۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۹۴۷۳۲

اهداف پنج‌گانه عربستان از پروژه بزرگ آشوب‌آفرینی در لبنان

اهداف پنج‌گانه عربستان از پروژه بزرگ آشوب‌آفرینی در لبنان
عربستان سعودی از ایجاد بحران در لبنان ۵ هدف اصلی را دنبال می‌کند که در هماهنگی کامل با پروژه آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، کمپین خصمانه‌ای که اخیراً عربستان سعودی بنا بر ادعاهای واهی خود ضد لبنان به راه انداخته، فشارها ضد این کشور را از هر جهت بیشتر و بحرانهای پیچیده آن را تشدید کرده است.

«ابراهیم امین» سردبیر روزنامه الاخبار و تحلیلگر شناخته‌شده جهان عرب در مقاله جدید خود در این روزنامه به بررسی همین موضوع پرداخته و نوشت، اقدامات اخیر عربستان بیانگر سطح جدیدی از تنش‌های این کشور ضد لبنان است و ریاض تمایل بالایی برای ایجاد یک انفجار امنیتی بزرگ در لبنان با هدف مقابله با حزب الله دارد. البته سعودیها تنها کسانی نیستند که این کار کثیف را انجام می دهند؛ بلکه پیش از آنها آمریکایی‌ها؛ انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها تلاش زیادی برای محافظت از «نقش باقی مانده» خود در لبنان کردند. علاوه بر آن کشورهای خارجی دیگر همچون آلمان در همکاری با آمریکا و متحدانش در این کمپین ضد لبنان حضور دارند و آخرین مورد در این زمینه به اقدام خرابکارانه یک دیپلمات تازه کار آلمانی در سفارتخانه این کشور در بیروت برمی‌گردد که با موافقت دولت و نظارت سازمان اطلاعات کشور خود نقش آشکاری ضد مقاومت ایفا می‌کند.

وقاحت خرابکاران آلمانی در لبنان به جایی رسیده که به شکل علنی به حمایت و تامین بودجه مالی گروه موسوم به «نیروهای انقلابی تغییر» و سازماندهی برنامه‌های حمایتی برای عناصر وابسته به گروه‌های مشابه نیروهای انقلابی تغییر در برخی محله‌های بیروت می‌پردازند.

گذشته از جنایت‌های همیشگی آمریکا و اروپا در لبنان، عربستان سعودی جنون بالایی برای خونریزی و جنایت در لبنان دارد؛ همانند کاری که در سایر کشورهای منطقه انجام می‌دهد. اهداف عربستان از اقدامات خصمانه خود ضد لبنان به شکل زیر است:

- تقویت موقعیت حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» به عنوان سردمدار پروژه عربستان در لبنان که مسئولیت مقابله با حزب الله و متحدانش را در همه عرصه‌ها بر عهده گرفته و همچنین تحریک کسانی که مایل به پیوستن به این کمپین عربستان هستند. ملاقات «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت با تعدادی از شخصیت‌های لبنانی و درخواست از آنها برای حمایت از سمیر جعجع در انتخابات پارلمانی لبنان بعد از جنایاتی که حزب جعجع چند هفته قبل در منطقه الطیونه بیروت مرتکب شد در راستای همین هدف سعودی‌هاست.

- ادامه سیاست منزوی کردن تیم «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان و قرار دادن این تیم در برادر دو گزینه: استعفا از کارهای سیاسی و واگذاری امور به دیگران یا تشکیل یک ائتلاف پایدار و آشکار با حزب نیروهای لبنانی. سعودیها از «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه می‌خواهند به کمپین بزرگ حزب نیروهای لبنانی برای سرنگونی جریان آزاد ملی و متحدان حزب الله در گروه‌های مختلف لبنان بپیوندد.

