۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۶۸۹۳۷۱

شاخص‌ترین نشانه بیماری قلبی

شاخص‌ترین نشانه بیماری قلبی
متخصص قلب و عروق گفت: تعریق می‌تواند نشانه بیماری قلبی باشد اما نشانه بارزی نیست. اگر فردی تنگی نفس و درد قفسه سینه به همراه تعریق سرد داشته باشد می‌توان شک کرد که فرد مشکل قلبی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمود افتخارزاده متخصص قلب و عروق کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه فشار خون اغلب خاموش است گفت: این بیماری به کُشنده خاموش معروف است و تنها راه تشخیص، اندازه گیری صحیح آن به صورت منظم به ویژه در افرادی است که سابقه فامیلی فشار خون دارند. تعریق می‌تواند نشانه بیماری قلبی باشد اما نشانه بارزی نیست. اگر فردی تنگی نفس و درد قفسه سینه به همراه تعریق سرد داشته باشد می توان شک کرد که مشکل قلبی داشته باشد.

وی افزود: تعریف فشار خون در مورد زنان و مردان فرقی ندارد هر وقت عدد فشار خون از 13 به روی 8 بالاتر رود فرد مبتلا به فشار خون بالا است البته باید فشار خون روزی دوبار قبل از صبحانه و شام بعد از استراحتی 10 دقیقه ای در یک هفته اندازه گیری شود و پس از آن میانگن آن ثبت شود در حالت سریع تر می توان این کار را در 3 روز انجام داد. سعی بر این است برای بیمارانی که در سنین بالا هستند و از دارو استفاده می‌کنند؛ فشار خون می نیمم به زیر 7 نرسد چون می تواند منجر به ایجاد عوارض شود.

متخصص قلب و عروق کشورمان تاکید کرد: فشار خون قابل درمان است و نیاز به مصرف دارو دارد. اما فشار خون مونس افراد است تا زمانیکه زندگی می کنند و احتمال قطع دارو تا آخر عمر بسیار کم است و معمولا مصرف دارو معمولا تا پایان زندگی ادامه دارد . بیماران فشار خونی باید دوره های ورزشی مثل یوگا را بگذرانند و از استرس بالا دوری کنند.

افتخارزاده یادآور شد: درمان فشار خون در گذشته با یک دارو آغاز می شد اما چون متوجه شدند فشار خون این بیماران اغلب با یک دارو کنترل نمی شود امروزه از قرص ها و کپسول هایی استفاده می‌شود که ترکیبی از چند داروی مختلف هستند.

وی تاکید کرد: فشار 9 روی 6 برای زنان باردار لزوما فشار پایینی نیست مگر اینکه علائمی مثل سرگیجه داشته باشند که می توان با مایعات آن را بالا برد اما اگر این فشارخون کنترل نشود باید به پزشک مراجعه کرد.

افتخارزاده در پایان یادآور شد: فشار خون می تواند ریشه ارثی داشته باشد ولی اصولا فشار خون بالا بیماری شایع است و می تواند بدون بستر ژنتیکی هم رخ دهد. مهمترین علامت فشار خون بی‌علامتی است بنا‌براین نباید فکر کنیم چون علامتی نداریم فشار خون بالا هم نداریم.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات