۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۹۰۲۶۷
کنکاشی در وضعیت اخلاق در حوزه(3)؛

حوزه می تواند به نقطه تعالی در اخلاق برسد

حوزه می تواند به نقطه تعالی در اخلاق برسد
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: اگر ریشه‌ها و راه‌های تعالی اخلاقی مطرح و دنبال شود نواقص رفع می‌شود و حوزه می‌تواند به نقطعه تعالی در اخلاق برسد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در پاسخ به چگونگی وضعیت اخلاقی حوزه‌های علمیه و چرایی کمرنگ بودن اخلاق گفت: لازم نیست همه جا به جنبه منفی قضایا پرداخته شود، چرا که اگر ریشه‌ها و راه‌های تعالی اخلاقی مطرح و دنبال شود نواقص هم رفع می‌شود، پرداختن به اصل و جایگاه حوزویان، حوزه را به نقطه تعالی در اخلاق می‌رساند و وضعیت امروز را خیلی بهتر می‌کند.

وی در ادامه گفت: پیروی از راه و روش انبیا و ائمه هدی رسالت یک روحانی است و یکی از عرصه‌های رسالت و امامت برخورداری از اخلاق الهی است بنابراین یک روحانی لازم است در حد امکان متخلق به اخلاق اولیای الهی باشد؛ در حدیثی از امام جواد (ع) برای رسیدن به اخلاق الهی نقل شده به سه خصلت احتیاج است؛ اول همه توفیق از جانب خداوند و پس از آن موعظه گری در درون انسان و در آخر پذیرش نصیحت افراد صالح در حدیثی از امام جواد مورد تأکید قرار گرفته است از همین رو روحانی موفق کسی است که این اسه امر را داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: یک روحانی موفق علاوه بر علم و دانش کافی در امر دین لازم است دارای اخلاق متناسب با اهداف شریعت باشد به عبارت بهتر موفقیت یک روحانی علاوه بر علم و دانش دین مداری، حکمت و متانت و مردم داری است؛ لازم است سبک زندگی طلبه بر اساس شریعت عقل پسند و عرف دین محور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به عوامل محیطی تأثیرگذار بر اخلاق طلاب، تأکید کرد: گفتار، روش و عمل استاد تأثیر فراوانی در زندگی طلاب داشته و در کنار آن استاد اخلاق هم راهنمای بزرگی است؛ یکی از سنت‌های موفق حوزه برقراری دروس اخلاق توسط اساتید بوده است که در حال حاضر حوزه‌های علمیه بیش از پیش نیازمند به این امر است؛ نظام اداری حوزه‌های علمیه نیز تأثیر جالب توجهی دارد برای مثال تکریم مراجعه کنندگان به سیستم مدیریتی حوزه در سطوح مختلف و حفظ شئونات طلاب تأثیر مثبتی بر اخلاق حوزویان می‌گذارد.

وی ادامه داد: سهولت امور حوزویان در روحیات طلاب و انگیزه لازم در تحصیل علم و اخلاق بسیار تأثیرگذار است؛ اگر حوزه‌های علمیه در رابطه با اخلاق حوزویان دغدغه‌مند باشند و یک برنامه ریزی دقیق در این امر صورت بدهند و معاونت تهذیب این امور را طراحی و نظارت کند؛ نیت‌های طلابی که در تحصیل گام بر می‌دارند می‌تواند در رشد و شکوفایی اخلاق حوزویان تأثیرگذار باشد.

استاد فقه معاصر حوزه عنوان کرد: تعلیم مهارت‌های معاشرتی طلاب در میان خود، خانواده و جامعه نباید مورد غفلت واقع شود چرا که مهارت‌های اخلاقی در بسیاری از موارد تحصیلی است و احتیاج به تدریس و مهارت آموزی دارد؛ بیان سرگذشت بزرگان حوزه و تبیین زندگی و کردار آن‌ها نیز طلاب را در جهات اخلاقی حرکت می‌دهد و لازم است علاوه بر بیان آیات و روایات اخلاقی، نکات آموزنده زندگی بزرگان در جهت رشد و شکوفایی اخلاقی حوزویان مکمل باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: رعایت زهد و ساده زیستی از جانب بزرگان و اساتید حوزه در نهادینه شدن اخلاق بسیار مؤثر است همانطور که بزرگانی مثل امام خمینی و رهبری تأکید داشتند حوزویان خود را از تجملات دور نگه دارند البته باید گفت این دوری کردن از تجملات به معنای زندگی در فقر و نداری نیست بلکه آنچکه مورد نظر است این است که تجملات و تشریفات حذف شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شایسته است ارتباط طلاب و اساتید بسیار دوستانه و با مهربانی مثل پدر و پسر باشد چرا که از این طریق فضائل اخلاقی بهتر منتقل می‌شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
آمحمد
Iran, Islamic Republic of
۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
اخلاق گمشده طلبه امروزی است.
0
0