۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۶۹۰۱۰۳
رییس دانشگاه رضوی خبر داد؛

تدوین برنامه راهبردی ۱۰ ساله و توجه به نیاز‌های آستان قدس رضوی

تدوین برنامه راهبردی ۱۰ ساله و توجه به نیاز‌های آستان قدس رضوی
خراسان رضوی - حجت الاسلام خیاط در مراسم آغاز سال تحصیلی در ارتباط مجازی با دانشجویان از تدوین برنامه راهبردی ده ساله و نیز توجه به تامین نیازهای آستان قدس رضوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام علی خیاط، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه که بصورت مجازی برگزار شد، ضمن ابراز تاسف از شرایط کرونا که سبب برگزاری مجازی کلاس ها شده و نیز تاسف از عدم وجود بستر حضور عاشقان حسینی و خیل عظیم جامانده ها، به همزمانی هفته دفاع مقدس و سال تحصیلی اشاره و آن را به فال نیک گرفته و تبریک گفت.

ارکان کسب کمال حقیقی

حجت الاسلام خیاط در باب کمال حقیقی روایت «الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ: التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ، وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَهِ، وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَهِ» به آدرس کافی، ج‏۱، ص۳۲ از امام باقر علیه السلام را قرائت کرد و گفت: همه موجودات در مسیر کمال حرکت می کنند از کهکشانها و موجودات در آن گرفته تا انسان که سرآمد خلقت و خلیفه الله فی الارض هستند همه به دنبال کمال هستند انسان هم از این ویژگی مستثنی نیست.

وی افزود: در این حدیث کل کمال چنین تبیین شده که چند رکن دارد یکی تفقه در دین  است و منظور از دین در این روایت همه دین و معارف است صرفا فقه به معنای مصطلح آن مد نظر نیست بلکه معارف به معنای احکام عملی، اعتقادات، اخلاقیات همه در این کلمه قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: در این روایت می فرماید آنچه مورد کمال انسان است تفقه در دین است تلاش برای شناخت عمیق همه ابعاد دین، شناخت عمیق تفصیلی و اجتهادی تفقه است مطالعات سطحی و اجمالی هرچقدر هم گسترده باشد تفقه در دین محسوب نمی شود به آن تفقه و دین شناسی گفته نمی شود.

وی افزود: در قسمت پایانی روایت تقدیر معیشت بیان شده که اندازه گیری در همه جهات اعم از میزان دخل خرج، مدیریت زندگی درهمه امور مالی اقتصادی، مدیریت درآمد، هزینه واردات و صادرات در زندگی و خلاصه نظارت صحیح بر زندگی در همه عرصه ها را شامل می شود.

وی ادامه داد: تولید و مصرف، خرید و فروش و دریافتی ها، بدهی ها، طلب ها،  انفاق و احسان، خمس و زکات و همه این امور، رفت و آمد، ارتباطات با دیگران، رسیدگی درست به همه این موارد و تدبیر صحیح در همه ابعاد، تقدیرمعیشت است.

حجت الاسلام خیاط گفت: در انفاق و احسان هم باید انسان حد و اندازه را رعایت کند تا از یک سو آفت بخل دامن گیراو نشود و از سوی دیگر دچار اسراف و زیاده روی نشود تا آفت نداری و فقر دامن او را نگیرد.

وی افزود: بنا براین روایت سعادت حقیقی انسان در گرو معرفت عمیق دینی و مدیریت صحیح زندگی در همه ابعاد است. اما دراین میان آن موتور محرکه و پیشرانی که می تواند چنین کمالی را به طور قطع برای انسان حاصل کند عامل بسیار تاثیر گذار صبر است صبر و مقاومت و بردباری لازم است.

صبر پیشران تفقه و تقدیر معیشت

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: تفقه در دین، فهم عمیق دین، فهمیدن همه لایه های آن کار آسانی نیست! سخت است و مشکلات و مصائبی را در پی دارد. فردی می تواند در این میدان موفق و موثر  باشد و به این درجات عالی نائل شود که صبور و بردبار باشد مشکلات را بتواند تحمل کند همه مدارج و کمالات دنیایی و اخروی مادی و معنوی در سایه صبوری و تحمل مشکلات حاصل می شود.

وی افزود: امیر مومنان علی علیه السلام هم می فرماید صبر ضامن پیروزی انسان است  انسان باید صبر پیشه کند تا به موفقیت برسد شاعر هم می گوید صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمند در اثر صبر نوبت ظفر آید!

