۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۶۹۰۸۲۴

نرم‌افزارهای «آپ» و «اسنپ» و «چارتر724‌» مجوز فروش بلیت هواپیما ندارند

نرم‌افزارهای «آپ» و «اسنپ» و «چارتر724‌» مجوز فروش بلیت هواپیما ندارند
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی با اشاره به تعلیق ۴ شرکت متخلف در فروش بلیت پروازهای اربعین، گفت: روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری چندین دلال فروش بلیت توسط دستگاه‌های نظارتی دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حسن خوشخو در گفت‌وگویی درباره پروازهای برگشت زوار اربعین اظهار داشت: از بعدازظهر روز گذشته مصادف با اربعین حسینی، پروازهای بازگشت زوار اربعین آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا 10 مهرماه که آخرین روز پروازهای اربعین است، به طور میانگین روزانه 45 پرواز برای بازگشت زوار در نظر گرفته‌ شده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: پیش‌بینی کرده‌ایم 45 هزار زائر با همکاری 16 شرکت هواپیمایی داخلی و شرکت هواپیمایی العراقیه در این مدت به داخل کشور برگردند.

* 25هزار زائر بلیت رفت و برگشت گرفته‌اند

وی اظهار کرد: حدود 25 هزار بلیت رفت و برگشت در این مدت فروخته شد بنابراین 25 هزار نفر، قبل از سفر برگشت، بلیت تهیه کرده‌اند، اما پیش‌بینی می‌کنیم تعداد زوار که از طریق حمل و نقل هوایی سفر رفت را انجام داده‌اند و به هر دلیل نتوانسته‌اند بلیت برگشت را تهیه کنند‌ از این رقم فراتر روند و ما آمادگی انتقال زواری که قصد سفر هوایی را دارند، داریم و اگر نیاز باشد تمهیدات لازم را برای اختصاص پروازهای فوق‌العاده اندیشیده‌ایم و در صورت نیاز این کار انجام خواهد شد.

* اختصاص 16 فرودگاه کشور به پروازهای بازگشت زوار

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در پروازهای رفتِ زوار، 6 فرودگاه کشور به عملیات اعزام زائران اختصاص یافت اما در عملیات برگشت 16 فرودگاه به پروازهای بازگشت زوار اختصاص یافته است و از دو مبدأ نجف به عراق ما در این مدت به 15 فرودگاه کشور پرواز خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: به زوار توصیه می‌شود هر چه زودتر بلیت برگشت را تهیه کنند تا اگر درخواست بیشتری برای بازگشت وجود داشته باشد، ما مطلع شویم و هر چه زودتر پروازهای فوق‌العاده را اختصاص دهیم تا زوار با مشکل مواجه نشوند.

* زوار گران‌فروشی را به سازمان هواپیمایی اطلاع دهند

خوشخو درباره موضوع نظارت بر نرخ‌ها و گرانفروشی برخی آژانس‌ها در این مدت اظهار داشت:‌ طبیعتاً در هر صنف و مشاغلی وقتی تراکم تقاضا و تقاضای فزاینده ایجاد می‌شود، ممکن است سوء استفاده‌هایی هم رخ دهد که مطابق با قانون برخورد می‌شود؛ سازمان هواپیمایی کشوری هم به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی برنامه‌هایی با سازمان‌های مرتبط نظیر سازمان حمایت از مصرف‌کننده،‌ سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی کل کشور دارد و تمهیداتی برای نظارت دقیق‌تر بر نرخ‌ها دارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: اگر هر زائری خارج از نرخ مصوب بلیت خریداری کرده است حتماً مستندات خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه دهد و قطعاً سازمان از شرکت هواپیمایی می‌خواهد پول اضافه را به مسافران برگرداند و البته این منوط به ارائه مستندات و مدارک از سوی زائر است.

وی اضافه کرد: در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بخش شکایات، امکان بارگذاری اسناد وجود دارد که پس از بارگذاری این اسناد و مدارک، پیگیری انجام خواهد شد.

خوشخو بیان کرد:‌ قیمت بلیت هواپیما در سفرهای برگشت اربعین، مبلغ‌ 4 میلیون تومان برای مسیر مشهد و 3.2 میلیون تومان برای دیگر مسیرها و تهران است که البته این نرخ‌ها تا 10 مهر 1400 اعتبار دارد.

* ایرلاین‌ها داوطلبانه پول‌های اضافه دریافتی بابت بلیت را به مسافر برگردانند

وی افزود: از شرکت‌های هواپیمایی خواسته‌ایم به صورت داوطلبانه هر زائری که در تهیه بلیت متضرر شده است را شناسایی کنند و خودشان مابهالتفاوت نرخ بلیت را به زائر برگردانند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: به هر حال مسافرانی که به هر دلیل در این موضوع شکایت دارند به سازمان هواپیمایی کشوری و سایت سازمان مراجعه کنند.

