۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۹۳۴۷۸
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی:

منش شهدا مبنای نظریه‌پردازی در علوم انسانی شود

منش شهدا مبنای نظریه‌پردازی در علوم انسانی شود
زنجان ـ حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: باید علوم انسانی خود را مبتنی بر رفتارهای شهدا تنظیم کنیم و با تکیه بر آن روابط و رفتارها نظریه پردازی کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه امروز در همایش کمیته علمی پژوهشی کنگره ۳۵۳۵ شهید استان زنجان با اینکه علوم اجتماعی مدرن از قرن ۱۹ تا کنون سه کار عمده توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقَق و تغییر انسان محقَق به انسان مطلوب را در دستور کار دارد، افزود: گزاره ها و نظریه هایی که به توصیف انسان محقَق می پردازند، مثل نظریه های عرضه و تقاضا و نظریه های شخصیت، ادعا می کنند که انسان محقَق، همان است که ما می گوییم، ولی سوأل ما این است کدام انسان محقَق؟ آیا روابط، رفتارها و پدیده های اجتماعی انسان محقَقی به نام " شهید" را بررسی کرده ایم؟

وی ادامه داد: آیا مثلا رابطه عرضه و تقاضا که در بین انسانهای متعارف است، در بین شهدا هم جاری است، اگر شهدا را به عنوان واقعیت های عینی و انسان های محقَق بررسی کنیم به نظریه های جدیدی در حوزه مختلف مدیریت، شخصیت و قدرت می رسیم. ما این کار را نکردیم، ما نهایت برای شهدا رمان نوشتیم، رمان نوشتن آغاز راه معرفی شهید است، ما باید علوم انسانی خود را مبتنی بر رفتارهای شهدا بکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تاکید کرد: باید در این رابطه طوری توصیف و تبیین کنیم که مجله های آی اس آی مقالات ما را چاپ کنند، ماموریت و وظیفه معرفتی که دانشگاهها دارند این است که دانشگاهیان باید با توجه به رفتار شهدا، نظریه هایی در حوزه های مختلف پرورش بدهند.

 وی خاطرنشان کرد: در دنیای مدرن با ساخت فیلم، انیمشین و سریال ها به رفتارهای ما جهت می دهند، بعد بر اساس این رفتارها، روابط بین انسان ها شناسایی می کنند و از دل آن نظریه مختلف بیرون می آورند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما سمبل ها و نمادهای و اقعی از شهدا داریم که هر کدام از آنان به عنوان الگو هستند، گفت: شهدا معلمان ما هستند، وقتی زندگی شهدا بررسی می کنیم می بینیم که جز اخلاص، تواضع، خدمت به مردم و دغدغه نجات کشور چیز دیگری نداشتند و چیزی به عنوان "منیّت" در آنان نبود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: اگر با شهدا انس بگیریم، شهدا ما را رها نمی کنند و در مسائل و مشکلاتمان گره گشایی و راهگشایی آنان را خواهیم دید./د101/

ارسال نظرات