۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۹۱۲۳۱
در دومین روز پرسمان دینی مطرح شد؛

چه کنیم حس و حال معنوی ما در زیارت بیشتر شود؟

چه کنیم حس و حال معنوی ما در زیارت بیشتر شود؟
خراسان رضوی - چگونگی حس و حال معنوی در زیارت، رسیدن زنان خانه دار به مقامات معنوی و قطع ارتباط با بستگان گناهکار سوالات دومین پرسمان دینی بود که پاسخ آنها بیان شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، در دومین روز از جلسه پرسمان دینی سوالی با عنوان «چه کنیم تا حس و حال معنوی ما در زیارت بیشتر شود» مطرح شد که حجت الاسلام احمد امین نیا پاسخگوی این پرسمان با طرح سوالی دیگر در جواب آن بیان داشت: اگر ما خیلی تشنه باشیم و آب طلب کنیم وقتی آب آوردند به جنس ظرف آب توجه می کنیم یا به تمیزی آن؟

وی افزود: قطعا برای فرد تشنه آب در ظرف تمیز مهم است تا آب در ظرف جنس خوب اما کثیف‌! برای زیارت باید تشنه بود و با ظرف تمیز در پی رفع تشنگی بود.

حجت الاسلام امین نیا گفت: برای آمدن به حرم سه ظرف تمیز لازم داریم. قبل از ورود به حرم استغفار کنید ذکر بگویید نگاه را کنترل کنید زبان را مواظبت کنید.

وی افزود: ظرف زبان باید تمیز باشد قرار است با آن به امام سلام بدهیم با این زبانی که فحش داده توهین و غیبت کرده تهمت زده اشک درآورده قلب شکسته آیا می توان سلام کرد اصلا سلام او به امام می رسد؟ این ظرف آلوده می تواند لایق جواب سلام پاک امام باشد؟

استاد امین نیا بیان داشت: ظرف چشم را هم باید پاک نگه داریم اگر قرار است چشم به نور ملکوت حضرت رضا(ع) منور شود و دل و روح و قلب و روان انسان را نورانی کند این اتفاق چشم پاک می خواهد! به کیا؟ به چیا؟ و به کجاها نگاه کردم؟! تو خیابون چشم کنترل شد؟ تو گوشی و اینترنت چی؟

حجت الاسلام امین نیا ضمن بیان می خواهم با چشم آلوده به امام نگاه کنم اونم منو نگاه کنه! به لحن انذاری گفت: امام علی(ع) می فرماید «القَلْبُ مُصْحَفُ الْبَصَر» دل کتاب نوشته شده چشم است دل را نگذاریم هوایی شود باید امیر نگاهمان باشیم برای خودمون ارزش قائل شویم هرچیزی ارزش دیدن ندارد!

وی افزود: دل سومین ظرفی است که باید پاک شود آخرین باری که به انباری دلت سرزدی کی بوده؟ این مهمه که بدونیم اون گوشه کنار دل کینه، کدورت، نفاق و نفرت، حسادت جاخوش کرده یا نه؟ با این دل خراب و آلوده که نمی شود حال و هوا و حس معنوی داشت.

پاسخگوی پرسمان در ادامه بیان داشت: ظرف دل و چشم و زبان را باید پاک، بعد اقدام به زیارت کرد در زیارت با امام رضا(ع) یک بخشی را با دعاهای وارده ارتباط بگیرید مثلا امین الله، جامعه کبیره و یا عالیه المضامین بخوانید و بخشی دیگر را به دل و زبان و عقیده و فرهنگ خودت بسپار یعنی خودمانی با آقا صحبت کن درد دل کن! امام مخاطب هر گویش و زبان و فرهنگی قرار می گیرد و می شنود آنچه می گویی و می داند آنچه که در دل داری!

وی افزود: اگر می خواهیم ارتباط خوب با امام بگیریم به قول معروف با کلاس نیا! دکتر مهندس سرهنگ وزیر و وکیل هرکه هستی برای خودت هستی برای دنیا و اجتماع مهم است در مقابل معصوم همه یکسان هستند سِمَت و حرمت و درجه برای ارتباط با مردم است مقابل خدا همه عبد ضعیف هستیم و برتری هم به تقوا و عمل صالح است.

وی ادامه داد: اینجا باید متواضع باشیم دست خالی بیاییم تا دست پر برگردیم این عبارات فریبنده را از خود دور کنیم در محضر خدا و اولیاء الله هرچه خاضع تر باشیم حال دل بهتر می شود.

آیا زنان خانه دار به مقامات معنوی می رسند؟

در ادامه جلسه پرسید شد آیا زنان خانه دار هم می توانند به مراتب و مقامات عالی معنوی برسند؟ که استاد امین نیا با پاسخ مثبت به این سوال بیان داشت: آری عمل صالح به جنسیت و شغل و مقام و منصب ربط ندارد هرکسی می تواند به حیات طیبه برسد.

وی افزود: این تقسیم بندی جنسیتی برای امور دنیایی است نه معنوی! رشد و رسیدن به مقامات معنوی و عرفانی زن و مرد ندارد چنان که آسیه زن فرعون به درجات بالا رسید هاجر خدیجه زینب کبری حضرت معصومه و بالاتر از همه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها که در نقطه اوج آن قرار دارند.

وی ادامه داد: در این زمان هم هستند بانوان سرآمدی که خودساخته بوده و رشد معنوی داشتند و در حقیقت با زرنگی به موفقیت رسیدند. توجه و تلاش در کنار خواستن و دور شدن از موانع، سبب رشد معنوی می شود.

آیا قطع رابطه با بستگان گناهکار صحیح است؟

یکی دیگر از سوالات مطرح شده این بود که آیا قطع رابطه با بستگان گناهکار صحیح است؟ که حجت الاسلام امین نیا پاسخ داد: سه بار خداوند لعنت کرده است کسانی را که با بستگان قطع رابطه کرده اند!

وی افزود: لعنت یعنی دور از رحمت! یعنی رحمت واسعه الهی که شامل کل شی می شود به این نمی رسد اما ارتباط با بستگان گناهکار نیازمند مدیریت رابطه است نه قطع رابطه!

وی افزود: مدیریت رابطه هم بدین صورت است که مواظب باشیم این رابطه سبب تایید گناه و یا خلاف او نشود! از سوی دیگر خلاف او در ما اثر سوء نگذارد! به صورت رسمی در حد سلام و علیک و احوال پرسی که بداند نمی خواهیم قطع رابطه کنیم اما کارش را نیز نمی پسندیم، برخورد کنیم./933/د101/

جواد رستمی
ارسال نظرات