۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۹۲۰۷۰

خاطرات نابی از شیخ مرتضی حائری دارم

خاطرات نابی از شیخ مرتضی حائری دارم
مدیرحوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اجتهاد شیخ مرتضی حائری عمیق تر و دقیق تر از اجتهادهای موجود بود و از قلم بسیار زیبایی برخوردار بود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، در دیدار اعضای ستاد یکصدمین سال احیای حوزه قم، عنوان کرد: بنده در جلسات درس شیخ مرتضی حائری شرکت داشتم و خاطرات نابی از آن دوران برایم مانده است.

وی افزود: اجتهاد شیخ مرتضی عمیق تر و دقیق تر از اجتهادهای موجود بود و از قلم بسیار زیبایی برخوردار بود؛ شیخ مرتضی حائری یزدی اندیشه تفسیری داشت و تعلیقه ای بر المیزان از ایشان موجود است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در شب هایی که در ایام فاطمیه در پشت بام منزل شیخ مرتضی منبر برپا می شد، بنده شرکت داشتم و در همان بحث ها، محور بحث ایشان هم تفسیر بود؛ مشرب فقاهتی و اجتهادی آیت الله خویی را با دقت بالاتر در شیخ مرتضی می توانیم ببینیم و از مراجع مهم تفسیر به حساب می آید.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: شیخ مرتضی حائری یزدی، متکلم زبردستی بوده و بُعد کلامی ایشان شایسته بازخوانی است؛ حتی در مباحث فقهی و اصولی هم گریزهایی به مباحث کلامی می زنند؛ شیخ مرتضی حائری یزدی رویکردهای اخلاقی خاصی داشتند و تاکید می کردند که به جای اخلاق باید توحید گفته شود، اخلاق متعاقب آن می آید.

وی اضافه کرد: لازم است آثار بزرگان قم به صورت منظم جمع آوری و سازماندهی شود تا در اختیار طلاب قرار گیرد؛ ما باید به چند منظومه درباره آثار مربوط به حوزه قم برسیم و طبیعتا آثار یکصد سال اخیر دارای گنجینه پرباری بوده است.

قریب به ۲۷ جلد کتاب درباره آثار شیخ مرتضی حائری رونمایی می شود

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی از اعضای ستاد نیز در سخنانی، عنوان کرد: در موسسه امام رضا از ۱۰ سال گذشته آثار قرآنی شیخ مرتضی حائری را گردآوری کردیم و در نهایت یک جلد از این آثار منتشر شد، تفسیر و بیانات قرآنی شیخ مرتضی حائری پنج جلد شده که سه جلد آن به انتشار رسیده است.

وی گفت: دفتر مفاخر خراسان هم در امر گردآوری آثار شیخ مرتضی حائری و برگزاری همایش مشارکت دارد؛ تا کنون بیش از ۸۲ مصاحبه با بزرگان، مراجع و علما درباره شخصیت شیخ مرتضی حائری انجام شده است.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در حال فراخوان مقالات هستیم و مجموعا در همایشی که برگزار می شود ۲۵ تا ۲۷ جلد کتاب رونمایی خواهد شد و مجموعه فقه و اصول شیخ مرتضی حائری یزدی تا ۱۵ جلد می رسد.

ارسال نظرات