۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۶۹۰۴۵۹

تحلیل هفته

تحلیل هفته
میزان نفوذ حکم ولی جامعه از عاقبت به خیری یا نابودی آن ملت حکایت دارد؛ مبادا مسائل مختلف شخصیت رهبری را زیر سؤال برده و دیگر حرف‌های ایشان خوانده نشود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، از همان هنگام که قلیان‌ها حتی در دربار ناصرالدین شاه هم شکسته و توطئه استکبار زمین خورد، دشمن دریافت که تنها راه غلبه بر این مرز و بوم تضعیف مکانیزم امام_امت و مرجع_مقلد است؛ جریان نفوذ پس از آن قوت یافت تا به امروز رسید. اگرچه در گذشته افراد به جهت تضعیف مرجع در دید مردم به بیت او نفوذ می‌کردند ولی اکنون دیگر وارد کردن یک نفر به درون سیستم بیوت علماء کار ساده‌ای نیست.

اگر از بیرون به سیستم مرجع و مقلد نگاه کنیم، پر واضح خواهد بود چون مردم همگی گوش به فرمان مرجع خود هستند این سیستم تا کنون پیش آمده و سنگین‌ترین توطئه‌ها را خنثی کرده؛ از همین رو دشمن در صدد است با انحاء مختلف کاری کند که حکم مرجع و امام جامعه نفوذ خود را از دست بدهد.

هرگاه حکم مرجع و امام نافذ نبود باید فاتحه آن امام و آن امت را خواند که از این نمونه در تاریخ انبیاء، ائمه و مراجع کم نداریم. در زمان ما نیز حربه دشمن بر این است که از ضریب نفوذ حکم امام جامعه بکاهد و عده‌ای خواسته یا ناخواسته در این پازل بازی می‌کنند. ماجرای واکسن کرونا و واکسن هراسی عده ای در فضای حوزه و جامعه و نیز موضوع نفوذ در دستگاه مرجعیت که حضرت آیت الله مکارم طی هفته گذشته در دیدار با وزیر اطلاعات بدان اشاره داشتند را باید در همین راستا تحلیل و تفسیر کرد.

 

آقا فرمود...

این مشکل امسال و سالیان گذشته نیست بلکه از صدر اسلام چنین مشکلی وجود داشته و هربار هم از همین سوراخ گزیده شده ایم. امیرالمؤمنین سلام الله علیه در زمان حکومتشان پیرامون فتنه می‌فرمایند: «يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ»؛ برخی از حق را گرفته و برخی دیگر را دور می‌اندازند و با نظر خویش ممزوج می‌کنند.

اکنون نیز هرکسی از هر دریچه‌ای که بخواهد گشتی در سخنان رهبری پیرامون واکسن، کرونا و شیوه مقابله با آن می‌زند و برای سخنان خود به دنبال تأییدیه‌ای می‌گردد. سخنان رهبری یک مجموعه کامل است که همه را باید در کنار هم و زنجیروار دید.

خلاصه اینکه موافقان و مخالفان واکسن هرکدام بخشی از سخنان رهبری را که موافق نظر خودشان است منتشر و بر آن پافشاری می‌کنند؛ شایسته است مسؤولان امر در خصوص مسائل و انتقادات به حقی که برخی از افراد و جریان ها امروز در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح می کنند، پاسخ شایسته بدهند و صریح و شفاف در خصوص دلائل ورود واکسن کرونا روشنگری کنند.

خروش تمدنی شیعه

تعداد بازدید : 12

رهبر، راه‌بر آحاد مردم جامعه است و تا زمانی که اکثریت جامعه مطالبه‌ای را نداشته و پیگیری نکنند، رهبری ورود نمی‌کند. به عنوان نمونه هرگاه افکار عمومی آن هم به تعداد زیاد خواستار مذاکره با آمریکا باشد، رهبری نیز از موضع حقیقی انقلاب کمی کوتاه می‌آید تا خواسته مردم محقق شود ولی چارچوب را حفظ، بیان و مطالبه می‌کنند.

