۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۶۹۱۰۹۴

توجه وزیرعلوم به بحث مهارت در سرفصل‌های دروس دانشگاهی

توجه وزیرعلوم به بحث مهارت در سرفصل‌های دروس دانشگاهی
طی چند دهه اخیر دانشگاه‌های کشور با موضوع کارایی نبودن سرفصل دروس آموزشی مواجه شده اند که تغییرات آن نیازمند سیاست‌های دولت جدید است.

به گزارش خبرگزاری رسا، این روز‌ها انتقادات زیادی به بحث سرفصل‌های دروس دانشگاهی وارد شده به صورتی که برخی دانشجویان بدون کسب مهارت مدرک دانشگاهی خود را دریافت می‌کنند و راهی بازار کار می‌شوند.

عدم تطابق سرفصل‌های دروس آموزش با مهارت دانشجویان مشکل جدی چند دهه اخیر وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور است که اگر نادیده گرفته شوند، می‌توانند آفت بزرگی را به آموزش عالی کشور وارد کنند.

روسای دانشگاهی معتقد هستند که بروز رسانی سرفصل‌های دروس باید حتما صورت بگیرد، در غیر اینصورت شاهد رشد چشمگیر دانشجویانی خواهیم شد که استعداد و مهارت کافی ندارند و صرفا بر اساس نمره و مدرک دانشگاهی راهی کوچه و خیابان برای دستیابی به مشاغل مورد نظر می‌شوند.

همچنین، پذیرش بیش از حد دانشجویان در یک رشته سبب می‌شود تا رشته‌های دیگر که می‌توانند بازار کار خوبی را برای دانشجو به وجود آورند مورد غفلت واقع شوند و به اینصورت سرفصل‌ها و عناوین دروس برای دانشجویان و دانشگاه‌ها بیش از پیش مشکل ساز خواهد شد.

ضربه به مشاغل جامعه با تغییر نیافتن سرفصل‌های آموزشی

اگر سرفصل‌های دروس دانشگاهی کاربردی و بروز نشوند به راحتی می‌توانند به مشاغل فارغ التحصیلان و اقتصاد کشور ضربه وارد کنند؛ بنابراین اگر دانشجو می‌خواهد وارد بازار کار شود باید دانش، مهارت و نگرش او با هم همخوانی داشته باشد و به عبارتی مهارت‌های لازم را فراگیرد تا بتواند در بازار‌های کار موفق باشد.

همچنین بعضی از کارشناسان مدعی هستند؛ یکی از دلایلی که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افراد متخصص تربیت نمی‌شود، به نبود تقاضا در بنگاه ها، صنعت و فناوری برمی گردد، چرا که فناوری و تکنولوژی پیشرفته در کشور وجود ندارد و در نتیجه نیاز به افراد متخصص نیست.

بیشتر دانش آموختگان جذب مشاغلی می‌شوند که یا مرتبط با رشته تحصیلیشان نیست یا اینکه علاقه‌ای به آن ندارند، در نتیجه هزینه‌ای که جامعه برای تربیت این افراد در رشته مورد نظر انجام می‌دهد نیز بیهوده بوده که این امر در سراسر جهان مرسوم نیست؛ بنابراین بحث افزایش مهارت در دانشجویان به عنوان آرزوی بر باد رفته دانشگاه‌ها شناخته شده است.

علاوه بر تئوری محور بودن دانشگاه‌ها مسئله دیگر هزینه بر بودن واحد‌های عملی و کارآموزی در دانشگاه است که در آن‌ها هزینه‌های واحد‌های عملی دو برابر هزینه واحد‌های نظری است که می‌تواند مخارج زیادی را بر دوش دانشجویان تحمیل کند.

علی رغم تغییر سرفصل‌های آموزشی در دانشگاه‌ها باید به دانشجویان مشاوره روانشناسی درباره شغل مرتبط با رشته تحصیلی شان داده شود و در حین تحصیل باید در بنگاه‌ها کار کنند تا با محیط کار آشنا شوند.

کاربردی نبودن دروس آموزشی/ آرزوی بر باد رفته دانشگاه‌ها که در آن خبری از مهارت نیست

توجه وزیرعلوم به بحث مهارت در سرفصل‌های دروس دانشگاهی

محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر سرفصل‌های دروس دانشگاهی متناسب با بازار کار موجود در جامعه اظهار کرد: دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی جزو دانشگاه های مهارتی کشور هستند. 

