۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۹۲۱۶۸
پایگاه خبری صابرین نیوز گزارش داد؛

نتایج اولیه انتخابات عراق تغییر کرد

نتایج اولیه انتخابات عراق تغییر کرد
کمیسیون عالی انتخابات عراق نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را پس از شمارش دستی آرا در پنج استان اعلام کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، نتایج اولیه انتخابات عراق تغییر کردبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه خبری صابرین نیوز، کمیسیون عالی انتخابات عراق نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را پس از شمارش دستی آرا در پنج استان اعلام کرد که این نتایج شاهد تغییر در نتایج اعلام شده اولیه بود.

پس از شمارش آرای دستی، شمار کرسی‌های فراکسیون صدر به ریاست مقتدی صدر از ۷۳ به ۷۰، شمار کرسی‌های ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی از ۳۴ به ۴۰، شمار کرسی‌های ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری از ۱۴ به ۲۰، شمار کرسی‌های ائتلاف امتداد از ۹ به ۱۲ و شمار کرسی‌های ائتلاف قوی الدوله از ۴ به ۳ تغییر یافت.

انتخابات عراق با مشارکت ۴۱ درصدی تکلیف حضور نظامی آمریکا را مشخص می‌کند

در همین حال غسان عدنان و جرد مالسین تحلیلگران وال استریت ژورنال نوشتند: رأی عراقی‌ها در انتخابات پارلمانی که دیروز برگزار شد، احتمالا سرنوشت و آینده نیرو‌های آمریکایی را که هنوز در عراق مستقر هستند، تعیین کند. نتایج این انتخابات، نحوه برخورد بغداد با درگیری ژئوپلیتیک بین واشنگتن و تهران را نیز مشخص خواهد کرد.

انتخابات عراق پس از توافق بین بغداد و واشنگتن برای «پایان عملیات رزمی» نیرو‌های باقی‌مانده آمریکا و تبدیل ماموریت‌های رزمی به ماموریت‌ها مستشاری برگزار شد. وضعیت امنیتی نسبتاً پایدار در دوره گذشته یکی از پیامد‌های این توافق تلقی می‌شود، به ویژه این‌که پایان حضور آمریکا یکی از خواسته‌های جناح‌های ضد آمریکا بود که بر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در این خصوص، فشار آوردند.

ایالات متحده آمریکا، ۲۵۰۰ نیروی نظامی از مجموع ۳۵۰۰ نیروی موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق دارد. تحت فشار گروه‌های شبه نظامی و مصوبه پارلمان برای خروج این نیرو‌ها پس از ترور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، ایالات متحده و عراق آوریل گذشته توافق کردند که ماموریت رزمی ایالات متحده به آموزشی و استشاری تغییر کند. طی سال جاری، عراق در گردابی از خشونت بین گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران و ارتش آمریکا قرار گرفته است که در پاسخ به حملات موشکی و پهپادی به پایگاه‌های خود، اقدام به حملات هوایی می‌کردند.

فراکسیون جریان صدر به رهبری مقتدی الصدر بیشترین کرسی را در این انتخابات کسب خواهد کرد. با توجه به این‌که در انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز بیشترین کرسی‌ها را در ائتلاف با حزب کمونیستی عراق کسب کرد. مقتدی صدر یک رهبر «سرکش و قهرمان شیعیان عراق» است. وی با حضور نیرو‌های آمریکایی مخالف است و از دیگر سو با نفوذ روافزون ایران در این کشور مخالف است - امری که وی را از سایر سیاستمداران شیعی- متمایز می‌کند. وی همچنین به حملات علیه منافع آمریکا در عراق نقد دارد. نظرسنجی انجام شده از سوی اندیشکده عراقی «مرکز الرافدین للحوار» می‌گوید در انتخابات کنونی، جریان صدر ۴۲ کرسی را از آن خود خواهد کرد در حالی که در انتخابات ۲۰۱۸، ۵۴ کرسی کسب کرده بود.

به نظر می‌رسد کاظمی خود را برای ماندن در پستش از طریق توافقی که پس از انتخابات بین نیرو‌های سیاسی رقیب در کشور حاصل می‌شود، آماده می‌کند. اما نخست‌وزیر ماندن او با مخالفت شدید گروه‌های مورد حمایت ایران همراه می‌شود که او را در کشته شدن سلیمانی و ابومهدی المهندس دخیل می‌دانند.

قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش «عصائب اهل حق» از مخالفان حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق می‌گوید که عراق به نخست وزیری جدید با تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی این کشور نیاز دارد و تصریح می‌کند که این امر به محض تغییر مأموریت نیرو‌های آمریکایی، اولویت خواهد بود. وی دیروز پس از انداختن رأیش به صندوق گفت: «کشور ما عمدتا از مسائل سیاسی یا امنیتی رنج نمی‌برد، بلکه بیشتر از مشکلات اقتصادی مانند کمبود زیرساخت‌ها و نبود شغل رنج می‌برد.»

«کتائب حزب‌الله» عراق، برای نخستین‌بار به صورت مستقیم در انتخابات شرکت کرده و فهرستی شامل ۳۲ نامزد ارائه کرده است و طرفداران خود را به شرکت در انتخابات تشویق کرده است. این امر نشان می‌دهد که چگونه قدرت سیاسی گروه‌های شبه‌نظامی، از زمانی که آن‌ها نقش مهمی در مبارزه با داعش در سال ۲۰۱۴ ایفا کردند، رشد و افزایش داشته است. اگرچه شبه نظامیان نیرو‌های افراطی هستند، اما مشارکت پایین مردم عراق در این انتخابات احتمالا به تقویت این گروه و «دیگر گروه‌های افراطی» منجر شود.

کمیساریای عالی انتخابات عراق، اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه، میزان مشارکت در انتخابات روز گذشته عراق به ۴۱ درصد می‌رسد./۹۸۸/

ارسال نظرات