۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۹۰۳۴۱
کنکاشی در وضعیت اخلاق در حوزه(5)؛

گرایش به مادیات حوزه را از معنویت دور کرد

گرایش به مادیات حوزه را از معنویت دور کرد
حجت الاسلام والمسلمین حائری گفت: به دلایل متعددی حوزه‌های علمیه گرایش بیشتری به سمت مادیات پیدا کرده و خاصیت دنیا و مادی گرایی این است که انسان را از معنویات دور می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین حائری استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان در گفت و گو با سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در پاسخ به چگونگی اخلاق در حوزه های علمیه گفت: به دلایل متعددی حوزه های علمیه گرایش بیشتری به سمت مادیات پیدا کرده و خاصیت دنیا و مادی گرایی این است که انسان را از معنویات دور می کند؛ وضع اقتصادی جامعه ایجاب می کند تلاش بیشتری برای معاش انجام بگیرد که همین امر سبب گرایش به مادیات شده است.

وی ادامه داد: وقتی درگیری با مسائل مادی و پولی بالا رفت معنویت دچار ضربه می شود و جدای از این مسأله عوارض دیگری هم به همراه دارد؛ مشاهده کردم که طلاب زیادی برای افزایش درآمد در تاکسی های اینترنتی کار می کنند و گاهی با مسافران خانم گرم می گیرند و این مواجهات اگر زیاد شود به تدریج سبب می شود که با خانواده خود سرد برخورد کند و همین امر می تواند آداب انسانیت را هم از فرد بگیرد.

این استاد اخلاق حوزه کرمان تأکید کرد: در روایات هم اشاره شده که فقر باعث کفر می شود و هر چه معیشت و مسائل مادی سخت تر شود انگیزه گرایش به اخلاق کمتر می شود؛ اگر مسائل اقتصادی و مادی هم درست شود دید جامعه هم عوض می شود و یکی از دلایل کم شدن ورودی حوزه های علمیه همین است که فرد می بیند در آینده از جهت مالی تأمین نیست.

وی افزود: هجمه های وسیعی علیه روحانیت می شود و همین امر سبب می شود که مردم به خصوص جوانان به مسائل دینی و اعتقادی بی اهمیت شوند و اخلاق هم پس از آن جدی گرفته نشود؛ طلاب هم فضای جامعه را می بینند و بالاخره تأثیر هر چند کم می پذیرند.

حجت الاسلام والمسلمین حائری اظهار داشت: سطح علمی نیز در حوزه های علمیه کمرنگ شده که همین امر کمک می کند گرایش به اخلاق هم کم تر شود؛ برای بخشی از طلاب اینگونه جا افتاده که از طلبگی پله ای برای مسائل مادی خود فراهم آورند بنابر این تعهد به مسائل اخلاقی کم تر می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: مسؤولین و بعضی بزرگان با بی تقوایی هایی که مرتکب شدند سبب شده‌اند برای طلبه سؤال شود وقتی چنین بزرگی، این گونه عمل می کند من چرا باید به اخلاق اهتمام داشته باشم؟ همه این مسائل دست به دست هم می دهد که با احتیاط بگوییم گرایش به اخلاق کمرنگ شده است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه در پایان گفت: هرچه رتبه طلبه و احتیاجات زندگی بالاتر برود گرایش به معنویت کمتر می شود و باید عرض کنم به همین وضعیت کنونی راضی هستم و دعا می کنم که وضع بدتر نشود؛ حوزه باید مراقبت کند از نظر تقوا و خودسازی حواسش به وضعیت کنونی باشد البته به همه مسؤولین حوزه تذکر دادم که طلاب باید از نظر اقتصادی خاطر جمع شوند و امیدوار هستیم که حوزه ها به معنویت صد در صد برگردند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
منأسفانه این یک واقعیت تلخ است که طلاب برای امرار معاش احلاق را هم کنار گذاشته اند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
کدوم مادیات حتما شهریه ماهی 800 هزار تومن مادیاته؟!
0
0