در پاسخ به این سؤال که چرا رهبری در مسأله تمدنی اربعین ورود نمی‌کند باید چند نکته را یادآور شد؛ اولا مسأله اربعین و حضور در راهپیمایی عظیم یک مطالبه همگانی، یعنی اکثریت نشده و فارغ از درست یا غلط بودن و علت این تفکر، بسیار از مردم و حتی مذهبی‌ها به هردلیلی رفتن به عراق را عامل تشدید و رواج ویروس و بسته بودن مسیر را کاری شایسته می‌دانند.

ثانیا حرکت عظیم اربعین یک حرکت جهانی است و مختص مردم منطقه نمی‌باشد؛ اگر چه ایرانیان به عنوان یکی از ارکان این مراسم نمی‌توانند حضور پیدا کنند، ولی خب چیزی از عظمت این خروش بزرگ کم نمی‌شود.

ثالثا باید در نظر داشت که رفتن به عراق مستلزم دریافت ویزا از طرف کشور مقابل است و با توجه به چندین عامل از جمله نبودن سردار سلیمانی، قدرت پیدا کردن الکاظمی و همچنین نوع تفکرات مسئولان عراقی، عواملی است که در عدم حضور ایرانیان به خصوص بسیار مؤثر و تعیین کننده است.

رابعا رهبر معظم انقلاب سال گذشته در چنین روزهایی و در آستانه اربعین حسینی در سخنانی صریح فرمودند: رفتن به راهپیمایی اربعین فقط متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا است. اگر گفتند نه، که تا الان گفته‌اند نه؛ همه باید تابع و تسلیم باشند.

ایشان افزودند: اینکه بلند شویم برویم لب مرز که اظهار ارادت کنیم، نه، از داخل خانه ابراز ارادت کنیم. روز اربعین همه بنشینند در منازل و دو سه زیارت مهم که وارد است را با توجه بخوانند و نزد امام حسین(ع) شکوه کنند و بگویند که ما دلمان می‌خواست بیاییم ولی نشد، تا ایشان نظری بکنند.

 

تحلیل هفته

 

کرونا ما را زمین گیر نمی‌کند!

حسن روحانی در سازمان ملل می‌گفت: در این سال‌ها، یک‌صدای مسلط پیاپی شنیده‌شده است که «گزینه جنگ روی میز است»، اما امروز بگذارید در برابر این سخن ناکارآمد و غیرقانونی بگویم «صلح در دسترس است». طبیعتا از این موضع گیری ضعیف کسی انتظار مقابله با تحریم را ندارد. ولی در اولین حضور رئیسی در مراسم سازمان ملل شاهد موضع حقیقی انقلاب بودیم.

آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه 30 شهریور 1400 در سخنانی که به‌صورت ویدئو کنفرانس در هفتاد و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، تأکید کرد: آمریکا به‌اشتباه فکر می‌کرد ما مستأصل می‌شویم اما ایستادگی ما جواب داده و همواره جواب خواهد داد. مقاومت هوشمند و پویای جمهوری اسلامی، برآمده از عقلانیت راهبردی است. ما به وعده‌های دولت آمریکا اطمینان نداریم.

این سخنان از حنجره کسی بیرون آمده که سکان‌دار مسیر جدید و حقیقی جمهوری اسلامی است. هنوز چند ماه از حضور این دولت نگذشته که پنجمین کاروان سوخت ایران وارد خاک لبنان شده، حجم انبوه واکسن کرونا وارد کشور شده، دیپلماسی انفعالی در برابر غرب به دیپلماسی فعال تبدیل شده و نگاه غرب محور جای خود را به نگاه به همسایگان داده است. سازمان همکاری شانگهای ایران را به عنوان یک عضو حقیقی و رسمی پذیرفته است. حجم همکاری در زمینه‌های سیاسی و امنیتی، همکاری در زمینه اقتصادی، بازرگانی و تجاری و همکاری در زمینه اجتماعی از جمله زمینه‌های همکاری ما با سازمان شانگهای می‌باشد.

در اینجا این نکته را باید یادآور شد که برخی جریان ها نباید دولت را به علت برخی ضعف‌ها تضعیف کنند؛ البته که مطالبه و نقد موتور محرک دولت‌ها است و نباید بی‌تفاوت از کنارش گذشت.

ارسال نظرات