۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۶۸۸۰۳۲
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

لزوم تقویت روحیه عذرخواهی و عذرپذیری در جامعه

لزوم تقویت روحیه عذرخواهی و عذرپذیری در جامعه
اصفهان ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان نباید کاری کند که مجبور به عذرخواهی شود، گفت: همه باید روحیه عذرخواهی از اشتباهات و عذرپذیری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در هیأت مکتب الصادق(ع) اصفهان، با بیان اینکه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه یک دعا را به عذرخواهی از هفت کوتاهی در حق جامعه و مردم از خداوند اختصاص داده است، گفت: یکی از مواردی که امام سجاد(ع) بابت آن از خداوند در صحیفه سجادیه عذرخواهی کرده اند نپذیرفتن عذرخواهی شخصی است که در حق ما کوتاهی و یا ظلمی کرده است.

وی ادامه داد: در این زمینه سه موضوع مطرح است، اولا کاری نکنید که مجبور به عذرخواهی شوید، انسان وظیفه دارد از کار اشتباهی که منجر به عذرخواهی شود پرهیز کند،حال اگر به هر دلیل در زندگی خطا نسبت به مردم از انسان سر زد باید روحیه عذرخواهی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه عذرخواهی نشان خرد، فرهیختگی و عقلانیت است، اظهار کرد: روایت‌های بسیاری ما را سفارش به حفظ روحیه عذرخواهی کرده است، عذرخواهی کردن یک هنر است که باید در درون همه ما وجود داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ و روحیه عذرپذیری باید در همه ما وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: روایت می‌فرماید عاقل‌ترین مردم کسی است که عذرپذیر باشد و یکی از بزرگترین گناهان این است که انسان عذر دیگری را نپذیرد، روحیه عذرپذیری بسیار مهم است.

وی عذر تراشی برای کسی که عذری بابت اشتباهش ندارد را یک روحیه بسیار مهم در سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: کسی حق ندارد آبروی دیگران را در فضای مجازی بریزد حتی اگر شخص مشغول فعل حرام باشد، نباید دوربین‌ها در زندگی شخصی مردم سرک بکشد، اسلام به حفظ حیثیت و آبروی مردم خیلی اهمیت داده است، اینکه یک نفر در خارج از کشور روسری بردارد کسی از او فیلم بگیرد و آبروی او را ببرد خلاف شرع و اخلاق است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر ضرورت حفظ زندگی خصوصی افراد مگر در مسائل امنیتی، عنوان کرد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند خدایا از تو عذر می‌خواهم که کسی که گرفتار بود را برخود مقدم نداشتم، این ایثار است و مرتبه بالاتری از انفاق می‌باشد، همه ما در منازل خود وسایلی داریم که با آنها می‌توانیم گره از مشکلات بسیاری از فقرا باز کنیم اما به این موضوع توجه نداریم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه 400 خانوار در مدینه تحت پوشش امام سجاد(ع) بودند، تصریح کرد: رسیدگی به فقرا و نیازمندان مسأله بسیار مهمی است، نباید فرهنگ ایثار و دستگیری از نیازمندان در جامعه کم رنگ بشود و از آن غفلت کنیم، سیره ائمه اطهار(ع) و علما و بزرگان ما بر این بوده است که همواره حامی و یاری رسان محرومان بوده‌اند.

وی در ادامه افزود: گاهی ائمه اطهار(ع) آبرو خود را خرج می‌کردند تا گره از کار کسی باز بشود، امام هادی(ع) با اینکه در حصر و تحت الحفظ شدید دشمنان بودند اما به کسی که از کوفه برای قرض 10 هزار درهمی به خدمت ایشان رسید با قبول قرض او کمک کردند اگرچه خودشان از نظر مالی در تحریم بودند و قرض آن شخص را ادا کردند./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات