۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۹۲۰۲۴
مدیرکل اوقاف قم خبر داد:

کمک ۱۹ میلیارد تومانی اوقاف قم به نیازمندان این استان

کمک ۱۹ میلیارد تومانی اوقاف قم به نیازمندان این استان
قم ـ حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری گفت: از محل موقوفات و درآمدهای بقاع، ۱۹ میلیارد تومان در سال 99 و با هدف اجرای نیت واقفان و کمک به نیازمندان از سوی اوقاف هزینه شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در دیدار با تولیت آستان مقدس حضرت قاطمه معصومه(س) که به مناسبت دهه وقف صورت گرفت اظهار کرد: بیش از ۲۵۰۰ موقوفه با ۱۸ هزار رقبه در استان قم وجود دارد که برخی دارای متولی خاص بوده و بقیه زیر نظر اداره اوقاف هستند.

وی افزود: حفظ عین موقوفات و مصرف عواید آنها در راستای نیت واقف، مهمترین وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور است.

مدیرکل اوقاف استان قم با بیان اینکه نهایت تلاش خود را برای دریافت حداکثری عواید موقوفات داریم گفت: هدف این است که هر چه بهتر و بیشتر، بتوانیم به نیات واقفان جامه عمل بپوشانیم.

وی ادامه داد: امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر اجرای امینانه نیت واقفان تاکید خاصی داشته و دارند و در مواقعی هم که از آنها درخواست هایی مبنی بر هزینه در غیر موارد منطبق با نیت واقف داشته است اجازه نداده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با بیان اینکه علاوه بر حفظ موقوفات و استفاده از منافع آنها در راستای نیت واقفان، تلاش گسترده‌ای برای ثبت وقف‌های جدید در مجموعه سازمان اوقاف صورت گرفته است گفت: سعی داریم موقوفات جدید بیشتر در راستای تولید علم و تجاری‌سازی دانش و ایده‌های نو باشند چرا که رهبر معظم انقلاب هم پرچمدار علم و دانش در کشورمان هستند و در این زمینه تاکید فراوانی داشته‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد: بر این اساس توسعه موقوفات حوزوی و دانشگاهی در اولویت فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی ادارات کل اوقاف استان‌ قم قرار دارد.

وی با بیان اینکه اگر وقف در حوزه علم و دانش افزایش یابد، منابع پایداری برای تحقیق و پژوهش در اختیار علما و دانشمندان قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: در نهایت نفع این کار به مردم و جامعه می‌رسد و مشکلات عمومی حل خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات اوقاف استان قم طی یک سال اخیر پرداخت و افزود: تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی یکی از مواردی بود که به خصوص در دوران شیوع کرونا، اهتمام ویژه‌ای نسبت به آن داشتیم، این کار در ابتدا با شناسایی نیازمندان واقعی از طریق مراکز افق بقاع متبرکه آغاز و طی چند مرحله رزمایش مواسات و همدلی، اجرایی شد البته در حال حاضر برای تکریم بیشتر نیازمندان و حفظ شأن و کرامت آنها، سعی کرده‌ایم بسته‌های آماده را کاهش دهیم و بن‌های خرید در اختیارشان بگذاریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بانک اطلاعاتی خوبی از نیازمندان در اختیار اوقاف استان قرار گرفته است گفت: علاوه بر این از محل موقوفات مرتبط و با همین نیت، نسبت به آزادی ده‌ها نفر از زندانیان جرایم غیر عمد هم اقدام لازم صورت گرفته و این افراد به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

وی تصریح کرد: کمک‌های بهداشتی و درمانی اعم از ویزیت و داروی رایگان برای نیازمندان با محوریت بقاع متبرکه و با همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی استان، راه‌اندازی درمانگاه‌های سیار در روستاهای محروم قم و خرید تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی، بخش دیگری از اقدامات اوقاف استان قم در طول یک سال اخیر بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری گفت: در مجموع و از محل عواید موقوفات و برخی دیگر از درآمدهای بقاع متبرکه، ۱۹ میلیارد تومان طی سال ۱۳۹۹ و با هدف اجرای امینانه نیت واقفان و کمک به نیازمندان از سوی اوقاف قم هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در ادامه افزود: با وجود اقدامات گسترده‌ تبلیغی به خصوص در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز رسوبات فکری مربوط به رژیم گذشته نسبت به وقف در برخی افراد و اقشار وجود دارد و می‌توان گفت نگاه نازل به وقف بعد از این همه سال از بین نرفته بنابراین از همه دستگاه‌ها و افرادی که کلامشان در مردم نفوذ دارد می‌خواهیم نسبت به اصلاح این نگاه و رویکرد به اوقاف کمک کنند.

وی در پایان با اشاره به سرمایه‌گذاری در موقوفات و بقاع متبرکه برای افزایش عواید و درآمدها عنوان کرد: از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر بام ده‌ها بقعه متبرکه استان قم اشاره کرد./د۱۰۱/

ارسال نظرات