۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۶۹۴۷۵۰

تحقیقات با کالبد شکافی بر روی متوفیان کرونایی

تحقیقات با کالبد شکافی بر روی متوفیان کرونایی
کارشناسان بر این باورند که انجام کالبد شکافی بر روی اجساد افرادی که بر اثر بیماری کرونا فوت کرده‌اند، می‌تواند بینش بیشتری در مورد ویروس و نحوه تأثیر آن بر بدن ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، تنها صدها کالبد شکافی از پنج میلیون نفری که در سراسر جهان بر اثر کووید جان خود را از دست داده اند، انجام شده است.

این به دلیل ترکیبی از دلایل از جمله بسته شدن برخی از کلینیک های کالبد شکافی و سایر سیستم های پزشکی است که این عمل را به تدریج متوقف می کنند.

کالبد شکافی زمانی روش انتخابی برای متخصصان پزشکی برای تعیین علت مرگ و سایر عواملی بود که منجر به مرگ یک فرد می شود، اما با فناوری مدرن جایگزین شده است.

بلومبرگ گزارش می‌دهد که این روش‌ها هنوز هم کاربرد دارند و مؤسسه ملی بهداشت انگلیس نیز در حال برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویروس کرونا است که شامل کالبد شکافی بیشتر بیماران درگذشته کرونایی است.

کارشناسان به بلومبرگ می‌گویند کالبد شکافی به متخصصان اجازه می‌دهد دقیقاً آنچه را که در بدن افراد در لحظه مرگ اتفاق می‌افتد، بیابند.

از آنجایی که بیماران مبتلا به ویروس کرونا در نقاط مختلف بدن به دلیل عفونت شدید جان خود را از دست می دهند، نمونه بزرگی از کالبد شکافی می تواند به پزشکان کمک کند تا یک جدول زمانی برای چگونگی انتشار ویروس در سراسر بدن و اینکه دقیقا چه می کند، ایجاد کنند.

دکتر جفری تاوبنبرگر، رئیس بخش بیماری‌زایی و تکامل ویروسی موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی سرویس خدمات بهداشتی انگلیس به بلومبرگ گفت: «انجام هزاران کالبد شکافی بسیار مهم است، بنابراین ما می‌توانیم این تصویر را کنار هم بگذاریم. آنچه که ما در اینجا می‌خواهیم بفهمیم این است که در بدترین شرایطی که مردم می‌میرند چه چیزی اتفاق می افتد؟»

کالبد شکافی های بیشتر همچنین می تواند به کارشناسان بینش بیشتری به مدت زمان کارکرد ویروس کرونا بدهد.

این وضعیت مرموز زمانی رخ می‌دهد که بیماران کرونایی بهبودیافته همچنان عوارض جانبی ویروس را ماه‌ها پس از بهبودی احساس می‌کنند. این عوارض طولانی مدت کارشناسان را گیج کرده است، زیرا توضیح کمی برای علت یا چگونگی وقوع آن وجود دارد.

کووید طولانی از طرق مختلف خود را نشان می دهد. مثلا ممکن است فرد برای مدت ها حس چشایی و بویایی خود را از دست بدهد و یا اینکه یک فرد تا ماه ها احساس خستگی شدید کند.

 

اهمیت کالبدشکافی

کالبد شکافی بر روی بیماران مرده به متخصصان اجازه می دهد تا شواهدی را در مورد نحوه درمان بیماران بهبود یافته  کرونایی جمع آوری شد.

دکتر دانیل چرتو، محقق خدمات بهداشتی انگلیس به بلومبرگ گفت: «موضوعات پس از بهبودی از کرونا بسیار بسیار واقعی هستند. اگر می‌خواهید راه‌هایی را برای پیشگیری یا درمان آن تصور کنید، باید بدانید چه چیزی باعث آن می‌شود.»

همچنین «کلاوس» که دانشمند آلمانی است و یک کلینیک کالبد شکافی در هامبورگ را مدیریت می کند به بلومبرگ گفت که او دستورات محلی را سرپیچی کرده و کلینیک خود را باز نگه داشته است. تیم او 80 کالبد شکافی بر روی بیمارانی که بر اثر کووید جان باخته بودند انجام داد و به اکتشافات مهمی دست یافت.

آنها دریافتند که ویروس می تواند فراتر از سیستم تنفسی و به کلیه، قلب، کبد و حتی مغز گسترش یابد. این کلینیک همچنین دریافت که بیماران کرونایی دارای مویرگ‌های معیوب در مغز - رگ‌های خونی کوچک - هستند که ممکن است علت برخی از مشکلات شناختی مانند «مه مغزی» و مشکلات یادآوری حافظه افراد در نتیجه ویروس باشد.

 

مشکلی بزرگ بر سر کالبدشکافی

کالبد شکافی بسیار فشرده و بسیار پرهزینه است.این روش می تواند بین 2 هزار تا 4 هزار دلار هزینه داشته باشد و خود امکانات نیز برای کار بسیار گران است.

در زمانی که منابع پزشکی کمبود دارد، سرمایه گذاری این مقدار پول، نیروی کار و تجهیزات برای یک فرد مرده ممکن است اغلب برای یک سیستم بهداشتی ارزشمند به نظر نرسد.

بلومبرگ گزارش می دهد که بسیاری از پزشکان در عوض استفاده از اشعه ایکس، ام آر آی و سایر ابزارهای موجود را برای کشف علت مرگ در برخی بیماران ترجیح می دهند.

استفاده از این فناوری بسیار ساده تر است و به اندازه کالبد شکافی به کار دستی نیاز ندارد.

انجام کالبد شکافی، به ویژه در مورد یک بیمار کووید، پزشکان را ملزم به پوشیدن وسایل سنگین و دست و پا گیر زیادی می کند.آنها همچنین باید بیش از 100 نمونه جداگانه را از سراسر بدن جمع آوری کنند، زیرا از روش پراکندگی برای یافتن نحوه عملکرد ویروس استفاده می شود.سپس هر یک از نمونه ها باید به صورت جداگانه بررسی شوند و کار بیشتری به فرآیند اضافه شود.

دکتر لیندا آیلز، رئیس خدمات آسیب شناسی قانونی در موسسه پزشکی قانونی ویکتوریا در ملبورن استرالیا به بلومبرگ گفت: کالبد شکافی روش های گران قیمتی هستند.در واقعیت، افراد زیادی نمی خواهند برای افراد مرده پول خرج کنند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

 

ارسال نظرات