۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۶۹۱۳۱۵
در دیدار رییس اداره مسلمانان گرجستان؛

راه‌های توسعه همکاری‌های فرهنگی ایران و گرجستان بررسی شد

راه‌های توسعه همکاری‌های فرهنگی ایران و گرجستان بررسی شد
راه‌های توسعه همکاری‌های دینی و فرهنگی میان ایران و گرجستان در دیدار رایزنان فرهنگی جدید و پیشین جمهوری اسلامی ایران و رییس اداره مسلمانان گرجستان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، احمدعلی مهری اردستانی، رایزن فرهنگی جدید جمهوری اسلامی ایران در گرجستان و حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی پیشین با شیخ رامین ایگیدف، رییس اداره مسلمانان گرجستان دیدار کردند.

شیخ الاسلام رامین ایگیدف در سخنانی، سطح همکاریها و تعاملات رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان با اداره مسلمانان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امید است همکاریهای دینی و فرهنگی میان مسلمانان دو کشور همچون گذشته و بیش از پیش گسترش یابد.

رییس اداره مسلمانان گرجستان با ارایه گزارشی از مساجد، دورههای آموزشی، چاپ کتاب، برگزاری همایشهای دینی و سایر فعالیتهای این اداره مطرح کرد: حدود 320 مسجد در گرجستان وجود دارد که تعداد 120 مسجد مربوط به شیعیان آذری و 200 مسجد مربوط به مسلمانان اهل تسنن گرجی است.

وی ادامه داد: از این تعداد، 22 مسجد نیز در 8 سال گذشته ساخته شده است و در حال حاضر نیز 3 مسجد در دست ساخت داریم که ساخت 4 مسجد دیگر نیز در 4 استان شیعه نشین در دستور کار قرار دارد و تا کنون در 257 مسجد تعمیرات جزیی و کلی انجام شده است.

برگزاری چهارمین همایش بینالمللی گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت

مهری اردستانی با تقدیر از خدمات و فعالیت‌های حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی پیشین کشورمان در گرجستان، بر لزوم تداوم همکاری‌ها و برنامه ریزی مشترک و همافزایی بین اداره مسلمان گرجستان و رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان برای انجام برنامههای دینی و فرهنگی تأکید کرد.

در ادامه این دیدار مقرر شد؛ جلسات ماهیانه بین طرفین و سایر ارگانهای مرتبط، برای همافزایی بیشتر و انجام برنامههای مغفول مانده برگزار شود.

همچنین، موضوع چهارمین همایش بینالمللی گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت که با همکاری آژانس امور دولتی ادیان و کلیسای ارتدوکس گرجی با محوریت رایزنی فرهنگی ایران در سال جاری برگزار می‌شود، مطرح و مقرر شد در این زمینه همفکری شود.

همکاری برای چاپ چند عنوان کتاب به صورت مشترک و برگزاری سمینار با موضوعات فرهنگی بهصورت حضوری یا مجازی در دانشگاههای گرجستان برای دانشجویان مسلمان و غیرمسلمان با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در گرجستان از دیگر موارد مطروحه در این دیدار بود./۹۸۸/

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات