۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۶۹۴۳۱۰
در آیین افتتاحیه ششمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی؛

شش کتاب جدید با موضوع علوم انسانی رونمایی شد

شش کتاب جدید با موضوع علوم انسانی رونمایی شد
تهران - همزمان با افتتاحیه ششمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی از ۶ کتاب جدید با موضوع علوم انسانی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، افتتاحیه ششمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با سخنرانی آیت الله جوادی آملی، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامعلی حداد عادل رییس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، حجت الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی اساتید علوم انسانی و دانشجویان در سالن فردوسی دانشگاه تهران بصورت برخط برگزار و طی آن از ۶ کتاب جدید در بخش علوم انسانی رونمایی شد.

کتاب «نسبت فلسفه اسلامی و علوم اسلامی» یکی از آثار رونمایی شده در این مراسم بود، این مجموعه شامل گفتارهایی از حجج اسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه ، احمد حسین شریفی، نجف لکزایی و دیگر اساتید صاحب‌نظر در این زمینه می باشد که در کارگروه تخصصی فلسفه طرح گفتمان ارائه شده است.

جایگاه فلسفه اسلامی در روش شناسی علوم انسانی، تاثیرات فلسفه اسلامی بر علوم انسانی، بررسی ظرفیت های فلسفه اسلامی در علوم سیاسی،نسبت فلسفه و علوم تربیتی و فلسفه و علم اقتصاد اسلامی از جمله مباحثی است که این کتاب به بررسی آنها پرداخته است.

«درآمدی بر فلسفه اسلامی» دومین کتاب جدید در حوزه علوم انسانی است که شامل درسگفتارهای حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد با موضوع فلسفه اسلامی می باشد که برای دانشجویان گفتمان ارائه شده است. این کتاب،‌ درسنامه‌ای برای معرفی فلسفه‌ی اسلامی و مروری بر مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مباحث و مفاهیم این قلمرو معرفتی به مخاطب دانشجو است.

همچنین کتاب «فقه حکومتی و نظام سازی حقوقی» نیز شامل گفتارهایی از حجج اسلام و المسلمین ملک زاده، رهدار، کاظمینی، پیروزمند، محمدی، و همچنین دکتر هادی صادقی و دکتر محمود حکمت نیا می باشد که در کارگروه تخصصی حقوق طرح گفتمان ارائه شده است و به مباحثی در زمینه ظرفیت‌های فقه، نظام‌سازی حقوقی، جایگاه و کیفیت حضور فقه در نظام حقوقی مطلوب و سیاست کیفری اسلام و تاثیرات آن بر نهادهای حقوقی می‌پردازد.

«درآمدی بر حقوق بشر»کتاب دیگری است که در آن مجموعه گفتارهایی از دکتر سید محمد قاری سیدفاطمی، دکتر علی صابری تولایی و دکتر عطاء الله بیگدلی می باشد که در کارگروه تخصصی حقوق ارائه شده است.

مبانی فلسفی حقوق بشر، نظریه انتقادی حقوق بشر، نظریه ای در باب نسبت اسلام و حقوق بشر و تاملی در باب وضع اکنون ما با تاکید بر بحث حقوق بشر از جمله موضوعات این کتاب می باشد.

«درآمدی بر شکل گیری حقوق مدرن در ایران» نیز کتابی است که شامل مباحثی درباره تکوین مفهوم قانون در ایران، نسبت قانون و شریعت در بستر مشروطه ایرانی، مذاق مملکت و شکل گیری قانون و نهادهای حقوق مدرن در ایران، تکوین دانش حقوق در ایران می‌پردازد و برگرفته از گفتارهای اساتید گرامی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین داوود فیرحی، دکتر ناصر سلطانی، دکتر محمد صادق ضیائی، دکتر فردین مرادخانی و حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار است.

کتاب «علوم انسانی اسلامی» هم شامل گفتارهای حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در موضوعاتی همچون چیستی علم دینی، تطورات و معانی گوناگون علم و علوم انسانی در جهان مدرن و جهان اسلام، طبقه بندی علوم و چیستی علوم انسانی اسلامی است.

گفتنی است؛ طرح ملی نخبگان علوم انسانی از سال ۱۳۹۴ شروع به فعالیت کرده است و هر ساله پذیرای نخبگان علوم انسانی در این طرح است. پس از وقفه‌ای دو ساله، ششمین دورۀ این طرح با حضور بیش از ۶۰۰ نفر ورودی جدید از نخبگان برگزیدۀ کنکور علوم انسانی و همچنین داوطلبین سال‌های گذشته در شرایط خاصی که به واسطۀ شیوع ویروس کرونا در کشور وجود دارد، فعالیت آموزشی خود را به‌صورت مجازی ادامه خواهد داد.

ارسال نظرات