۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۹۳۰۶۵

کتاب «فیضیه تهران» منتشر شد

کتاب «فیضیه تهران» منتشر شد
کتاب فیضیه تهران به بیان شرح حال بیش از ۱۵۰ تن از مفاخر مدرسه علمیه مروی و سپهسالار قدیم می‌پردازد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب فیضیه تهران در ۵۹۲ صفحه به بیان شرح حال بیش از ۱۵۰ تن از مفاخر مدرسه علمیه مروی و سپهسالار قدیم می‌پردازد.

باتوجه به محوریت مدرسه مروی در حوزه تهران در ۲۰۰ سال گذشته، بیان شرح حال مفاخر آن به نحوی تبیین زندگینامه جمعی از علمای تهران است که در دو قرن گذشته در آن به فعالیت علمی و خدمات اجتماعی پرداخته‌اند.

از طرف دیگر از آنجا که متولیان این مدرسه، طبق وقفنامه باید از اعلم علمای دارالخلافه می‌بودند، بیان زندگینامه آنها به نحوی بیان تاریخ معاصر تهران و ایران است.

بعضی از این شخصیت‌ها عبارتند از:

مرحوم حاج ملاعلی کنی، قهرمان لغو  قرارداد رویتر و مبارزه با شکل‌گیری فراماسونری در ایران و  میرزا حسن آشتیانی، مجتهدی که در خط مقدم مبارزه با  قرارداد رژیم یا همان تنباکو قرار داشت.

به علاوه متولیان و اساتید این مدرسه در جریان مشروطیت و همگام با نهضت امام خمینی(ره) مجاهدت‌های فراوانی داشتند که در این کتاب بیان شده است.

نگارش کتاب فیضیه تهران برمبنای تاریخ وفات این شخصیت‌ها است (نه بر اساس حروف الفبا)، تا کتاب سیر تاریخی خود را حفظ کرده و مخاطب را با خط تحولات اجتماعی و سیاسی و دگرگونی فضای علمی حوزه آشنا سازد.

فیضیه تهران به پژوهش و نگارش حجت الاسلام حمید سبحانی صدر ، با حمایت معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی و با مقدمه تولیت معظم مدرسه حضرت آیت الله تحریری توسط انتشارات واژه پرداز اندیشه منتشر گردید.

ارسال نظرات