عضو کمیسیون های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: اینکه انسان بتواند در زندگی اش توازن ایجاد کند تقدیر معیشت داشته باشد صبر می خواهد در این دنیای امروز در این مشکلات فراوانی که همه با آن دست و پنجه نرم می کنند و هر روز هم یک بلا و مصیب دیگر نازل می شود در شرایط بد اقتصادی اگر انسان تقدیر در معیشت و مدیریت زندگی نداشته باشد حتما دچار مشکلات فراوان می شود بنابراین توجه به این موتور محرکه مهم است.

وی افزود: بنابراین سعادت انسان در گرو کسب معرفت عمیق دین در همه ابعاد، و بعد مدیریت صحیح در زندگی است و ضامن تحقق آن دو هم صبوری و بردباری است در پرتو صبر مشکلات برطرف می شود و افراد به موفقیت های بزرگی می رسند.

وی خطاب به دانشجویان دانشگاه گفت: شما که در راه دانش و تحصیل علم قدم برداشتید دقت کنید ابتدا باید ما و شما فهممون از دین را عمق بدهیم در این راه ما به عنوان مسولان در این دانشگاه وظایفی داریم که تلاش می کنیم وظایفمان را انجام بدهیم اساتید بزرگوار هم وظایفی دارند که به آن رسیدگی کرده و در راه تعلیم تلاش می کنند اما بار اصلی موفقیت و پیشرفت بر دوش خود شما دانشجویان و طلاب گرامی است باید به این نکته توجه داشته باشید که به فهم عمیق از دین روی آورده در کنار تقدیر و تدبیر زندگی با صبوری همه وقت و تلاش خود را برای کسب موفقیت به میدان بیاورید.

فرهنگ دفاع مقدس

حجت الاسلام خیاط بیان داشت: و اما در باب همزمانی آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس باید گفت که دفاع مقدس صرفا یک مقطع زمانی در تاریخ پر افتخار نظام اسلامی نیست بلکه دوره ای است که در آن فرهنگی حاکم بود که ضامن بقا و موفقیت نظام جمهوری اسلامی شد.

وی افزود: اعزام های خالصانه و داوطلبانه هزاران نفر برای دفاع از خاک وطن در حالی صورت می گرفت که همه مردم با ایمان خالص جان خود را فدای دین و مملکت می کردند مادران بزرگوار با فراق بال تنها فرزند خود را با بستن پیشانی بند یازهرا سلام الله علیها عازم میدان جنگ می کردند.

وی ادامه داد: امروز کم نیستند خانواده هایی که سه یا چهار و حتی پنج شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند و بدون هیچ توقعی همچنان در رکاب جمهوری اسلامی هستند. صبر زینبی زنان ومادران و چشم انتظاری بسیاری از پدران و مادران سالخورده برای بازگشت نشانی از عزیزان مفقود الاثرشان هنوز هم از زخم هایی برجا مانده بر پیکر این ملت بزرگ است.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: ملت بزرگ ایران تجربه های تلخ جنگ و تجاوز و مصیبت های ناخواسته آن را خوب چشیده اند و در آن مقطع صبر پیشه کرده اند و با آن صبر و بردباری خودشان عاشقانه توانستند از مشکلات عبور کنند آن روزها نام و نان بهایی نداشت آنچه میدان دار بود ایثار و ازخودگذشتگی بود که از درون مردم زبانه می کشید و هیچ بهانه ای را برای ماندن قبول نمی کرد.

وی افزود: این عشق به قدری خدایی بود که حتی نوجوانان با دستکاری شناسنامه و یا قهر با والدین از آنها می خواستند راه جبهه برایشان باز شود تا بتوانند از میهن دفاع کنند فیلم آن 23 نفر اشاره کوچکی به آن همه حماسه و عشق به دفاع از وطن بود.

وی ادامه داد: با ورق زدن کتاب دفاع مقدس می بینیم که حدود 200 عملیات بزرگ و کوچک صورت گرفته که بطور متوسط می شود گفت هر دو هفته شاهد یک عملیات بوده ایم. عملیات هایی که فراز و نشیب های آن صحبت های بسیار می طلبد همه آنها با دست خالی اما با همت بلند و انگیزه های ارزشمند تحقق پیدا می کرد.

عرصه های جدید جنگ

حجت الاسلام خیاط گفت: 8 سال دفاع مقدس آینه تمام نمای تلخی ها و شیرینی هاست عرصه ای که نشان داد مقاومت مردمی و حضور همیشگی در صحنه رمز موفقیت جاودانه است و انقلاب اسلامی هم متکی به همین مورد با رهبری داهیانه امام ادامه پیدا کرد و با هدایت های رهبر معظم انقلاب همچنان به پیشرفت های روز افزون می اندیشد و ان شالله قله های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح خواهد کرد.

