرآن کریم می‌فرماید اگر مبدأ خود را فراموش کنید انسانیت درون شما خواهد مرد یا اینکه دست به خودکشی می‌زنید.

حجت الاسلام سرلک در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه با عظمت و عمیق انسان را به جزییات دقیق و جزیی‌ترین مسائل می‌رساند، اگر کسی نداند در کدام قسمت پازل مأموریت انسانیت قرار دارد و اولویت‌های خود را نشناسد نمی‌تواند به رشد برسد، هرکسی باید مزیت نسبی خود را کشف کند، این مسأله بسیار مهم است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هرکسی نقش منحصر به فرد خود را دارد، تصریح کرد: نقش منحصر به فرد هرکدام از ما در بزنگاه‌ها مشخص خواهد شد و ما اگر نقش خود را به درستی شناخته باشیم در آن بزنگاه خواهیم توانست به درستی نقش خودمان را ایفا کنیم.

وی به تنها ماندن امام حسین(ع) در میان مسلمانان و افرادی که سوابق درخشانی در اسلام داشتند اشاره کرد و گفت: حتی کسانی نظیر ضحاک ابن عبدالله هستند که به امام حسین(ع) می‌گوید توان من برای شما اما وجودم را فدا نخواهم کرد، به همین دلیل نزدیک ظهر عاشورا او از امام حسین(ع) جدا می‌شود و ایشان را تنها گذاشته و می‌رود.

حجت الاسلام سرلک عنوان کرد: زمانی که افراد مسؤولیت‌ها را به درستی بشناسند تاریخ ساز خواهند شد، در طول تاریخ کسانی که نقش خود را شناختند کارهای بزرگی را رقم زدند، همانطور که شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خود را و مسؤولیت و نقش خود را شناختند و روح الهی و تعلق به مبدأ اعلی برای آنها شکل گرفت و دقیق بر سر جای خود قرار گرفتند./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات