۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۹۰۶۲۶
معرفی برخی از علمای جانباز انقلابی؛

استاد خسروپناه

استاد خسروپناه
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از روحانیان و علمای حوزوی است که در دوران دفاع مقدس حضور داشته و دچار مصدومیت شیمیایی شده و به درجه جانبازی نائل رسید.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هفته دفاع مقدس، یادآور رشادت مردانی است که در راه دین و ولایت همه زندگی خود را کف دست گرفته، برخی به شهادت رسیده و برخی درانتظار آن باقی ماندند؛
در این میان روحانیت، مانند تمام حوادث انقلاب پیش قراول این گروه بوده و بعد از جنگ نیز، سنگر جهاد اکبر و جهاد علمی را رها نکرده و مشغول ایثاری به مراتب سخت‌تر از ایثار ۸ ساله در جهاد اصغر شدند!

«حوزه‏‌ى علميه در اين دوران، جوهر حيات و رشد و بالندگى خود را مرهون انقلاب اسلامى و امام عظيم‏ الشّأن آن، و مجاهدتهاى ايثارگرانى است كه به عشق دين خدا و به اميد حاكميت آن، جان و تن خود را به ميدان فداكارى بردند. «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِر» سياست سلطه‏‌گران جهانى اين بوده و هست كه مراكز دانش دين را منزوى، منفعل، بی‌روحيه، بی‌ابتكار، وابسته به خود و فارغ از آرمان‏هاى بزرگ كنند، و آنان را به جدايى دين از سياست معتقد، و از همگامى دين با تحولات شگرف جهانى مأيوس سازند»

امام خامنه‌ای ۲۴آبان۱۳۷۱

با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، حیات حوزه‌های علمیه مرهون ایثارگرانی است که هم در دوران جنگ و هم در سنگر علم مشغول فعالیت بوده‌اند؛

معمولا در سالگرد دفاع مقدس، از شهدای روحانیت اسمی به میان می‌آید ولی کمتر به ایثارگرانی پرداخته می‌شود که در هر دو عرصه موفق بوده‌اند!

«عالم جانباز انقلابی» بهترین الگو برای طلاب جوان امروز به شمار می‌رود! علمایی که همین امروز در قید حیات هستند و محضرشان یادآور ایام دفاع مقدس است و هنوز حال و هوای مبارزه را در کنار قوت علمی، به شاگردانشان منتقل می‌کنند.

برای گرامی‌داشت این سربازان خط مقدم ولایت و این علمای مبارز انقلابی، که به فضیلت بزرگ جانبازی مزین هستند، به معرفی سوابق مبارزاتی، علمی و شخصیتی برخی از این بزرگان خواهیم پرداخت.

استاد عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسين خسروپناه متولد ۱۳۴۵ ش در شهرستان دزفول، دروس حوزوی را در كنار دروس متوسطه (رشته تجربی) در سال ۱۳۶۲ آغاز كرد و طی شش سال، در سال ۱۳۶۸ ش در مقطع سطح سوم حوزه علمیه فارغ‌ التحصیل شد.

استاد خسروپناه در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علميه قم آغاز كرد و دوازده سال از محضر استادانی همچون حضرات آیات عظام: وحيد خراسانی، فاضل لنكرانى، جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی در حوزه علميه قم بهره برد.

تحصیل دروس تخصصى كلام اسلامى را در كنار دروس خارج فقه و اصول در سال ۱۳۷۰ ش آغاز کرده و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دكتراى كلام اسلامى با رتبه اول از مؤسسه امام صادق (ع) فارغ التحصيل شد و پايان نامه خود را با عنوان انتظارات بشر از دين به اتمام رساند.

سابقه مبارزاتی و جبهه

وی در دوران دفاع مقدس، در عملیات‌های رمضان، محرم، کوشک، بدر، والفجر هشت، کربلای پنج و والفجر ده، به عنوان تک تیرانداز و دیدبان شرکت نمود و چندین بار با موج انفجار و مصدومیت شیمیایی، راهی بیمارستان شد.
در یکی از عملیات‌ها، انفجار گلوله تانک باعث می‌شود ایشان تا یک قدمی مرگ برود که خودشان این تجربه نزدیک مرگ را در برنامه «زندگی پس از زندگی» بیان کرده‌اند.

آثار متعددی از وی منتشر شده است که برخی از آنها عبارتند از:

فلسفه‌های مضاف، فرهنگ و اندیشه اسلامی، جریان شناسی فکری ایران معاصر، آسیب شناسی جامعه دینی، آسیب شناسی دین پژوهی معاصر: تحلیل دین شناسی شریعتی، بازرگان و سروش و نظام معرفت شناسی صدرایی تعدادی از عناوین تألیفاتی استاد خسروپناه هستند.

ارسال نظرات