۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۶۹۰۹۸۵

در سن ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ سالگی باید کنترل بیشتری برای افزایش وزن داشته باشید

در سن ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ سالگی باید کنترل بیشتری برای افزایش وزن داشته باشید
بسیاری از افراد به علت کاهش تحرک و مصرف کربوهیدرات‌ ها و شیرینی در روزهای کرونایی با افزایش وزن مواجه شده‌اند. شاید تصور کنید که در ۲۰ سالگی با وجود مصرف بیشتر موادغذایی افزایش وزن قابل‌توجهی نداشتید اما در سن ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ سالگی باید کنترل بیشتری برای افزایش وزن داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، با وجود این باور که متابولیسم افراد در دهه ۲۰ سرعت بیشتری دارد اما در واقع در سنین ۲۰ تا ۶۰ سالگی ثابت است. البته بارداری باعث افزایش وزن پایدار خواهد شد و بسیاری از مسائل پزشکی در میانسالی نیز در افزایش وزن موثر هستند و کاهش وزن افراد در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی نیازمند ارزیابی عادات فرد است.

بسیاری از افراد به علت کاهش تحرک و مصرف کربوهیدرات‌ها و شیرینی در روزهای کرونایی با افزایش وزن مواجه شده‌اند. شاید تصور کنید که در ۲۰ سالگی با وجود مصرف بیشتر موادغذایی افزایش وزن قابل‌توجهی نداشتید اما در سن ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ سالگی باید کنترل بیشتری برای افزایش وزن داشته باشید.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که متابولیسم بدن از ۲۰ تا ۶۰ سالگی ثابت است. محققان نتایج مطالعه بزرگ که بر اساس داده‌های بیش از ۶۴۰۰ شرکت‌کننده در سنین نوزادی تا ۹۵ سالگی انجام شد و نتایج ۴۰ سال تحقیقات را ارائه کردند.

بدن ما غذا را تجزیه و به انرژی تبدیل می‌کند و این فرایند سوخت‌ و ساز نامیده می‌شود. نتایج تحقیقات جدید نشان داد که این روند طی سال‌ها تغییر می‌کند اما نه آن‌طور که ما فکر می‌کردیم. در یک سالگی حدود ۵۰ درصد بیشتر از ۲۰ سالگی انرژی می‌سوزانید، متابولیسم شما در دوران کودکی به تدریج کند می‌شود تا اینکه در ۲۰ سالگی به میزان بزرگسالی برسد و این میزان تا ۶۰ سالگی باقی خواهد ماند و سپس دوباره شروع به کاهش می‌کند.

محققان بر این باور بودند که متابولیسم در ۴۰ یا حتی ۳۰ سالگی کند می‌شود و مردان نسبت به زنان متابولیسم سریع‌تری دارند اما این موضوع درست نبود و علت اینکه مردان کالری بیشتری در طول روز می‌سوزانند به این دلیل است که جثه بزرگتر و به‌طور متوسط چربی بدن کمتری دارند. متابولیسم یک زن عضلانی تقریبا مشابه یک مرد با قد مشابه است. یک فرد ۱۵۰ پوندی با ۱۵ درصد چربی بدنی نسبت به یک فرد ۱۵۰ پوندی با ۲۵ درصد چربی بدنی در همان سن میزان متابولیسم بالاتری خواهد داشت. به‌طور کلی، برخی افراد حدود یک چهارم کمتر یا یک چهارم بیشتر از میزان متوسط سن خود انرژی می‌سوزانند اما همچنان از ۲۰ تا ۶۰ سالگی الگوی ثابتی دارند.

میزان متابولیسم در حالت استراحت (RMR) تعداد کالری‌هایی است که بدن شما در صورت عدم انجام ۲۴ ساعته مصرف می‌کند و میزان متابولیسم پایه (BMR) کالری است که برای انجام وظایف اصلی (تنفس، گردش خون، پردازش مواد مغذی و تولید سلول) نیاز دارید. برای اندازه‌گیری RMR، باید میزان اکسیژن و بازدم دی‌اکسیدکربن خود را پس از نشستن یا دراز کشیدن به مدت حداقل ۱۵ دقیقه اندازه‌گیری کنید و در ۱۲ ساعت گذشته هیچ فعالیت ورزشی انجام نداده باشید.

افزایش متابولیسم بسیار سخت است؛ سعی نکنید از مکمل‌هایی مانند چای‌سبز استفاده کنید تا بتوانید شیرینی بیشتری مصرف کنید.

تنها راه کمک، انجام تمرینات مقاومتی است که شما را عضلانی‌تر خواهد کرد. نتایج بررسی نشان داد که ۱۰ هفته تمرین مقاومتی می‌تواند RMR را تا ۷ درصد افزایش دهد اما چرا افراد در ۴۰ سالگی وزن اضافه می‌کنند؟ مهمترین علت، تغییر عاداتی مانند ورزش کمتر، کاهش خواب و فعالیت بیشتر است.

ممکن است مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع دو، کم‌کاری تیروئید و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک داشته باشید که همگی باعث افزایش وزن خواهند شد. استرس، مشکلات خواب و داروهای مرتبط با سن نیز می‌توانند باعث افزایش وزن شود.

بارداری نیز از موارد افزایش وزن زنان در ۴۰ سالگی خواهد بود. تقریبا نیمی از زنان در دوران بارداری اضافه وزن زیادی دارند و کاهش این وزن نیاز به کنترل و مراقبت خواهد داشت.

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی که معمولا از اواسط تا اواخر دهه ۴۰ شروع می‌شود نیز تفاوت‌هایی ایجاد خواهد کرد اما برای کاهش وزن چه می‌توان کرد؟ پاسخ این است که اکثر افراد نیاز دارند کمتر غذا بخورند و بیشتر ورزش کنند.

ارسال نظرات