۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۹۱۵۶۵

واکنش‌ها و اظهار نظر ها به آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی

واکنش‌ها و اظهار نظر ها به آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی
یکی دیگر از اعضای دولت سیزدهم مشخص شد و از این پس علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی است. فعالان اقتصاد و اقتصاددان‌ها نسبت به آمدن صالح آبادی چه می‌گویند؟

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تجارت‌نیوز، رئیس کل جدید بانک مرکزی مشخص شد، علی صالح‌آبادی در جلسه امروز هیات دولت به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی معرفی شد.  صالح آبادی در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مدیریت مالی خوانده و حالا عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق است.

حدود ۱۰ سال رئیس سازمان بورس بوده و چند سالی را نیز مدیرعاملی بانک توسعه صادرات را به عهده داشته است. بین بازارها سرمایه‌ای به نظر می‌رسد اولین واکنش را بازار ارز نشان داد.

در بازار آزاد امروز قیمت دلار با ثبات نسبی همراه بود و در ساعات اولیه معاملات در کانال ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد. اما با منتشر شدن خبر انتصاب علی صالح‌آبادی برای رئیس کل بانک مرکزی، بازار ارز واکنش کاهشی از خود نشان داد. قیمت دلار بعد از مشخص شدن زئیس کل بانک مرکزی کانال ۲۸ هزار تومان را از دست داد.

واکنش‌ها به آمدن رئیس کل جدید بانک مرکزی

علی چشمی، کارشناس اقتصادی در توئیتی به موضوع سابقه تحصیلی رئیس کل جدید بانک مرکزی اشاره کرد و نوشت: «علی صالح‌آبادی چون پشتوانه سیاسی مستحکمی ندارد و اقتصاد نخوانده است توانایی لازم برای مهار تورم و ثبات اقتصادی را نخواهد داشت.»

او در بخشی از توئیت خود به وجه دیگری از حضور علی صالح آبادی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: «اما به خاطر تخصص مالی و بانکی که دارد شاید بتواند برای ثبات مالی و نظارت بانکی مفید باشد. امیدوارم از دل “هدایت اعتبار”، توزیع رانتی اعتبار بیرون نیاید.»

صالح آبادی از این جهت که اقتصاد خوانده نیست احتمالا در ادامه نیز مورد انتقاد اقتصادانان قرار بگیرد. اما سیدکمال سیدعلی، که در سال‌های قبل معاون ارزی بانک مرکزی بوده به تجارت‌نیوز می‌گوید: کسی که ۱۰ سال در سازمان بورس بوده و سال‌ها مدیر بانکی بوده احتمالا از نظر رزومه کمتر از بقیه کاندیداهای مدیریت بانک مرکزی نبوده است.

با توجه به تقسیم‌بندی که چشمی گفته، سیدعلی نیز معتقد است که رئیس کل جدید بانک مرکزی سابقه بانکی مناسبی برای این کار دارد.

سیدعلی در این باره می‌گوید: قبل از علی صالح آبادی برخی از مدیران قبلی بانک مرکزی نیز دکترا اقتصاد نداشته، این خلاء را معاونت اقتصادی می‌تواند جبران کند.

پیمان مولوی، اقتصاددان معتقد است مهترین توانایی که باید رئیس کل بانک مرکزی داشته باشد این است که بتواند «نه» بگوید. او به تجارت‌نیوز می‌گوید: بدنه بانک مرکزی یک بدنه جان‌دار و قوی و کارشناسی است. اما مهم‌ترین مشکلی که کارشناسان بانک مرکزی نیز به آن اشاره می‌کنند این است که بدنه مدیریت در اختیار بدنه کارشناسی نیست و بیشتر رویکرد سیاسی پیدا می‌کند.

برخی از اقتصاددان‌ها معتقد هستند که باید دید رئیس کل جدید بانک مرکزی چه عملکردی در چند ماه آینده دارد. طهماسب مظاهری که خود قبلا رئیس کل بانک مرکزی بوده برای صالح آبادی آرزوی موفقیت کرد.

ارسال نظرات