۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۹۴۰۶۵
در نشست رابطان استانی مجمع ملی فعالان جمعیت مطرح شد؛

وقوع ابَر بحران جمعیتی در ایران در سال های آینده

وقوع ابَر بحران جمعیتی در ایران در سال های آینده
پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: شاخص‌های جمعیت نشان می‌دهد که با یک ابر بحران جمعیتی مواجه خواهیم شد ولی متأسفانه بسیاری از مسؤولان آن را جدی نگرفته اند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در چهارمین روز از نشست رابطان استانی مجمع ملی فعالان جمعیت، جناب آقای صالح قاسمی (نویسنده و پژوهشگر حوزه جمعیت)، با حضور در این نشست، به ایراد سخنرانی با موضوع مروری بر آخرین تحولات جمعیتی ایران و بررسی راهکارهای مواجهه با مساله جمعیت پرداخت.

آقای قاسمی سخنان خود را با بیان چند شاخص اصلی جمعیت کشور شروع کرد و گفت: «در موضوع جمعیت چند شاخص اصلی داریم؛ یکی نرخ رشد جمعیت است که در حال حاضر این 0/6 (شش دهم درصد)، است که این در تاریخ ایران بی‌سابقه است و متاسفانه این عدد همچنان نزولی است.»

ایشان در ادامه افزود« شاخص دیگر نرخ  باروری است که به میانگین تعداد فرزندانی که یک مادر به دنیا می‌آورد گفته می شود. متاسفانه در حال حاضر نرخ باروری در کشورما ۱/۶ (یک و شش دهم) است که این از سطح جانشینی نیز پایین تر است.»

این نویسنده و پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: «شاخص دیگر نرخ سالمندی است که در کشور ما در حال حاضر نزدیک به ۱۰/۵ درصد است و ما تا دو دهه‌ی آینده‌ی جمع کثیری از دهه شصتی‌هایمان نیز وارد سالمندی می‌شوند و تعداد موالید هم کم می‌شوند و ما به حدود ۳۰ درصد سالمندی می‌رسیم.»

قاسمی با بیان اینکه در اینده با فشارهای عمده ای از جمله کاهش نیروی کار و جوان مواجه خواهیم شد اظهار داشت: «شاخص‌های جمعیت به ما نشان می‌دهد که با یک ابر بحران جمعیتی مواجه خواهیم شد ولی متاسفانه بسیاری از افراد و مسئولین این بحران را جدی نگرفته اند و  در زمینه آن آگاهی ندارند.»

ایشان در ادامه به ریشه‌یابی این بحران اشاره داشت و تغییر سبک زندگی و تغییر نگرش ایرانیان در زمینه فرزندآوری را یکی از مهمترین عوامل ایجاد این بحران دانست و افزود: «گاهی بعضی از افراد بروز این بحران را ورود مداخله گرایانه نهادهای بین‌المللی می‌دانند، اما مهم تر از آن تغییر سبک زندگی و تغییر نگرش موجب این بحران جمعیتی شده است. امروزه فرزند آوری یک ارزش اجتماعی تلقی نمی‌شود.  باید تغییرات سبک زندگی را در کنار سیاسیت‌ها  جدی گرفت.»

نویسنده کتاب جنگ جهانی جمعیت، به ضروت مخاطب شناسی در بیان مسئله جمعیت نیز تاکید کرد و گفت: « ما باید در گفتمان سازی هایمان در زمینه ترویج فرزندآوری، مخاطب شناسی کنیم. مسائل کلان و ملی را با مسئولین مطرح کنیم و ‌مسائل کف میدان و فردی را با مردم مطرح کنیم، مثلا با مردم از آسیبهای تک‌فرزندی گفتگو شود‌.»

 لازم به ذکر است نشست رابطان مجمع ملی فعالان جمعیت، به مدت سه روز و نیم (از 29 مهر ماه تا 2 آبان 1400) و در مشهد مقدس برگزار شد و بررسی تخصصی و تشکیلاتی مساله جمعیت، هم افزایی تشکیلاتی و هم آفرینی راهبردی از مهمترین اهداف این نشست بود.

مجمع ملی فعالان جمعیت، مجموعه ای مردمی است که با ماموریت به کاری گیری ظرفیتهای مردمی و حاکمیتی برای شناسایی، سازماندهی، توانمندسازی و متشکل سازی عناصر و مجموعه های فعال در حوزه جمعیت و با هدف تشکیل جبهه واحد و هدایت عملیات وسیع و جریان ساز در عرصه ملی راه اندازی شده و در حال فعالیت می باشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
علت کمی زادو ولد درایران بیکاری و هزینه های سنگین زندگی است . فرزند پروری خیلی سخت است . بچه در خیابانها امنیت جانی و آرامشی ندارند اخلاق جامعه بعلت شنیدن وعده ها وسخنان دروغ اعصابشان خراب و اخلاقشان بد شده است . مردم نگرانند با وضعیت کنونی تورم و ناهماهنگی حقوقی ومعیشت چگونه فرزندشان را اداره و تربیت کنند .
0
0