۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۶۹۳۵۷۰

مسجد جامع روستای ونند منطقه اردوباد

مسجد جامع روستای ونند منطقه اردوباد
مسجد جامع ونند یک بنای تاریخی معماری است که در منطقه اردوباد جمهوری خودمختار نخجوان واقع شده است.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، از کتیبه سردر ورودی ضلع غربی مسجد معلوم می شود که این مسجد در سال ۷۲۵ هجری قمری ساخته شده است.

ساختمان اولیه مسجد اکنون گوشه شمال غربی آن را تشکیل می دهد. از درب سمت غربی آن به این قسمت مسجد می توان وارد شد. این مسجد چندین بار مرمت شده است. در آغاز قرن هجدهم ساختمان بزرگی به آن اضافه شده است. مساحت مسجد به شکل مستطیل در حال حاضر حدود 375 متر مربع است. ارتفاع این مسجد هفت متر است. این مسجد در سال 1732 توسط محمد رضا ونندی فرزند مومن محمد ونندی احداث شده است.

در جریان مرمت مسجد، بر روی تابلوی بالکن زنانه ضلع شمالی آن کتیبه بزرگی به زبان فارسی و عربی نوشته شده است. از کتیبه مشخص می شود که وضعیت روستای ونند در زمان مرمت مسجد بسیار سخت بوده است. در کتیبه آمده است که در آن زمان در روستا گرانی و قحطی بود. روستای ونند و اطراف آن در یک سال سه بار غارت شد. بسیاری از مردان و زنان مسلمان کشته یا اسیر شدند. دیگر بندگان خدا از رود ارس عبور کرده به روستا های کنار رودخانه پناه برده اند. این کتیبه اطلاعات جالبی در مورد محصولات موجود در آن زمان، قیمت آنها و وضعیت اقتصادی نخجوان و اردوباد در قرن هجدهم ارائه می دهد. این کتیبه ابتدا توسط نیکولای خانیکوف شرق شناس ، مورخ و دیپلمات روسی به زبان فرانسه ترجمه شد./۹۸۸/

مسجد جامع روستای ونند منطقه اردوباد

منبع:رایزنی فرهنگی ج اا در نخجوان

ارسال نظرات