۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۶۸۷۷۰۴

پکن: قلدری و زورگویی، نظم باب میل واشنگتن است

پکن: قلدری و زورگویی، نظم باب میل واشنگتن است
دولت چین در پاسخ به ادعاهای معاون رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تهدید حاکمیت بین الملل در دریای چین جنوبی، گفت که ایالات متحده هر موقع که بخواهد قلدری می کند بدون اینکه هیچ تاوانی بپردازد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گلوبال تایمز، وزارت خارجه چین با رد اظهارات «کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه پکن مایه ارعاب در دریای چین جنوبی است، اعلام کرد که آنچه که در افغانستان در حال وقوع است، به وضوح نشان می دهد که این به اصطلاح «نظم مبتنی بر قوانین» آمریکا راهی است برای مداخله خودسرانه نظامی در یک کشور مستقل بدون اینکه در قبال رنج مردم آن کشور مسئول شناخته شود.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین، اظهارات فوق را در پاسخ به سخنرانی روز سه شنبه کاملا هریس که در آن چین را به «تضعیف نظم مبتنی بر قوانین و تهدید حاکمیت بین الملل» در دریای چین جنوبی متهم کرده بود؛ بیان کرد.

وانگ گفت: آمریکا هر موقع که بخواهد، بدون مشورت با جامعه بین الملل و یا حتی متحدانش، می آید و می رود. این کشور هر موقع دلش بخواهد به سایر کشورها تهمت می زند، سرکوبشان می کند، به آنها زورگو می گوید و قلدری می کند بدون اینکه هیچ تاوانی بابتش بپردازد، فقط به این دلیل که خود را در اولویت قرار می دهد. این است آن نظمی که ایالات متحده به دنبالش است.

وی با اشاره به وضعیت فعلی در افغانستان که آن را یادآور ماهیت واقعی به اصطلاح نظم آمریکایی خواند، گفت: واشنگتن همیشه سعی می کند خودخواهی و زورگویی اش را تحت عنوان «نظم» و «قانون» توجیه کند، اما الان چند نفر از مردم آن را واقعا باور می کنند؟

کاملا هریس معاون ریاست جمهوری آمریکا که به سنگاپور سفر کرده بود، دیروز سه شنبه، چین را به تداوم زورگویی و ارعاب کشورهای حوزه دریای چین جنوبی متهم کرد و مدعی شد که واشنگتن همچنان از آزادی دریانوردی در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک حمایت می کند.

وی قرار است در ادامه مسیر، سفری به ویتنام نیز داشته باشد و انتظار می رود درباره تعهد ادعایی واشنگتن در قبال منطقه و نگرانی ها پیرامون ادعای مالکیت چین بر بخش هایی از دریای چین جنوبی صحبت کند.

دریای چین جنوبی، ناحیه‌ای در حدود ۳ و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در برمی‌گیرد و علاوه بر چین، هشت کشور دیگر نسبت به آن ادعای مالکیت دارند حال آنکه دولت پکن به طور سنتی حاکمیت بر این آبراه کلیدی را حق خود می داند.

آمریکا در حالی از برقراری نظم و امنیت در دریای چین جنوبی و کلاً عرصه بین الملل سخن می گوید که خروج غیرمسئولانه اش از افغانستان، به نماد هرج و مرج و بی اعتمادی به دولت واشنگتن تبدیل شده است.

ارسال نظرات