۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۶۹۰۱۳۴

سنگینی گرانی روی شانه‌های تخم مرغ

سنگینی گرانی روی شانه‌های تخم مرغ
گروه استان‌ها - گرانی میهمان ناخوانده‌ای است که در طول ماه‌های اخیر افسار‌گسیخته با زندگی مردم عجین شده و گویی قصد رام شدن نیز ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، متاسفانه در هشت سال گذشته مردم با فراز و نشیب و بالا رفتن قیمت کالا و خدمات، ارز و سکه، خودروهای داخلی و خارجی و همچنین تعرفه‌های دولتی و مالیات و در نتیجه رشد افسارگسیخته تورم، مواجه شدند و همچنان آثار کم‌کاری‌های مسئولان در هشت سال گذشته خود را در بازار امروز نشان می‌دهد.

بنابراین با این بی‌پروایی قیمت‌ها، اقلام اساسی همانند گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، حبوبات و بسیاری از اجناس دیگر یکی پس از دیگری از سفره مردم پر می‌کشد و سفره کوچک هر روز حقیرتر و تهی‌تر نسبت به دیروز می‌شود با این شرایط سرعت افزایش قیمت‌ها به قدری بالا رفته که نظارت‌ها را جا گذاشته و گویی دوربین‌های نظارت مسئولان نیز به پای سرعت این گرانی‌ها نمی‌رسد با این وجود در حال حاضر باز هم وضعیت بازار حکایت از گرانی چند کالای مهم از جمله برنج، تخم‌مرغ و لبنیات در سبد خانوار دارد و علت این گرانی بازهم دقیقا مشخص نیست.

به طوری که سید ناصر موسوی، رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ فروشان استان زنجان با بیان اینکه قیمت مرغ گرم تغییری نکرده و هر کیلوگرم معادل 26 هزار تومان است گفت: اما قیمت تخم‌مرغ با روند رو به رشدی مواجه بوده و به بیش از 50 هزار تومان در هر شانه رسیده است.

محمد علی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به این‌که 18 ‌واحد مرغ تخم‌گذار در استان وجود دارد که 14 ‌واحد در حال حاضر فعال است، گفت: نیاز تخم‌مرغ استان روزانه 35 تا 40 تن برای مصرف خانوار و صنعت است اما تنها 20 تن از حجم مورد نیاز تخم‌مرغ در استان تولید شده و مابقی از استان‌های دیگر وارد می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت نهاده و کمبود آن از دلایل اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ در استان است اما سعی جهاد کشاورزی استان این است تا نهاده را تامین کند و در اختیار واحد‌های پرورشی قرار دهد.

از سوی دیگر هم جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در رابطه با کمبود تخم‌مرغ در زنجان به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه استان زنجان با کمبود تولید تخم‌مرغ مواجه است و باید در آینده برای این کمبود تدبیری اندیشیده شود.

در این راستا سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه افزایش قیمت در برخی اقلام وجود دارد اظهار داشت: بخشی از افزایش قیمت از مبدا تولید رخ داده است، حال اگر در صنفی قیمت کالایی مغایر با فاکتور خرید و سودی که تعریف شده بیشتر باشد پرونده تشکیل شده و به تعزیرات معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طول هفته‌های اخیر قیمت برنج رو به افزایش گذاشته است افزود: خشکسالی سبب شده تا در برداشت برنج نسبت به سال‌های گذشته با 18 درصد کمبود مواجه باشیم. اما دولت برای گذر از بحران کمبود برنج، تمهیداتی مانند توزیع برنج پاکستانی و سایر برنج‌های وارداتی که در انبار موجود است را اندیشیده است. 

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با بیان اینکه افزایش قیمت تخم‌مرغ نیز چشمگیر است گفت: این افزایش قیمت در مرغداری رخ داده و مربوط به فروشگاه و بازار که آخرین مرحله عرضه کالا به مصرف‌ کننده است، نیست.

وی عنوان کرد: متاسفانه در زمان خرید از صنف این گرانی به پای مغازه‌دار تلقی می‌شود در حالی که اگر فاکتور خرید بررسی شود مشخص می‌شود که با همان قیمت خرید و سود متعارف در حال عرضه است.

با تمام این‌ها، پایین آمدن سطح درآمدی بسیاری از خانواده‌ها به دلیل وجود بیماری کرونا شرایط بسیار سختی را به زندگی مردم تحمیل می‌کند اما در کنار این شرایط بغرنج، افزایش روزانه قیمت‌ها نیز زندگی را بیش از هر زمان دیگر به تنگنا کشیده ولی حل این مسائل تنها همت راسخ مسئولان در کنترل و سرشکنی قیمت‌ها را می‌طلبد‌ تا بلکه با ممانعت از روند تصاعدی و رو به رشد قیمت اقلام؛ اندکی وضعیت معیشتی مردم بهبود بیابد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
میراث دولت قبله
0
0