۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۸۹۸۳۹

برگزاری دروس خارج «فقه سلامت» در حوزه علمیه مشهد

برگزاری دروس خارج «فقه سلامت» در حوزه علمیه مشهد
دروس خارج فقه سلامت، برای سومین سال متوالی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ توسط اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان مهدی مروارید، سید هادی مرتضوی، محمد مروارید، محسن ملکی و محمدحسن ربانی بیرجندی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام محمد ضیاء روحانی، دبیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در گفتگویی پیرامون برگزاری دروس خارج فقه سلامت در حوزه علمیه مشهد، گفت: از ابتدای فعالیت هیئت اندیشه‌ورز دین سلامت و سبک زندگی، بر اساس منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات بزرگان حوزه علمیه، توجه به موضوعات جدید و مسائل مستحدثه در فضای حوزوی به‌خصوص دروس خارج، تبدیل به یکی از دغدغه‌های مهم این هیئت گردید و در دستور کار قرار گرفت. برای تحقق این هدف و خواسته از سال ۱۳۹۸ از اساتید محترم و مبرز دروس خارج حوزه علیه مشهد دعوت به عمل آمد تا مباحث خویش را پیرامون مسائل مستحدثه و موضوعات مرتبط با دین و سلامت ارائه کنند که این پیشنهاد با استقبال این اساتید معزز مواجه گردید.

وی در ادامه بیان داشت: طی سه سال گذشته، چهار درس خارج فقه سلامت در حوزه علمیه مبارکه مشهد شکل گرفت. سعی بر این بوده که در این دروس، موضوعات جدیدی که کمتر مورد توجه دیگر حوزه‌های علمیه قرار گرفته و از طرفی مورد نیاز جامعه اسلامی نیز می‌باشد، ارائه شود تا هدف و رسالت هیئت‌های اندیشه‌ورز که همان پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی است، تحقق یابد.

روحانی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته موضوعات مهمی همچون سقط جنین و کنترل جمعیت، تغییر جنسیت، پیوند اعضا، مرگ مغزی، تلقیح مصنوعی و مسائل پزشکی قانونی توسط اساتید معظم حوزه علمیه مشهد در دروس خارج بررسی و تبیین شده است.

دبیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی سپس اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید به لطف امام زمان (عج) و در سایه عنایات امام هشتم حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) نیز پنج درس خارج فقه سلامت در حوزه علمیه مشهد برگزار خواهد شد که به شرح زیر است:

۱- درس خارج فقه «فرآورده‌های حلال» توسط آیت‌الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان. این درس با توجه به اهمیت مساله تغذیه و فرآورده‌های حلال در سبک زندگی اسلامی و تأثیر آن در سلامت روح و جسم انسان‌ها انتخاب شده است. ایشان بر اساس کتاب اطعمه و اشربه شرایع الاسلام و با عنایت به شرح گران‌سنگ آن کتاب جواهر الکلام و با توجه به موضوعات جدید در مساله اطعمه، اشربه و فرآورده‌های حلال که از موضوعات مهم جوامع اسلامی است این بحث را ارائه می‌فرمایند.

۲- مسائل مرتبط با حوزه پزشکی قانونی توسط استاد سید هادی مرتضوی. سال گذشته نیز ایشان پیرامون همین موضوع به ارائه بحث پرداختند و مساله ولوج روح در جنین را تحقیق و بررسی نمودند که به‌زودی تقریرات بحث ایشان منتشر خواهد شد. ان‌شاءالله در سال تحصیلی جدید نیز مساله‌‌ای دیگر از مسائل مربوط به پزشکی قانونی که از موضوعات مهم و مبتلابه جامعه اسلامی و دغدغه بسیاری از مؤمنین و به‌خصوص نهادهای قضایی است مطرح خواهد شد.

۳- درس سوم توسط استاد محمد مروارید ارائه خواهد گردید. ایشان از سال گذشته بحث تلقیح مصنوعی را آغاز نمودند و با توجه به اهمیت این موضوع و ضرورت بحث از روش‌های مختلف تلقیح مصنوعی و درمان ناباروری، امسال نیز ادامه بحث تلقیح مصنوعی توسط ایشان پی گرفته می‌شود.

۴- فقه داروسازی توسط استاد محسن ملکی. یکی از مسائل مهم در فقه سلامت، دارو و درمان است که ابعاد مختلفی از جمله تهیه و تولید دارو، آزمایش‌های دارویی و مصرف داروهای مختلف را در برمی‌گیرد. به این جهت نیازمند به بحث و پژوهش‌های فقهی و اسلامی است که در این دروس به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

۵- فقه پیوند اعضا توسط استاد محمدحسن ربانی بیرجندی. ایشان چند سالی است که در دروس خارج فقه به تبیین مسائل خاتمه کتاب تحریر الوسیله پرداخته‌اند. تاکنون تلقیح مصنوعی و برخی دیگر از مسائل طبی توسط ایشان بررسی شده است و امسال به بحث پیوند اعضا خواهند پرداخت. این بحث نیز بر اساس مسائل خاتمه تحریر الوسیله توسط استاد محترم ارائه خواهد گردید.

روحانی در پایان گفتگو یادآور شد: هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی با توجه به رسالت اصلی خویش که پژوهش در مسائل مبتلابه جامعه اسلامی است، از همه علاقه‌مندان، فضلا و نخبگان حوزه علمیه دعوت به عمل می‌آورد که این فرصت را مغتنم شمرده و در این دروس، با موضوعات نوین شرکت نمایند؛ همچنین از پژوهش‌ها و تحقیقات فضلا و اهل تحقیق در موضوعات مرتبط با حوزه دین و سلامت، حمایت مادی و علمی صورت خواهد پذیرفت.

لازم به ذکر است با توجه به شیوع بیماری کرونا دروس سال تحصیلی جدید فعلاً به‌صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود و آدرس کانال اساتید محترم در ذیل خواهد آمد. امید است با بهبود شرایط کرونایی، به‌زودی شاهد تشکیل حضوری جلسات و حضور فضلای حوزه علمیه در مدارس و کلاس‌های درس باشیم.

ارسال نظرات