او افزود: قصد داریم دامنه فعالیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور را ارتقا و توسعه دهیم. در زمینه سایر رشته‌های دانشگاهی یک راهش این است که سرفصل‌های دروس بازنگری و بروز شوند و بحث مهارت در آن‌ها دیده شوند.

زلفی گل تصریح کرد: بحث مهمی که در موضوع علمی کشور مورد اغفال واقع شده، این است که از جغرافیای فراغت دانشجویان برای مهارت افزایی کمتر بهره برده ایم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ما می‌توانیم از پتانسیل کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و ... برای فعالیت‌های فوق برنامه استفاده کنیم تا با برنامه ریزی مناسب ضمن اینکه اوقات فراغت دانشجویان را برنامه ریزی می‌کنیم از آن اوقات فراغت هم برای آموزش‌های خاص که جنبه مهارتی دارند، استفاده کنیم.

کاربردی نبودن دروس آموزشی/ آرزوی بر باد رفته دانشگاه‌ها که در آن خبری از مهارت نیست

سرفصل دروس مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری باید تغییر کند

ماندانا نوربخش، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر سرفصل دروس مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری اظهار کرد: سرفصل دروس مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری باید تغییر کند.

او افزود: سرفصل هر رشته تمام جزئیات آموزشی را در بر دارد و حتی مهم است که کدام منابع و چه فصل‌هایی باید و چگونه برای هر درس تدریس شود. واضح است که منابع و موضوعات در طول زمان تغییر می‌کنند، بنابراین سر فصل‌ها هم باید هر چند سال به روز رسانی شوند و گاهی حتی تغییر بنیادی داشته باشند. ممکن است در طول زمان لازم باشد درس‌هایی از سرفصل حذف شوند و درس‌های دیگری جایگزین شوند.

نوربخش تصریح کرد: تغییر سرفصل دروس همانند درس‌هایی است که برای ورود به هر رشته باید در امتحان ورودی در نظر گرفته شود به همین علت ضرایب امتحانی هم گاهی باید تغییر کند.

او ادامه داد: علم در حال پیشرفت بوده و برای به روز بودن باید پابه پای جهان حرکت کنیم، اگر سرفصل‌های دانشگاهی همراه این تغییر به روز نشوند از جهان عقب می‌مانیم. البته تغییر و به روز رسانی سرفصل باید توسط متخصصان هر رشته‌ای انجام بگیرد. در وزارت علوم برای هر حوزه‌ای کمیته‌ای وجود دارد که سرفصل‌های رسیده را بررسی، اصلاح و تصویب می‌کند اما خودشان سرفصل نمی‌نویسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا تاکید کرد: لازم است تا متخصصان هر رشته بوقت کافی به تغییر سرفصل دروس اختصاص دهند و تغییرات مورد نیاز را از طریق دانشگاه اعلام کنند و در صورت لزوم سرفصل جدید تهیه کنند. کمیته‌هایی که در وزارت علوم وجود دارد هم البته از همین متخصصان تشکیل شده اند یعنی استادان برجسته از دانشگاه‌های کشور در این کمیته حضور دارند و باید برای تغییر سرفصل دروس دانشگاهی تلاش کنند.

کاربردی نبودن دروس آموزشی/ آرزوی بر باد رفته دانشگاه‌ها که در آن خبری از مهارت نیست

لزوم استاد کار مهارتی در بازار کار

در بازار کار باید استادکار مهارتی داشته باشیم تا مهارت متناسب با کار را به دانشجویان آموزش دهد و از سوی دیگر اساتید دانشگاه باید سعی کنند علاوه بر مباحث تئوری، بخش‌های عملی و کار در مشاغل جامعه را نیز در سرفصل آموزش‌های خود قرار دهند؛ چرا که دروس دانشگاهی کاربردی نیستند و برای دانشجویان اهمیت زیادی ندارند.

اگر سرفصل‌های دروس آموزشی اصلاح نشوند دانشجویان نه تنها با رشته تحصیلی خود آنچنان که باید آشنا نخواهد شد بلکه در بازار کار و دستیابی به مشاغل هم دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین انتظار می‌رود تا دولت جدید بحث تغییر سرفصل‌های آموزشی را در دستور کار خود قرار دهد و با افزایش دروس مهارتی و عملی کاری کند تا دانشجویان، بیشتر با مطالب کتاب و اهمیت آن‌ها در بازار کار و جامعه آشنا شوند.

ارسال نظرات