وی افزود: این فرهنگ دفاع مقدس که ضامن موفقیت و بقا بود می تواند در درس خواندن ما حاکم باشد آن اخلاصی که آن روز برای دفاع از دین و وطن بود امروز باید برای عرصه های جنگ های فرهنگی و تهدیدات جاری شود تا ما را نجات بدهد صحنه های جنگ عوض شده است اما آنچه می تواند موفقیت آفرین باشد همان فرهنگ و روحیه و اعتقاد آن روز است امیدوارم این همزمانی را قدر بشناسیم و آن فرهنگ را تلاش کنیم در زندگی علمی خود حاکم کنیم تا بتوانیم موفقیت های صد چندانی را رقم بزنیم.

تدوین برنامه ده ساله راهبردی برای دانشگاه

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: دانشگاه رضوی در این دهه چهارمی که پیش رو دارد بنا دارد با ارزیابی گذشته موفق خود که توفیقات بسیاری در ابعاد علمی و فرهنگی و پژوهشی داشته، ان شالله با ارزیابی دقیق و منصفانه آسیب ها را بشناسد تا مشکلات را برطرف کرده و با سرعت و قدرت بیشتر و برنامه ریزی بهتر آینده خوبی را برای خود رقم بزند.

وی افزود: دانشگاه درحال تدوین یک برنامه راهبردی ده سال است که در دل او چند برنامه اجرایی خواهد داشت و ما هم برنامه محور حرکت خواهیم کرد تا با موفقیت دوران بالندگی خوبی را طی کنیم این ها همه مرهون توجه اساتید بزرگوار و بیش از همه تلاش و همت طلاب و دانشجویان عزیز است.

وی ادامه داد: پیشرفت های آموزشی، پژوهشی اجتماعی در تدوین برنامه ها لحاظ شده است تا دانشگاه بتواند نقش خود را در خدمت به انقلاب و نظام و آستان قدس رضوی ایفا کند.

توجه به نیازهای آستان قدس رضوی

حجت الاسلام خیاط بیان داشت: توجه به برآورده کردن نیازهای آستان قدس مد نظر است و در برنامه ها بدان توجه می شود و صد البته می تواند باعث رفع بعضی از دغدغه های شغلی و معیشتی دانشجویان عزیز شود فکر می کنم با این رویکرد جدید که خواهیم داشت شرایط بهتری پیش آمده و با این هم افزایی با بخش های مختلف آستان قدس زمینه ها و بسترهای فعالیت ها و همکاری های علمی و فرهنگی عزیزان بیشتر از گذشته فراهم خواهد شد.

وی افزود: سعی داریم هرچه زودتر شرایط حضوری شدن دانشگاه فراهم شود در عین حال نمی توانیم از قوانین کشور و چارچوب سیاستهای کلی که برای مراکز آموزشی حوزوی و دانشگاهی در نظر گرفته شده خارج شویم نظری مطرح است که از مقطع کارشناسی ارشد  و دکتری و تحصیلات تکمیلی کار را شروع کنیم در هر حال دانشگاه به لحاظ نرم افزاری قابلیت حضوری شدن را دارد خوابگاه های دانشگاه به حمدالله بازسازی شده در این فرصت کرونایی که تعطیل بود در سیستم اداری قابلیت حضوری شدن را داریم اما تابع سیاست های ستاد ملی کرونا و قوانین کلی کشور هستیم.

اقدام دانشگاه برای واکسیناسیون دانشجویان

رییس دانشگاه رضوی گفت: نسبت به واکسیناسیون عزیزان، دانشگاه اقداماتی را انجام داده و اسامی همه دانشجویان ارسال شده در هرکجا هستید می توانید با مراجعه به مراکز واکسیناسیون اقدام کنید جدای اقدام از سوی سیستم وزارت علوم از سوی حوزه علمیه هم پیگیری و اقدام شده است از سوی آستان قدس هم برای کارمندان و دانشجویان بستر فراهم است تا شرایط حضوری شدن دانشگاه مهیا شود.

وی افزود: دقت داشته باشید که حدود 1200 دانشجو می خواهند در چند روز معین بین حدود 300 عنوان درس انتخاب واحد داشته باشند ممکن است مشکلاتی پیش آید که با صبوری ان شالله حل خواهد شد./933/پ202/

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
ماشالله چقدر کامل و عالی
0
0