* تعلیق 4 دفتر متخلف در فروش بلیت پروازهای اربعین

خوشخو با بیان اینکه تا کنون 4 شرکت فروش بلیت به دلیل گرانفروشی در این موضوع تعلیق شده‌اند، گفت: در این حوزه اخطارهای مختلف داده شده است همچنین روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری چندین واسطه‌گر و دلال فروش بلیت توسط دستگاه‌های نظارتی دستگیر شدند که دلالی فروش بلیت هواپیما انجام می‌دادند که در این حوزه پلیس فرودگاه هم همکاری مناسبی داشت.

وی بیان داشت: برای آنکه مدارک ما در این حوزه تکمیل شود و از مراجع قضایی هم پیگیری کنیم برخی از دفاتر که توزیع فروش بلیت پروازهای اربعین خارج از نرخ مصوب را انجام می‌دادند شناسایی کرده و در حال تشکیل پرونده قضایی برای آنها هستیم و تا یک هفته آینده این موضوع ساماندهی می‌شود.

* نرم‌افزارهای «آپ» و «اسنپ» و «چارتر724‌» مجوز فروش بلیت هواپیما ندارند

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: بارها به مردم توصیه کرده‌ایم از خرید بلیت اینترنتی از سایت‌های بدون مجوز و غیر معتبر خودداری کنند، همواره تأکید کرده‌ایم، مردم به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه خرید بلیت انجام دهند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در سایت سازمان هواپیمایی کشوری، بخش سامانه خدمات الکترونیک، سامانه‌ و درگاه جدیدی داریم که فهرست همه آژانس‌ها و سایت‌های دارای مجوز فروش بلیت هواپیما در آن درج شده است، مردم وقتی قصد تهیه بلیت دارند حتماً این فهرست را مشاهده کنند، زمان زیادی از آنها نمی‌گیرد اما بدین ترتیب مطمئن می‌شوند سایت یا آژانسی که قصد خرید بلیت از آن را دارند معتبر است.

وی افزود: آژانس‌ها و سایت‌های معتبر قطعا در برابر برخی مشکلات پاسخگو هستند، ضمن آنکه پیگیری سازمان هواپیمایی کشوری از سایت‌ها و آژانس‌های دارای مجوز در موضوع شکایات، راحت‌تر است.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد:‌ با وجود مطلوبیت‌هایی که فضای مجازی در موضوع دسترسی‌ها به ما می‌دهد، آسیب‌هایی هم وجود دارد، این روزها هر اپلیکیشن خودسر در حوزه فروش بلیت هواپیما هم ورود کرده است.

خوشخو افزود: مردم مطلع باشند که به عنوان مثال اپلیکیشن «آپ» یا اپلیکیشن «اسنپ» مجوز فروش بلیت هواپیما را ندارند، بارها به این‌ دو نرم‌افزار اعلام شده است که اگر قصد فروش بلیت هواپیما را دارند باید حتماً از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز بگیرند که متأسفانه این کار را انجام نداده‌اند یا اپلیکیشن و سایت (چارتر724‌) مجوزی از سازمان هواپیمایی کشوری ندارد، اما به عنوان جست‌وجوگر بلیت هواپیما فعال است، در حالی که مجوز فروش ندارد.

وی اضافه کرد:‌ سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که درگاهی برای خود ایجاد کرده‌اند و از طریق واسطه بلیت هواپیما را به مردم می‌فروشند افرادی که از این سایت‌ها خرید می‌کنند، پیگیری بابت شکایات آنها بسیار مشکل است و مردم مطمئن باشند که باید از جای معتبر خریداری کنند.

* ارائه فهرست به‌روز سایت‌ها و آژانس‌های مجاز فروش بلیت به پلیس فتا

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره پیگیری سازمان هواپیمایی کشوری برای مسدود شدن سایت‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمجاز فروش بلیت هواپیما توضیح داد: سازمان هواپیمایی ارتباط نزدیکی با پلیس فتا در این موضوع دارد و از همه مجوزهایی که صادر می‌کنیم، یک نسخه به روز شده را در اختیار پلیس فتا قرار می‌‌دهیم، بنابراین پلیس فتا می‌تواند آن دسته از سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در فهرست ما نیستند را مسدود کند.

* مسافران قبل از تهیه بلیت حتما فهرست آژانس‌‌ها و سایت‌‌های معتبر را مشاهده کنند

خوشخو اظهار کرد: با این حال عده‌ای برای باز کردن سایت‌های مختلف با شگردهای خاص خود عمل می‌کنند و اگر یک درگاه ایجاد شود و پلیس آن را مسدود کند می‌توانند بلافاصله 10 درگاه دیگر ایجاد کنند، بنابراین بهترین گزینه برای مسافر قبل از تهیه بلیت پرواز، خصوصا پروازهای خارجی، مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی و مشاهده فهرست‌ سایت‌ها و آژانس‌های معتبر است؛ این کار بیش از 5 دقیقه هم زمان نمی‌برد مسافر می‌تواند نام آن آژانس یا سایت را در درگاه سازمان هواپیمایی جست‌وجو کند که اگر مجوز داشت، اعلام می‌شود و اگر نداشت هم اعلام خواهد شد.

منبع: فارس
ارسال نظرات