۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۹۱۶۵۴

حال و هوای حرم رضوی در روز شهادت امام رضا

حال و هوای حرم رضوی در روز شهادت امام رضا
خراسان رضوی ـ امروز مشهدالرضا(ع)، مأمن دل‌های عاشق است، روزی که آسمان و زمین در غم از دست دادن هشتمین ستاره سوگوار است و تمام مشهد، سیاهپوش شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، جمعی از زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) امروز خود را به حرمش رسانده‌‎اند تا عرض سلام و تسلیت داشته باشند. حرم مطهر رضوی در آخرین روز ماه صفر، در آغوش زائران دلسوخته امام مهربانی‌ها است و صحن‌ها و رواق‎‌‌ها میزبان عاشقانی که نائب‌الزیاره میلیون‌ها عاشق دیگر هم هستند؛ آن‌هایی که اگرچه به دلیل محدودیت‌های سفر، نتوانستند مشهد باشند اما دل‌هایشان روانه کرده‌اند.

صحن‌های حرم مطهر رضوی میزبان خانواده‌هایی است که از بزرگ تا کوچک‌شان رخت سیاه عزا پوشیده و با چشمانی اشک‌بار برای سینه‌زنی و سوگواری مشرف شده‌اند.

امروز، ذکر «یا رضا(ع) جان» زمزمه لب‌های انس و ملک است. روزی که حرم، یک میزبان ویژه هم دارد و آقا امام جوادالائمه(ع)، برای میزبان اصلی زائران عزادار پدر است.

در کنار صاحب عزا، خادمان حرم هم تمام قد به احترام عزاداران ایستاده‌اند. از خادمان کشیک دربانان و بخش ویلچر، که در ورودی حرم به پیشواز می‌‎آیند تا خادمان بخش فرش که گستره صحن‌ها را آماده پذیرایی از خیل زائران کرده‌اند؛ در کنار آن‌ها خادمان سلامت هم تمام توان خود را پای کار آورده‌اند که بهترین شرایط برای زیارت فراهم باشد و دستورالعمل‌های بهداشتی هم رعایت شود.

در صحن بزرگ پیامبر اعظم(ص)، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)، روضه شهادت امام هشتم را می‌خوانند و شاعران آیینی هم در رثای آن امام، شعرخوانی می‌کنند. سخنرانان حرم امام را بیشتر به زائران می شناسانند و عزاداران هم معرفت خویش نسبت به امام را بیشتر می‌کنند.

اما در کنار همه محدودیت‌های سفر و دلتنگی‌های زیارت، خادمان حرم شرایط زیارتی خاص را هم فراهم کرده‌اند تا سالمندان و بیماران که پیش از این، هیچگاه امکان تشرف تا نزدیکی مضجع شریف رضوی را نداشتند، به این زیارت مشرف شوند و در روز شهادت حضرت رضا(ع)، به شبکه‌های ضریح چشم بدوزند. زائرانی که در هنگام تشرف، با خود عهده بسته‌اند که نائب‌الزیاره همه زائران و مجاوران دیگر هم باشند.

امروز نه فقط حرم مطهر، همه کوچه‌ها و خیابان‌ها و گذرهای منتهی به بهشت هشتم، میزبان عزاداران است و در کنار موکب‌های خدمت‌رسانی آستان قدس، موکب‌های مردمی بسیاری هم برپا شده است. دسته‌های عزاداری با نوای «یا رضا جان»، سینه‌زنان و زنجیرزنان به سمت حرم در حرکت‌اند و نظم و انضباط آن‌ها در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، زبان‌زد همگان شده است./د101/

ارسال نظرات