۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۹۰۶۹۳
رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه؛

شناسایی نخبگان منحصر در فقه و اصول نیست

شناسایی نخبگان منحصر در فقه و اصول نیست
حجت الاسلام و المسلمین عماد گفت: علاوه بر شناسایی استعدادهای برتر تحصیل و تدریس، در شناسایی 1400، توسعه ای در شناسایی استعددهای فرهنگی و تبلیغی در یازده عرصه خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین علی عماد رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به راهبرد کلان و ماموریت این مرکز استعدادیابی گفت: امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه در حقیقت در راستای ایفاء یک ماموریت و برای تحقق یک راهبرد کلان در عرصه علم و فناوری جمهوری اسلامی و در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری شکل گرفت.

عضو شورای علمی نخبگان کشور ادامه داد: سال های سال مقام معظم رهبری بر قلمرو دانش و توسعه علم و جریان تولید فناوری های نرم، هویت ساز و فناوری های سخت و راهبردی تاکید فراوان داشتند، این جمله مقام معظم رهبری که فرمود " آینده کشور باید توسط نخبگان حوزوی و دانشگاهی رهبری  بشود" یک راهبرد کلان بود.

وی با اشاره به تاریخچه تاسیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی اظهار کرد: پیشنهادی در سال های پایانی دهه هشتاد به مدیریت حوزه علمیه و شورای عالی ارائه و مورد توجه قرار گرفت، اوایل دهه نود شاهد شکل گیری مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه بودیم، این مرکز به عنوان یک مرکز سیاست گذار و برنامه ریز کلان برای امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه و اعم از خواهران و برادران و در پهنۀ ملی ایران طراحی شده و قرار است در هنگامه لازم ارتباطات خود را با حوزه های علمیه بیرون نیز برقرار کند.

حجت الاسلام و المسلمین عماد با شاره به قلمرو شناسایی استعدادهای برتر اذعان کرد: هدف اصلی و ماموریت کلان این مرکز در سه قلمرو مهم و محوری، شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان و مفاخر حوزه های علمیه، زمینه سازی برای رشد، ارتقاء و ارائه خدمات بیشتر به نخبگان حوزه های علمیه و زمینه سازی بهرگیری از ظرفیت استعدادهای برتر حوزه علمیه خلاصه می شود.

وی افزود: مرکز نخبگان حوزوی به عنوان یک ستاد مشترک در امر نخبگان و استعدادهای برتر تمام حوزه های علمیه همکاری و ارتباط نزدیک با مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، حوزه علمیه اصفهان و جامعة الزهرا سلام الله علیها دارد.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه  تصریح کرد: در شناسایی نخبگان مامور بوده تا به تدریج در مرحله های مختلف استعداهای برتر (تبلیغ، تدریس، پژوهش، تحصیل و فرهنگی) را شناسایی کنیم و هم اکنون بیش از دوهزار استعداد برتر در حوزه های علمیه کشور شناسایی و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

عضو شورای علمی نخبگان کشور با بیان اینکه در دوره شناسایی اخیر در قلمرو آموزش، شناسایی استعداد تحصیل و استعداد برتر تدریس را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: همچنین در شناسایی 1400، توسعه ای در شناسایی استعددهای فرهنگی و تبلیغی در یازده عرصه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در حمایت از استعدادهای برتر در چند قلمروی حمایت های علمی و مهارتی، عرصه معیشتی، حمایت های ارتباطی جامعه نخبگانی را خواهیم داشت اظهار کرد: در عرصه های حمایتی چند نهاد حمایتگر از جمله مرکز خدمات با تاکید بر حمایت های معیشتی، بنیاد ملی نخبگان، ستاد نیروهای مسلح را با مرکز استعدادیابی و نخبگان حوزه علمیه همراه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به اینکه شناسایی نخبگان منحصر در فقه و اصول نیست عنوان کرد: در قلمرو پژوهش با چالش جدی پیوند ناخوردگی تولید کننده و مصرف کننده علوم روبه رو می باشیم، متأسفانه با انبوهی از رساله های و پایان نامه هایی روبه ایم که مشکل هیچ دستگاهی را برطرف نمی کند، تولید دانش باید متاثر از فشار بازار مصرف باشد که اگر چنین رویه ای نباشد آن علم محک نمی خورد و اثر بخشی آن هم مشخص نمی شود.

ارسال نظرات