۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۶۹۴۲۰۱

در حال حاضر دو برابر ظرفیت مجاز استخراج، فعالیت غیرمجاز وجود دارد

در حال حاضر دو برابر ظرفیت مجاز استخراج، فعالیت غیرمجاز وجود دارد
مدیرعامل انجمن زنجیره بلوک ایران میزان استفاده صنعت مجاز استخراج رمزارز از برق را ۳۰۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: در حال حاضر دو برابر ظرفیت مجاز استخراج، فعالیت غیرمجاز وجود دارد و در صورتی که قوانین به درستی اجرایی نشوند، خطر زیرزمینی شدن بیشتر آن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، عباس آشتیانی امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری افزود: صنعت استخراج رمزارز می‌تواند با سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های کشور هم برق مورد نیاز خود را تامین کرده و هم به افزایش تولید برق مورد نیاز همه بخش‌ها کمک کند که این پیشنهاد فعالان صنعت استخراج رمزارز تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: صنعت استخراج از آن دست صنایعی است که ضمن ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، می‌تواند به کمک درآمد مناسبی که برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند، موجب رونق نیروگاه‌ها و نیز کسب و کارهای مرتبط از صنایع کوچک بخش برق، تاسیسات و فناوری اطلاعات و ارتباطات گرفته تا صنایع کلان نیروگاهی شود.

این فعال صنعت استخراج رمزارز گفت: این صنعت به فضای گسترده‌ای نسبت به حجم کاری نیاز ندارد و آلایندگی بسیار پایینی دارد؛ اصلی ترین نیاز آن انرژی برق است که توان مصرف دائمی و شبانه روزی این صنعت، آن را به مشتری ایده آل و آرمانی صنایع نیروگاهی در جهان تبدیل کرده است.

آشتیانی افزود: میزان تقاضای برق توسط این صنعت با مدیریت صحیح می‌تواند موجب جذب سرمایه‌های جدید در صنایع نیروگاهی کشور و به دنبال آن رونق همه مشاغل و صنایع مرتبط با راه اندازی و نگهداری نیروگاه‌ها شود.

وی ظرفیت کل استخراج رمزارز مجاز را ۳۰۰ مگاوات اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: اگر قوانین به درستی برای این صنعت اجرایی نشود، خطر زیرزمینی شدن بیشتر این صنعت وجود خواهد داشت.

مدیرعامل انجمن زنجیره بلوک ایران ادامه داد: اکنون دو برابر ظرفیت مجاز استخراج رمزارز، فعالیت غیرمجاز وجود دارد که نشان از ناکارآمدی و ضعف قوانین و اجرای نادرست آنها است.

آشتیانی گفت: وزارت نیرو می‌تواند با هدف پیشگیری از خروج سرمایه فعالان این صنعت از کشور و نیز زیرزمینی شدن آن، انرژی را با قیمت منطقی در اختیار صنعت استخراج رمزارز قرار دهد تا ضمن انتفاع مناسب سرمایه گذاران، بستر درآمدزایی بسیار مناسبی نیز برای حاکمیت از طریق دریافت مالیات ایجاد شود.

وی ادامه داد: مردم تمایل دارند به طور قانونی در این صنعت فعالیت داشته باشند بنابراین باید با فراهم کردن زمینه و به خصوص تعیین تعرفه منطقی برق، مردم را تشویق به ورود بیشتر به این صنعت کرد تا منافع آن حاصل کشورمان شود.

مدیرعامل انجمن زنجیره بلوک ایران افزود: اکنون آمریکا بزرگ‌ترین حامی فعالان صنعت استخراج رمزارز جهان است که برق را با کمترین قیمت یعنی حدود ۲ سنت در اختیار این صنعت قرار می‌دهد اما این ظرفیت عظیم در کشورمان به دلیل اعمال سلایق گوناگون بلااستفاده مانده است.

آشتیانی گفت:‌ در زمان فقدان قانون در خصوص مشروعیت یا ممنوعیت صنعت استخراج، وزارت نیرو در دولت گذشته در بخشنامه‌ای ورود تجهیزات استخراج رمزارز را غیرمجاز اعلام و با تعیین صدور جریمه‌های سنگین آنها را نقره داغ کرد.

وی ادامه داد: پس از این اتفاق و به دلیل برخورد سلیقه‌ای در شهرها و استان‌های مختلف هنوز شاهدیم که برخی از این افراد هنوز موفق به دریافت دستگاه‌های خود پس از پرداخت حقوق قانونی نشده‌اند و بسیاری از آنهایی که دستگاه‌های خود را دریافت کرده‌اند هم به دلیل سنگ اندازی‌های فراوان موفق به راه اندازی مزارع مجاز نشده اند. به طور قطع سرنوشت این قبیل دستگاه‌ها نیز بازارهای زیرزمینی و بکارگیری در مزارع غیرمجاز خواهد بود که یکی از مشکلات اصلی وزارت نیرو در روزهای داغ تابستان بود.

مدیرعامل انجمن زنجیره بلوک ایران افزود: این صنعت آمادگی دارد کل مشکلات صنعت برق را برطرف کند مشروط بر اینکه حرف‌های فعالان این بخش شنیده شود.

وی در باره امکان استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای استخراج رمزارز هم گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار عالی هستند اما باید توجیه اقتصادی آن دیده شود.

آشتیانی افزود: صنعت استخراج رمزارز هم برای مشکلات برق کشور و هم بخش گاز طرح دارد و لازم است به این طرح‌ها توجه شود.

این فعال صنعت استخراج رمز ارز سهم کل صنعت استخراج رمزارز جهان را ۱۲ هزار مگاوات اعلام کرد که سهم ایران از این میزان به طور قانونی و غیر قانونی ۵ درصد است.

«امید علوی» نایب رییس این انجمن نیز در این نشست گفت: بیشتر سرمایه گذاران در این حوزه حالا با وضع موجود پشیمان هستند و بسیاری از آنها متضرر شده اند.

علوی ادامه داد: به راحتی می‌توان برق اختصاص داده شده به این صنعت را مدیریت کرد اما مشخص نیست چه موانعی وجود دارد که دست همراهی با این صنعت نوپا از سوی دولت دراز نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: تاکنون ۲۲۰ هزار دستگاه استخراج غیر مجاز رمزارز در کشور کشف شده است.

«مصطفی رجبی مشهدی» (شنبه- هشتم آبان‌ماه) در نشستی خبری که در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران برگزار شد، افزود: این میزان رمزارز کشف شده معادل یک نیروگاه یک هزار مگاواتی برق نیاز داشتند.

وی از تدوین طرحی برای ساماندهی فعالیت رمزارزها خبر داد و خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که مراکز مجاز استخراج رمزارزها بتوانند از نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده کنند تا دچار محدودیت نشوند.

ارسال نظرات