۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۶۹۳۹۶۳
بازهم حرف های تکراری آمریکا:

همه گزینه‌ها روی میز است

همه گزینه‌ها روی میز است
وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» گفت: واشنگتن همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه پیش‌رو برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه «فیس دِ نیشن» شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» گفت آمریکا همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه پیش‌رو برای بازگرداندن برنامه هسته‌ ای ایران به چارچوبی است که تحت برجام قرار داشت.

وی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات وین گفت: خب، ایرانی‌ها اکنون گفته‌اند که اواخر نوامبر به مذاکرات بازمی‌گردند. خواهیم دید که آیا آن‌ها واقعاً این کار را انجام می‌دهند یا خیر. این مهم خواهد بود. اما مهم‌تر این واقعیت است که در اینجا در رم، رئیس‌جمهور به صدراعظم آلمان مرکل، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه پیوست و ما در هماهنگی بسیار نزدیک با نزدیک‌ترین شرکای خود برای مقابله با این چالش ناشی از برنامه هسته‌ای ایران هستیم. و همه ما همچنین با روسیه و چین در حال کار هستیم.

بلینکن در ادامه با بیان این که دیپلماسی بهترین راه پیش‌رو است، مدعی شد: اما در صورت لزوم، در صورت عدم آمادگی ایران برای تعامل سریع با حسن نیت به منظور ادامه (مذاکرات) از جایی که در ژوئن به دلیل تغییر دولت در ایران نیمه‌کاره ماند و (در صورت عدم آمادگی ایران برای) این که ببینیم می‌توانیم به پایبندی متقابل برگردیم--هر دو کشور در اسرع وقت به توافق برگردند-- گزینه‌های دیگر را نیز در نظر داشته‌ایم.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا گزینه نظامی هم از گزینه‌های روی میز است، ادعا کرد: خوب، همانطور که همیشه می‌گوییم، همه گزینه‌ها روی میز است، اما- اما- اما مهم اینجاست: ایران، متأسفانه، برنامه خود را به شدت به جلو می‌برد. مدت زمانی که برای تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک سلاح اتمی لازم است، کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود. چیز دیگری که در حال کوتاه‌تر شدن است، مسیری است که ما داریم، که در آن، اگر به توافق برگردیم و ایران دوباره به پایبندی خود بازگردد، در واقع همه مزایای توافق را دوباره به دست می‌آوریم. ایران در حال یادگیری کافی است، به اندازه کافی انجام می‌دهد، این در حال مشکل‌ساز شدن است. و به همین دلیل بسیار مهم بود که ما با شرکای نزدیک خود در این تلاش جمع شویم. همه ما درباره مسیر پیش‌رو بسیار هم‌نظر هستیم و خواهیم دید که آیا ایران جدی است یا خیر.

او در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های جدید وزارت خزانه داری آمریکا علیه افراد و نهادهایی که مدعی است در توسعه صنعت پهپادی ایران نقش دارند، به طرح اتهامات همیشگی علیه ایران پرداخت و مدعی شد: ببینید، ما ایران یا نیروهای نیابتی آن را دیده‌ایم که در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنند که آمریکایی‌ها و دیگران را در معرض خطر قرار داده است. و این مدتی است که ادامه دارد. رئیس‌جمهور بسیار آماده است تا هر اقدامی را که در زمان و مکانی که ما انتخاب می‌کنیم، با هر وسیله‌ای که مناسب است، انجام دهد تا از مشارکت ایران یا نیروهای نیابتی‌اش در این فعالیت‌ها جلوگیری کند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در حالی اعمال شده که این کشور مدعی است به دنبال احیای توافق هسته‌ ای با ایران است که واشنگتن در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به طور یکجانبه از آن خارج شد و دولت بایدن نیز تاکنون از لغو تحریم‌ها طفره رفته است.

ارسال نظرات