- تلاش برای بسیج کردن کسانی که قادر به انجام کارهای کثیف و خرابکارانه در لبنان هستند. شاخص‌های امنیتی نشان می‌دهد که ریاض روی خط ساکنان غیرلبنانی این کشور از جمله آوارگان سوری و برخی قبایل و همچنین اردوگاههای فلسطینی که در مجاورت مناطق حضور حزب الله قرار دارند کار می‌کند.

- از سرگیری فعالیت امنیتی در میان نیروهای افراطی و رهبران آنها که قصد دارند در جنگ با حزب‌الله شرکت کنند.

- همکاری با آمریکایی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای اعمال فشارهای بیشتر به ارتش و نیروها و سرویس‌های امنیتی لبنان جهت قرار گرفتن مقابل حزب‌الله و همچنین تلاش برای اجیر کردن برخی از این طرف‌ها جهت جمع آوری اطلاعات از مقاومت و طرفداران آن و همچنین جمع آوری پرونده‌های لبنانیهای مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس که به هر شکلی طرفدار مقاومت هستند.

در این میان اماراتی‌ها برخی محاسبات خود در دستگاه امنیتی و دیپلماتیک‌شان در لبنان را اصلاح کرده و به دنبال سازماندهی فعالیتهای خود به روشی متفاوت از عربستان سعودی هستند. البته این بدان معنا نیست که آنها قصد دارند سیاست‌های خود را در لبنان تغییر دهند بلکه در مرحله کنونی در حال بررسی اتفاقاتی هستند که در یمن و شاخ آفریقا و سوریه و عراق افتاده است. البته پرونده لبنان همچنان به عنوان یکی از پرونده‌های مهم روی میز اماراتی‌ها قرار دارد.

از طرف دیگر سران مصر نیز شیوه پیگیری پرونده لبنان را تغییر داده‌اند و به نظر می‌رسد که مولفه اهل سنت در لبنان حتی از نظر سیاسی، مصر را به عنوان جایگزینی برای پر کردن جای خالی عربستان می‌خواهند. در واقع سنی‌های لبنان به فعالیت‌های مخربی که حاکمان آل سعود در لبنان انجام داده‌اند، فکر می‌کنند و خواستار دوری از عربستان هستند. قاهره نیز در حال حاضر با پرونده لبنان با احتیاط برخورد می‌کند و همچنین شروع به برقراری تماس با طرفهای لبنانی از جمله حزب‌الله کرده است.

مصر همچنین اقدام به برقراری ارتباط مستقیم و پایدار میان سرویس‌ اطلاعات این کشور با شعبه اطلاعات ارتش لبنان در خصوص پرونده آوارگان و گروههای فلسطینی کرده است. سفارت مصر در بیروت نیز روابط میان دولت لبنان و گروههای فلسطینی و همچنین فعالیت‌های مربوط به مخالفان حزب‌الله را پیگیری می‌کند؛ اما بدون موضع گیری خاص و یا اعلام مخالفت مستقیم با حزب الله.

یکی از نکات قابل توجه در این میان تحرکات غیرعادی نمایندگان سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در لبنان می‌باشد که در واقع نمایندگان «ماجد فرج» رئیس دستگاه اطلاعات تشکیلات خودگردان معروف به پدرخوانده هماهنگی امنیتی رام‌الله با تل‌آویو هستند که در خدمت برنامه‌های هماهنگی امنیتی با آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در داخل فلسطین و خارج از آن کار می‌کند. این افراد یک برنامه کاری مفصل دارند که صرفا مربوط به وضعیت فلسطین نیست و در واقع به منبعی برای تامین بودجه مالی برخی گروه‌های لبنانی تبدیل شده‌اند که اطلاعاتی را از داخل این کشور جمع آوری می‌کنند و البته هنوز ناشناخته هستند.

