۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۶۹۱۵۹۱

حضور لبنان در پروژه های سوریه نقش بزرگی در احیای اقتصاد آن خواهد داشت

حضور لبنان در پروژه های سوریه نقش بزرگی در احیای اقتصاد آن خواهد داشت
درحالی که همه کشورهای عربی و اروپایی برای بازگشت به سمت سوریه و مشارکت در پرونده بازسازی این کشور با یکدیگر رقابت میکنند، حضور لبنان در این پروژه نقش بزرگی در احیای اقتصاد آن خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، عوامل زیادی وجود دارد که لبنان و سوریه را به یکدیگر ارتباط داده و جدایی میان دو طرف را غیر ممکن میسازد.بسیاری معتقدند که سوریه به منزله ستون‌فقرات لبنان است و اگر ضعیف شود لبنان نیز ضعیف خواهد شد و اگر سوریه در زمینه‌های مختلف به قدرت برسد لبنان نیز از آن بهره مند خواهد شد. ایستگاه‌های زیادی که این دو کشور از سر گذرانده‌اند نشان میدهد که حضور در پرونده‌های سوریه منافع زیادی برای لبنانی‌ها دارد.

همزمان با باز شدن پرونده بازسازی سوریه و تمایل کشورهای عربی و اروپایی برای مشارکت در آن یک سوال اساسی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه لبنان چگونه می‌تواند به عنوان نزدیکترین همسایه سوریه از پرونده بازسازی این کشور برای احیای اقتصاد خود استفاده کند.

«زیاد ناصرالدین» نویسنده و پژوهشگر اقتصادی در این زمینه معتقد است که بازسازی سوریه بزرگترین پروژه بازسازی بعد از جنگ جهانی دوم است و هزینه آن ده‌ها میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی لبنان در گفت‌وگو با وبسایت خبری العهد اظهار داشت، اگر لبنان حداقل 5 درصد در بازسازی سوریه مشارکت داشته باشد این مقدار در سال‌های آینده به شکل تصاعدی تولید داخلی لبنان را افزایش خواهد داد. باید دقت کنیم که نقش لبنان در بازسازی سوریه را نباید با واقعیت منطقه یا موافقت آمریکایی- عربی - سعودی پیوند داد؛ چرا که در این صورت مشارکت لبنان در پرونده بازسازی سوریه با چون و چرا مواجه می‌گردد.

وی افزود، جای تعجب دارد که همه کشورهای عربی و جامعه مدنی و اروپایی به جز لبنان در سوریه حضور دارند. آیا حضور در پرونده سوریه برای همه مجاز و برای لبنان حرام است؟ همه در مرحله برنامه ریزی و آماده سازی برای بازگشت به سمت سوریه و مشارکت در پرونده بازسازی این کشور هستند؛ در حالی که موقعیت لبنان در این زمینه خجالت آور به نظر می‌رسد. بنابراین شورای بازرگانان لبنانی و سوری باید به سرعت در مرحله فعال سازی قرار گرفته و هیئت‌هایی از موسسات مربوطه لبنان در نمایشگاه‌های ویژه بازسازی سوریه مشارکت کنند؛ چرا که لبنان توانایی‌های علمی و تخصصی لازم برای ایفای نقش در ایجاد یک سیستم اقتصادی برای بازسازی جدید در سوریه را دارد.

این کارشناس اقتصادی لبنان با اشاره به اینکه همکاری مشترک میان بیروت و دمشق اقتصاد لبنان را نجات می‌دهد، گفت، بازسازی سوریه یک واقعیت اقتصادی جدید در منطقه تثبیت می‌کند و در این میان برخی نگرانند که لبنان نقش مهمی در بازسازی سوریه ایفا کرده و مجدداً جایگاه خود را در منطقه پیدا کند.

زیاد ناصرالدین در ادامه با تاکید بر اهمیت مشارکت لبنان در بازسازی سوریه اظهار داشت، بهبود اوضاع اقتصادی لبنان برای بسیاری از طرفها از جمله رژیم صهیونیستی یک واقعیت منفی است؛ به همین دلیل تلاش‌های زیادی از جانب این طرفها برای جلوگیری از احیای اقتصاد لبنان وجود دارد.

وی تاکید کرد، در این شرایط بازسازی سوریه به معنای بازگشت واقعیت اقتصاد این کشور به مرحله قبل از جنگ است که می‌تواند نقش تعیین کننده در رشد اقتصادی کشورهای همسایه آن از جمله لبنان داشته باشد. بر این اساس تاکید می‌کنیم که لبنان باید یکی از طرفهای اصلی حاضر در پروژه بازسازی سوریه بوده و نباید از ایفای نقش در این پروژه غافل شود.

زیاد ناصرالدین تصریح کرد، مشکل اصلی لبنان این است که رویه ثابتی در چشم‌انداز اقتصادی خود ندارد و ما اکنون بیش از هر چیزی به وزارت برنامه ریزی جهت آگاهی از جوانب مختلف آینده اقتصادی لبنان و اینکه در چه زمینه‌هایی باید سرمایه‌گذاری شود نیاز داریم. از جمله این موارد شناخت نقاط قوت اقتصاد سوریه و نقاط ضعف اقتصاد لبنان و بالعکس است تا هر دو طرف یک رابطه اقتصادی دو جانبه و سودمند برقرار کنند. همچنین لبنان باید از موقعیت خود به عنوان حلقه ارتباطی میان شرق و غرب استفاده کند.

به گفته این پژوهشگر اقتصادی لبنانی، این کشور با ایفای نقش در پرونده بازسازی سوریه می‌تواند خود را از وضعیت فروپاشی نجات دهد. همچنین لبنان به جای اینکه وابسته به جامعه بین المللی به سرکردگی آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باشد، می‌تواند به شکل مستقل نقش کلیدی در بازسازی سوریه ایفا کند.

از نظر زیاد ناصرالدین، مشارکت لبنان در پرونده بازسازی سوریه تاثیرات مثبت زیادی برای لبنانی‌ها خواهد داشت که برجسته ترین آنها به شکل زیر است:

- توسعه بنادر لبنان از بیروت تا طرابلس و حتی صور.

- افزایش سرمایه گذاری‌ها در لبنان.

- تبدیل شدن لبنان به مقر شرکت‌هایی که همزمان با شرکت‌های اجرایی مستقر در سوریه فعالیت می‌کنند.

- رسیدن لبنان به جایگاه مهمی در سطح مشاوره و آماده سازیهای لجستیکی و اجرایی در زمینه اقتصاد.

- گسترش بنادر لبنان و نقشه این بندرها در تحولات منطقه‌ای به ویژه انتقال مواد اولیه ساختمانی برای بازسازی سوریه.

ناصرالدین در ادامه اظهار داشت، فارغ از پرونده بازسازی سوریه، لبنان برای انتقال از اقتصاد رانتی به اقتصاد تولیدی باید با سوریه تعامل داشته باشد؛ چراکه 65 درصد از مواد اولیه مورد نیاز لبنان در سوریه با قیمت‌های متناسب با قدرت خرید لبنانی‌ها وجود دارد. به همین دلیل لبنان می‌تواند از همکاری دو جانبه با سوریه در سطوح مختلف بهداشتی و کشاورزی و تجاری بهره ببرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد، اگر دولت کنونی می‌خواهد ثابت کند که واقعاً برای نجات اقتصاد کشور تلاش می‌کند باید به شکل جدی و از طریق همه وزارتخانه‌های خود با سوریه تعامل داشته باشد؛ به ویژه اینکه امکان بازگشت قریب الوقوع سوریه به اتحادیه عرب بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات