۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۹۲۴۸۶
آیت الله صدیقی:

خودسازی بدون دیگرسازی عملی نیست

خودسازی بدون دیگرسازی عملی نیست
امام جمعه موقت تهران گفت: در اهمیت تزکیه همین بس که خدای متعال ۱۱ قسم خورده و با تاکید فراوان فلاح یعنی رویش و رهایی انسان را در تزکیه دانسته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست راهبردی «ایمان و تعالی جمعی» توسط معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه و با همکاری مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با حضور آیت الله صدیقی برگزار شد.

آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران در این مراسم گفت: در اهمیت تزکیه همین بس که خدای متعال ۱۱ قسم خورده و با تاکید فراوان فلاح یعنی رویش و رهایی انسان را در تزکیه دانسته است.  

وی در ادامه بیان داشت: انسان الهی که جانش طیب است و حجابی بین او و خدا نیست با نردبان عمل صالح حرکت می‌کند تمام زندگی او الهی است، حرامی نیست.

آیت الله صدیقی اظهار داشت: گاهی کارهای خوب برای مطرح کردن خود یا حداقل برای راضی کردن خود است اما کسی که عاشق امام زمان بشود خود را کنار می‌گذارد و برای خدا کار می‌کندحجابهای نورانی چه بسا همین کارهای خوب ما و درس و بحث طلبگی ما باشد.

خودسازی بدون دیگرسازی عملی نیست

حرکت سلوکی باید جمعی باشد

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: حرکت سلوکی باید جمعی باشد خدای متعال در سوره عصر می‌فرماید خودسازی به این است که در کنار خود، دیگران را هم بسازی و تواصی به حق و تواصی به صبر داشته باشی، پس طلبه باید خود را در جمع بسازد و تک روی نکند، اگر تواصی به حق نباشد خسران واقع می‌شود، خسران یعنی تباه کردن خود و از چشم خدا ساقط شدن، قل ان‌ الخاسرین الذین خسرو انفسهم و اهلیهم.

خودسازی بدون دیگرسازی اساساً عملی نیست
آیت الله صدیقی گفت: نجات از خسران مبتنی بر ایمان و عمل صالح و دیگران را نجات دادن است و این نیاز به صبر و مقاومت دارد.

وی در ادامه افزود: انسان حتی اگر به تنهایی نماز بخواند باید بگوید: ایاک نعبد و ایاک نستعین، یعنی نماز فرادای انسان هم سلوک جمعی است، خدای متعال در قرآن کریم فرموده است: یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم، این آیه هم با اینکه توصیه به خود می‌کند اما خطاب به جمع است.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: شیطان خیلی قوی است سواره نظام و پیاده نظام دارد، طلبه مفتون دنیا راهزن است اولئک قطاع طریقی، جمعی که اهتمام به تهذیب دارد باید کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم باشد.

وی در توصیه اخلاقی به اساتید حوزه علمیه اظهار داشت: اساتید باید انس با روایات داشته باشند و آن را خوراک جان خود کنند و در کلاس درس به متعلمان بیاموزند، حضرت آقا در همه درس های فقه خود نکته اخلاقی می گویند.

آیت الله صدیقی در ادامه افزود: استاد نقش تربیتی بسیار مهمی دارد، در گذشته طلبه به استاد خود شناخته می شد، هرمدرسی نسبت به شاگرد خود ولی است و باید قلب استاد مالامال محبت به طلبه باشد امیر مومنان به مالک اشتر فرمودند: اشعر قلبک‌ المحبة.

امام جمعه موقت تهران گفت: پیامبر خدا هم به مومنان رئوف و رحیم بود، عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمومنین رئوف رحیم.

انس طلبه با اساتید و بزرگان مهم است و در ابعاد مختلف کارساز است
آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه متولیان تربیتی باید پرهیز از کلی گویی کنند، افزود: ما در مدرسه علمیه به طلبه‌ها برنامه عملی چهل‌روزه می‌دهیم، مثلا چله مراقبت از زبان، چله ترک گناه، چله نماز اول وقت، چله نماز شب، چله ایثار و مانند آن، بعد هم این برنامه باید توسعه داده شود یعنی هر کسی به دیگران هم توصیه کند و دیگران را اربعینی کند.

ارسال نظرات