استراتژی عربستان در همه این اقداماتی که انجام می‌شود مربوط به برنامه فشار حداکثری ضد لبنان از نظر اقتصادی و مالی است و حتی اگر لازم باشد لبنانی‌های مقیم عربستان را از انتقال هرگونه وجه به داخل لبنان منع کرده و آنها را بین 2 گزینه ترک عربستان و یا مشارکت در محاصره کشور خود قرار می‌دهد. این برنامه شامل جلوگیری از هرگونه همکاری اقتصادی با لبنان از طریق دولتها یا صندوق های سرمایه گذاری عربی و اسلامی است. کسانی که اخیراً از دربار سلطنتی عربستان بازدید کردند این جمله را تکرار می‌کنند: «درباره لبنان صحبت نکنید».

همچنین برخی منابع وابسته به نماینده عربستان در مذاکرات اخیر این کشور با ایران اعلام کردند که وی در مذاکره با طرف ایرانی گفته است: ما حاضریم درباره هر چیزی به جز پرونده لبنان با شما گفت‌وگو کنیم.

به نظر می رسد که سیاستمداران لبنانی به این نتیجه رسیدند که این کشور در دستور کار عربستان سعودی قرار ندارد و هرگونه تلاش برای نزدیک شدن به این کشور بیهوده است. سعودی‌ها تنها حاضر به شنیدن سخنان طرف‌هایی هستند که درباره مقابله با حزب الله صحبت می‌کنند و یا توانایی آسیب رساندن به آن را دارند.

عربستان همچنین از نظر سیاسی، مالی و اقتصادی با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و همچنین افراد صاحب نفوذ در نظام حاکم بر لبنان همکاری نزدیک دارد تا مقاومت را مسئول بحران لبنان بداند و آتش فتنه‌هایی که در این کشور برافزوخته می‌کند را به دامن حزب‌الله بیندازد. این تحریکات و فشارهای عربستان همچنین همه تحولات و برنامه‌های اخیر دولت لبنان از جمله مذاکره با صندوق بین‌المللی پول و امضای هرگونه توافق نامه با طرفهای مربوطه جهت حل مشکل برق را نیز از طریق سیاست‌های پولی تحریک‌آمیز ریاض تحت تاثیر قرار می دهد.

در بحبوحه تشدید هرج و مرج بی مسابقه در بازارهای مالی لبنان از نظر عدم کنترل قیمتها و همچنین ارائه کالاهای بی‌کیفیت، عربستان در تلاش برای منزوی کردن طرفهای خیرخواه لبنان و تقویت تیم سازمانهای غیر دولتی که مسئول اجرای پروژه‌های غربی -عربی هستند، می‌باشد. همچنین تلاش برای سرنگونی دولت و تکرار سناریو اعتراضات 2019 با شعار «همه یعنی همه» با هدف حذف حزب الله از صحنه لبنان دیگر جنبه‌های اصلی کمپین ریاض در این کشور است.

نوع دیگرِ فشاری که عربستان سعودی به همراه رژیم صهیونیستی و آمریکا ضد لبنان تحمیل می‌کند ایجاد هرج و مرج امنیتی و تلاش برای کشاندن مقاومت به هر نوع درگیری نظامی در داخل لبنان است؛ همانند کاری که مزدوران دشمن صهیونیستی در منطقه «شویا» و مزدوران سعودی در منطقه «خلده » و همچنین الطیونه انجام دادند.

تلاش برای ایجاد شکاف در داخل ارتش و وادار کردن آن برای مقابله با مقاومت و همچنین تحریک برخی از آوارگان فلسطینی و سوری برای ارتکاب به جنایت در داخل لبنان با هدف متهم کردن مقاومت و تکرار انواع درگیری‌ها در مناطق مختلف لبنان، برای رسیدن به یک هدف است: متهم کردن حزب الله به این که با همه می‌جنگد.

هدف اصلی عربستان و همه متحدانش این است که مردم لبنان، حزب الله را به عنوان طرفی ببینند که سلاحش را علیه آنها نشانه رفته و باید از بین برود./۹۸۸

ارسال نظرات