۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۶۹۴۴۷۰

واکسیناسیون گسترده بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹

واکسیناسیون گسترده بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹
مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد واکسینه شدن علیه کووید ۱۹ نسبت به ابتلای قبلی به کرونا و عفونت ناشی از آن، محافظت بیشتری در برابر آلودگی به این ویروس ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، داده‌ها نشان می‌دهد بزرگسالانی که قبلا به ویروس کرونا آلوده شده اند، بیش از پنج برابر افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، با خطر عفونت دوباره روبه‌رو هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا اعلام کرد: این موضوع دستکم برای ۶ ماه پس از تزریق دز دوم یا عفونت اولیه با این ویروس صادق است.

دکتر «راشل پی والنسکی»، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اکنون شواهد بیشتری داریم که اهمیت تزریق واکسن‌ های کووید ۱۹ را حتی اگر قبلا به این عفونت آلوده شده باشید، تایید می کند.

این مطالعه به مجموعه اطلاعاتی می افزاید که محافظت واکسن ها را در برابر ابتلا به بیماری شدید ناشی از کووید ۱۹ نشان می دهد. این داده ها نشان داد که در میان ۶ هزار و ۳۲۸ بزرگسال کاملاً واکسینه‌شده که در این تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار گرفتند، ۳۲۴ مورد یعنی پنج درصد افراد یادشده در طی ۶ ماه اول پس از دریافت دُز دوم واکسن کرونا، به این ویروس آلوده شدند.

این در حالی است که در میان هزار و ۲۰ نفر از افراد واکسینه نشده ای که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، ۸۹ مورد یعنی ۹ درصد به عفونت ناشی از ویروس کرونا آلوده شدند.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونا که در بزرگسالان کاملاً واکسینه شده رخ داد، در بین افراد ۶۵ ساله و مسن تر بود. برعکس، تقریباً یک سوم موارد ابتلا به کرونا در میان افراد واکسینه نشده در بین افراد ۱۸ تا ۴۹ ساله مشاهده شد.

در میان بزرگسالانی که با علائم مشابه کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، تعداد افراد واکسینه نشده ای که طی سه تا ۶ ماه گذشته به عفونت کرونا مبتلا شده بودند، ۵.۴۹ برابر بیشتر از افرادی بود که در همان بازه زمانی به طور کامل واکسن کرونا دریافت کرده بودند.

این یافته ها بر اساس تجزیه و تحلیل داده های ۱۸۷ بیمارستان در سطح آمریکا است. علاوه بر این داده‌های جدید در مورد اثربخشی واکسن های کرونا، کمیته مشورتی شیوه های ایمن سازی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، دستورالعمل‌های خود را درباره دزهای تقویتی واکسن‌های کرونا «مُدرنا»، «فایزر-بایون تک» و نیز واکسن تک دز «جانسون و جانسون» به‌روزرسانی کرد.

این کمیته اکنون توصیه می‌کند افراد ۶۵ ساله و مسن تر، بزرگسالان ۱۸ ساله و بزرگتر که در مراکز مراقبت طولانی‌مدت زندگی می‌کنند و افراد ۵۰ تا ۶۴ ساله مبتلا به بیماری های زمینه ای، دستکم ۶ ماه بعد از تزریق دُز دوم واکسن کرونا، باید دُز تقویتی واکسن های مدرنا و فایزر - بایون تک را دریافت کنند.

در همین حال، تمام بزرگسالان ۱۸ ساله و بزرگتر که واکسن جانسون و جانسون دریافت می‌کنند، باید حداقل دو ماه پس از اولین دُز خود، واکسن تقویتی دریافت کنند.

والنسکی می گوید: واکسیناسیون گسترده بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹، از جمله ظهور انواع آن است. علاوه بر این، می توان با اقدامات پیشگیرانه از بیماری مانند پوشیدن ماسک، شستن مرتب دست ها، فاصله گذاری فیزیکی و ماندن در خانه در هنگام بیماری، شیوع این بیماری را مهار کرد.

ارسال نظرات