۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۶۹۳۳۳۶

به مشترکان آسیب‌ خورده خسارت پرداخت می‌شود

به مشترکان آسیب‌ خورده خسارت پرداخت می‌شود
وزارت نیرو و شرکت توانیر بارها اعلام کردند که چنانچه وسایل برقی مشترکان به دلیل قطعی برق خراب شوند، به مشترکان آسیب‌ خورده خسارت پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، تابستان امسال مثل سال گذشته با قطعی‌های مکرر برق همراه بود، که البته دلیل این مشکل را استخراج غیر قانونی رمز ارزهای دیجیتال و ناتوانی وزارت نیرو برای تامین برق عنوان کردند. اما این قطعی‌ها به غیر از این که چراغ خانه‌ها را خاموش کرد، به وسایل الکتریکی خانوار‌ها و مغازه دار‌ها هم آسیب وارد کرد، که همین امر موجب نارضایتی بسیاری از مشترکان شد.

یکی از مشترکان که وسایل برق او به دنبال قطعی برق آسیب دیده است در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تلویزیون من آسیب دید و حدود ۲ میلیون تومان هزینه آن شد، در سایت وزارت نیرو هم ثبت نام کردیم، اما همچنان پولی برای جبران این زیان دریافت نکردیم.

فرد دیگری درباره یخچال مغازه خود گفت: یخچال من سوخت و تمام کالباس‌های من خراب شد،  نه تنها هزینه تعمیر یخچال را پرداخت کردم بلکه هزینه ضرر‌های وارد شده به اجناس داخل یخچال را نیز متحمل شدم.

یاقوتی مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در تیر ماه امسال گفته بود که در حال حاضر با شرکت بیمه هنوز توافق نامه‌ای منعقد نشده است، ولی تا آخر شهریور ماه امسال تمامی خسارات ناشی نوسانات برق سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.

به گفته این مقام مسئول تا سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان خسارت نوسانات برق پرداخت شده و امسال هم تمامی درخواست‌ها به ثبت رسیده است و مورد بررسی قرار گرفته اند.

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ وعده داده بود که تا شهریور ماه تمامی خسارات وارد شده به وسایل برقی مردم  از طریق وزارت نیرو پرداخت خواهد شد.

او همچنین اعلام کرده بود که مردم با مراجعه به سایت bime.tavanir.org.ir می‌توانند اطلاعات خود را وارد کرده و تا زمان مقرر منتظر دریافت خسارات باشند.

سایت خسارات قطعی برق

طبق آمار وزارت نیرو بالغ بر ۵۰ هزار نفر در این سایت ثبت نام کردند، که این تعداد حدودا دو برابر افرادی است که سال گذشته ثبت نام کردند. حالا با گذشت دو ماه از وعده مسئولان صنعت برق، همچنان هیچ پرداختی از سمت وزارت نیرو انجام نشده است.

رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع برق توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره دلیل عقب افتادن خسارات مردم، گفت: شرکت های بیمه‌ شرط‌هایی گذاشتند که برای شرکت توانیر که یک شرکت دولتی است، پذیرش این شرط ها امکان پذیر نیست.

او ادامه داد: این دو سال که شرکت توانیر سایت را برای پرداخت خسارات قطعی برق راه اندازی کرد، پرداختی‌ها در فاصله زمانی کمتری به مردم پرداخت شد.

رخشانی مهر همچنین با نقض اظهار نظر افرادی که گفته بودند خسارات قطعی برق امسال تا مرداد یا شهریور ماه امسال پرداخت می‌شود، توضیح داد: هیچ سالی این گونه نبوده است و نمی‌توان در چنین بازه زمانی کوتاهی خسارات را پرداخت کرد.

بیمه خسارات ناشی از قطعی برق

یاقوتی ادامه داد: قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و در نتیجه شرکت بیمه‌ای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برق پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود، هیچ تغییری نکرده است. به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ای مدعی هستند که شرکت در این مناقصه برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

رمضانی فر مسئول روابط عمومی سندیکای بیمه گران ایران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت‌های بیمه پای قرارداد آمدند و با شرکت توانیر صحبت کردند، اما هنوز با آن‌ها به توافق نرسیده‌اند.

همچنین طبق پیگیری‌ها از سندیکای بیمه مشخص شد؛ آخرین شرکت بیمه گذار سال گذشته شرکت بیمه کوثر بوده است.

همچنین معاون هماهنگی توزیع برق توانیر گفت: با توجه به سایتی که توسط شرکت توانیر راه‌اندازی شده است پرداختی‌ها سریع‌تر واریز خواهد شد. با چند شرکت بیمه صحبت شده و تا چند روز آینده تصمیمات نهایی مطرح می شود.

او در آخر وعده داد که طی دو ماه آینده و تا پایان سال تمام خسارات مشترکان پرداخت خواهد شد.

در تازه ترین اظهار نظر ابوذر صالحی مدیرکل امور بین الملل توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت بیمه مشترکان نوسانات برق گفت: آگهی سوم مناقصه نوسانات برق با حضور شرکت‌های بیمه گذار برگزار می‌شود.

او ادامه داد: ماه گذشته پرونده ها بازگشایی شد که متاسفانه به دلیل نواقص موجود، پرونده‌ها در شرکت‌های بیمه گذار رد و مقرر شد تا مجدد خسارت ها بررسی شوند.

صالحی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با شرکت‌های بیمه گذار به یک جمع بندی مناسبی برسیم، تا سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان خسارت نوسانات برق پرداخت شده است و امسال هم تمامی درخواست‌ها به ثبت رسیده و  مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر کل امور بین الملل توانیر تصریح کرد: قرار است پرداخت خسارت نوسانات برق مشترکان از همین ماه (آبان) آغاز شود و تا پایان سال تمامی خسارت نوسانات برق سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.

طبق این گزارش؛ قطعی برق در اوایل سال باعث شد لوازم بسیاری از مشترکان برق آسیب ببیند، برای همین وزارت نیرو گفت اگر مردم در سایت شرکت توانیر ثبت نام کنند، می‌توانند خسارت خود را دریافت کنند. تاکنون مسئولان صنعت برق وعده‌های زیادی برای تاریخ پرداخت خسارات ناشی از قطعی برق داده‌اند که هیچ کدام آن‌ها عملی نشده است و این در حالی است که مردم هزینه بیمه را روی قبض‌های خود همچنان پرداخت می‌کنند.

در حالی که همچنان ابهامات پرداخت خسارت برق وجود دارد، اما مشترکان هر ماه هزینه بیمه را روی قبض‌هایشان پرداخت می‌کنند و این مشکلی است که معلوم نیست چه زمانی حل خواهد شد. در سامانه خسارت مشترکان برق، پنج مرحله ورود اطلاعات، دریافت کد رهگیری، بررسی اولیه مدارک در سامانه توسط بیمه، اعلام نتیجه به مشترک، تایید دریافت خسارت و واریز مبلغ خسارت برای مشترکان زیان دیده در نظر گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان تا زمان پرداخت تمامی خسارات مردم، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

ارسال نظرات