۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۶۹۱۶۹۴
شخصیت سیاسی عراق مطرح کرد؛

تلاش های خارجی برای تجزیه احزاب شیعه در عراق

تلاش های خارجی برای تجزیه احزاب شیعه در عراق
الاعرجی اظهار داشت که تلاش هایی از جانب دولت های خارجی بخصوص دولت های حاشیه خلیج فارس وجود دارد که هدف آن، تجزیه احزاب شیعه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، بهاء الاعرجی طی گفتگو با شبکه العالم در برنامه "عراق انتخاب می کند" اعلام کرد که در انتخابات پیش روی عراق به عنوان کاندیدی مستقل مشارکت خواهد کرد. او گفت که در انتخابات قبلی نامش در فهرست جریان صدری قرار داشت، اما به دلیل اختلاف با رهبران سیاسی حزب مذکور، این بار به صورت عضوی مستقل اقدام می کند.

وی تاکید کرد که با وجود اختلافات سیاسی با جریان صدری، عقاید مشترک او با این جریان ثابت است. او دلایل اختلاف را نخست حضور بی فایده جریان صدر در نظام سیاسی، دوم فقری که طرفداران این جریان از آن رنج می برند و سوم، تصمیم های ناپخته فراوان این حزب عنوان کرد.

الاعرجی خاطرنشان کرد که مقصود انتقاد او از جریان صدر، شخص سید مقتدی صدر نیست و تاکید کرد: جناب صدر مرد دین و شخصی وطن دوست است، انتقاد من خطاب به دستیاران و نزدیکان ایشان است که او را وارد موضوعاتی کردند که برای حزب و عراق تبعات منفی به همراه داشت.

معاون نخست وزیر سابق عراق دلیل اصلی تصمیم خود برای مشارکت در انتخابات به صورت مستقل را اطمینانش از مصادره شدن عراق به دست احزاب سیاسی عنوان کرد و افزود: فعالیت سیاسی از هدف سرچشمه می گیرد و در هر پروژه اجتماعی یا سیاسی که اهداف در آن متفاوت باشند، هیچ دستاوردی برای کشور کسب نخواهد شد.

الاعرجی پیش بینی کرد که در انتخابات پیش روی عراق، نامزدهای مستقل 30 الی 40 کرسی در پارلمان بدست خواهند آورد.

به باور وی، یک سال پس از تشکیل حکومت بعدی عراق، بسیاری از احزاب از بین خواهند رفت و این مسئله دو علت دارد: نخست پذیرفته نشدن آنها از سوی رای دهندگان عراق و دوم، پیروزی نمایندگان با رای مردم بدون حمایت ائتلاف ها و احزاب است که همین موضوع باعث می شود این نمایندگان دیگر تحت فرمان کسی نباشند. این وضعیت سرانجام به فروپاشی بلوک های سیاسی منجر خواهد شد.

الاعرجی تاکید کرد که اگر احزاب شیعه در مواضع خود متحد نشوند، دو سالی که پیش رو داریم پایان سیستم سیاسی حاکم در عراق خواهد بود.

معاون نوری المالکی افزود:" در انتخابات پیش رو همه ائتلاف ها پیروز خواهند شد اما در کسب کرسی های پارلمان تغییراتی وجود خواهد داشت. جریان صدر حداقل 10 کرسی را از دست خواهد داد و ائتلاف فتح نیز تعدادی از کرسی هایش را خواهد باخت. ائتلاف دولت قانون نیز با کسب یک یا دو کرسی، کرسی های خود در پارلمان را به 30 درصد افزایش خواهد داد".

الاعرجی ادامه داد:" ائتلاف دولت قانون توافقی محرمانه با ائتلاف دولت فتح انجام داده و پس از پایان انتخابات آن را اعلام خواهد کرد. دولت قانون با اتحاد میهنی کردستان و با خمیس خنجر نامزد انتخابات هم به توافقاتی رسیده است".

این نامزد انتخاباتی معتقد است که 7 کاندید برای تصدی پست نخست وزیری وجود دارند و رقابت های حزبی موجود، هر نماینده را وادار می کند که به کاندید خود متعهد باشد، لذا مصطفی الکاظمی فرصتی برای بدست آوردن این پست خواهد داشت. او توضیح داد که ائتلاف های سنی و شیعه جهت انتخاب کاندید برای پست های ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست پارلمان درحال رایزنی هستند.

وی درخصوص حضور آمریکایی ها در عراق و به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس گفت: شهادت این دو فرمانده جنایتی است که آمریکا و ترامپ رئیس جمهور سابق این دولت باید بخاطر آن محکوم شوند.

او تاکید کرد که تا کنون موضعی قاطع درخصوص این رویداد اتخاذ نشده و نظام سیاسی حاکم در عراق با این خون ها معامله کرده است.

الاعرجی حضور بلند مدت نیروهای آمریکایی در عراق را به مثابه اشغالگری دانست و تاکید کرد که روابط آمریکا با عراق باید سازماندهی شود و برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور زمان مشخصی تعیین گردد.

او بیان داشت که آمریکایی ها اجازه داشتن پایگاه اطلاعاتی یا نیروی هوایی را به عراق نمی دادند تا آن را به لحاظ امنیتی و نظامی ضعیف و وابسته به خود نگه دارند./۹۸۸/

ارسال نظرات