۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۸۹۰۲۳

۱۰ چالش تعطیلی طولانی مدت مدارس

۱۰ چالش تعطیلی طولانی مدت مدارس
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ۱۰ چالش تعطیلی طولانی‌مدت مدارس، نوشت: هزینه‌های تعطیلی مدارس به‌ویژه برای دانش‌آموزان حاشیه‌نشین شدید است.

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر سید حسن امامی رضوی؛ عضو شورای عالی آموزش و پرورش در یادداشتی درباره عواقب تعطیلی مدارس نوشت: تعطیلی مدارس هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی بالایی را برای مردم در سراسر جوامع به همراه دارد اما تأثیر آنها به‌ویژه برای آسیب‌پذیرترین و حاشیه‌نشین‌ترین دختران و پسران و خانواده‌های آنها شدید است، اختلالات ناشی از آن، نابرابری‌های موجود در سیستم آموزشی را در سایر جنبه‌های زندگی آنها تشدید می‌کند.

تبعات تعطیلی مدارس بدین شرح است:

وقفه در یادگیری

مدرسه یادگیری اساسی را فراهم می‌کند و وقتی مدارس تعطیل می‌شوند، کودکان و جوانان از فرصت‌های رشد و توسعه محروم می‌شوند.

تغذیه نامناسب

بسیاری از کودکان و نوجوانان از غذاهای رایگان یا با تخفیف در مدارس برای تغذیه و تغذیه سالم استفاده می‌کنند وقتی مدارس تعطیل می‌شوند، تغذیه به خطر می‌افتد.

سردرگمی و استرس برای معلمان

 وقتی مدارس تعطیل می‌شوند، به ویژه به طور غیرمنتظره و برای مدت زمان نامعلوم، معلمان اغلب از تعهدات خود و نحوه حفظ ارتباط با دانش‌آموزان برای حمایت از یادگیری مطمئن نیستند. انتقال به سیستم عامل‌های آموزش از راه دور حتی در بهترین شرایط نیز آشفته و ناامیدکننده است در بسیاری از زمینه‌ها، تعطیلی مدارس منجر به استراحت یا جدایی معلمان می‌شود.

والدینی که آمادگی آموزش از راه دور و خانگی را ندارند

وقتی مدارس تعطیل می‌شوند، اغلب از والدین خواسته می‌شود تا یادگیری کودکان را در خانه تسهیل کنند و می‌توانند در انجام این کار با مشکل روبرو شوند این امر به‌ویژه در مورد والدینی که تحصیلات و منابع محدودی دارند، صادق است.

چالش‌های ایجاد، حفظ و بهبود آموزش از راه دور

تقاضا برای آموزش از راه دور هنگامی که مدارس تعطیل می‌شوند و غالباً پرتال‌های موجود به آموزش از راه دور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، سر به فلک می‌کشد. انتقال یادگیری از کلاس درس به خانه در مقیاس بزرگ و با عجله چالش‌های بزرگی را از نظر انسانی و فنی ایجاد می‌کند.

شکاف در مراقبت از کودک

در غیاب گزینه‌های جایگزین، والدین شاغل اغلب کودکان را در زمان تعطیلی مدارس تنها می‌گذارند و این می‌تواند منجر به رفتارهای خطرناک، از جمله افزایش تأثیر فشار همسالان و سوء مصرف مواد شود.

 هزینه‌های اقتصادی بالا

 والدین شاغل هنگام تعطیلی مدارس برای مراقبت از فرزندان خود به احتمال زیاد از کار می‌افتند. این امر منجر به کاهش دستمزد می‌شود و بر بهره وری تأثیر منفی می‌گذارد.

فشار ناخواسته بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی

کارکنان مراقبت‌های بهداشتی با کودکان نمی‌توانند به راحتی در محل کار حاضر شوند، وظایف مراقبت از کودک ناشی از تعطیلی مدارس است این بدان معناست که بسیاری از متخصصان پزشکی در مراکزی که در بحران سلامت بیشترین نیاز را دارند، نیستند.

افزایش نرخ ترک تحصیل

 اطمینان از بازگشت کودکان و نوجوانان و ماندن در مدارس با بازگشایی مدارس پس از تعطیلی یک چالش است. این امر به ویژه در مورد تعطیلی طولانی مدت و هنگامی که شوک‌های اقتصادی، باعث کار کودکان می‌شود و برای خانواده‌های دچار مشکل مالی درآمد ایجاد می‌کند، صادق است.

انزوای اجتماعی

مدارس قطب فعالیت اجتماعی و تعامل انسانی هستند با تعطیلی مدارس، بسیاری از کودکان و جوانان ارتباط اجتماعی خود را که برای یادگیری و توسعه ضروری است از دست می‌دهند.

چالش‌های اندازه‌گیری و اعتباربخشی به یادگیری

 ارزیابی‌های تقویمی، به‌ویژه امتحانات پرمخاطب که پذیرش یا پیشرفت در سطوح آموزشی جدید را تعیین می‌کند، با تعطیلی مدارس به هم می‌ریزد. راهکارهای به تعویق انداختن، کنار گذاشتن و یا معاینه سرپرست از راه دور نگرانی‌های جدی را در مورد انصاف ایجاد می‌کند، مخصوصاً وقتی دسترسی به یادگیری متغیر می‌شود. اختلال در ارزیابی منجر به استرس برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها می‌شود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات