۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۶۹۴۰۵۰
وزیر خارجه لبنان:

حزب الله یک مولفه اساسی در لبنان است

حزب الله یک مولفه اساسی در لبنان است
عبدالله بو حبیب در اشاره به تنش ها بین این کشور با عربستان، خطاب به وزیر خارجه سعودی از حزب الله به عنوان یک مولفه مهم و اساسی در لبنان یاد کرد.

به گزارش سرویس بین‌ الملل خبرگزاری رسا، عبدالله بو حبیب وزیر امور خارجه لبنان در سخنانی گفت ستاد بحرانی که در پی بروز تنش با عربستان تشکیل شده بود به علت عوامل خارجی و داخلی دیگر وجود ندارد.

«عبدالله بو حبیب» در سخنانی تلویزیونی با بیان اینکه لبنان با تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مشکلی ندارد، افزود: ما با همه مشکل نداریم همچنان که عمان و قطر روابطشان را با ما قطع نکرده‌اند و سفیر لبنان همچنان در امارات است.

وی ادامه داد: از سوی عربستان سعودی سختگیری در تعامل با لبنان وجود دارد که علت آن را درک نمی‌کنیم. مشکلات بین کشورها قبل از قطع روابط با گفتگو حل می‌شود چیزی که در این باره روی نداد.

وزیر خارجه لبنان با بیان اینکه دولت این کشور پابرجاست و قول‌هایی داخلی و بین المللی برای حمایت از آن داده شده است، تاکید کرد: ما هرگونه حل بحران را که به زیان عربستان یا لبنان باشد نخواهیم پذیرفت و از هرگونه گفتگوی دوجانبه یا از طریق اتحادیه عرب حمایت می‌کنیم.

بوحبیب خطاب به وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: حزب الله یک مؤلفه اصلی در لبنان است اما تنها مؤلفه نیست و کل لبنان را نمایندگی نمی‌کند. حزب الله بر لبنان سیطره ندارد اما یک گروه اصلی است و هر گروهی در لبنان ویژگی‌هایی دارد که از آن صرف نظر نمی‌کند.

وی ادامه داد: دولت کنونی لبنان از همان زمان تشکیل خود با مشکلات مواجه است به همین خاطر قادر به برگزاری نشست برای اتخاذ تصمیم یکپارچه درباره وزیر قرداحی نیست.

گفتنی است که جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان که مجری شناخته شده در جهان عرب است، اخیراً در برنامه‌ای تلویزیونی با «بیهوده» خواندن جنگ عربستان سعودی علیه یمن، از نیروهای جنبش انصارالله یمن حمایت کرده بود.

آنچه باعث شده که سعودی‌ها نسبت به گفته‌های قرداحی حساسیت بیشتری به خرج دهند، جایگاه او به عنوان یک مسئول رسمی عرب و تصدی پست وزارت اطلاع رسانی کشور لبنان از جانب وی است.

این حساسیت از آنجا دو چندان می‌شود که لبنان با توجه به بافت ویژه آن همواره از اهمیت زیادی برای سعودی‌ها برخوردار بوده است و آنها در طول سالهای گذشته به شیوه‌های مختلفی برای دخالت در امور داخلی این کشور و برهم زدن توازن داخلی آن با جانبداری از یک یا چند گروه سیاسی علیه دیگر گروه‌ها تلاش کرده و همزمان نیز کوشیده اند تا با پرداخت هزینه‌های هنگفت مالی و تقویت نفوذ رسانه‌ای، وجهه خود را خوب جلوه دهند و دخالت‌های خود را حمایت از ملت لبنان معرفی کنند.

حال در سایه این شرایط، سیاستمداری در این سطح نظیر قرداحی با وجود فشارهای سعودی‌ها سخن حقی را بیان داشته که به مذاق آنها خوش نیامده است و آنها را به واکنش شدید سیاسی و رسانه‌ای و یارگیری از سایر کشورهای عربی که به نوعی یا در اردوگاه ریاض قرار دارند و یا زیر نفوذ آن هستند، سوق داده است؛ امری که آن را به خوبی می‌توان در موضعگیری شورای همکاری خلیج فارس شاهد بود که اساساً زیر نفوذ عربستان است./۹۸۸/

منبع: پایگاه النشره

ارسال نظرات