۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۹۴۹۰۹
معرفی کتاب؛

پشت پرده برجام در کتاب «خسارت محض و دیپلماسی هسته ای»

پشت پرده برجام در کتاب «خسارت محض و دیپلماسی هسته ای»
کتاب خسارت محض و دیپلماسی هسته ای به نقد و بررسی هشدارها، چالش ها، مذاکرات هسته ای و تصویب برخی کنوانسیون های بین المللی خطرساز که در مجلس مطرح و حتی تصویب شده است،

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، خودشیفتگی در تصویب برجام تا حدی بود که علیرغم هشدار‌ها و تأکید‌های مقام معظم رهبری مبنی بر «توافق نکردن بهتر از توافق بد است»، استراتژی «توافق به هر شکل ممکن»، هدف اصلی تیم مذاکره‌کننده قرار گرفت و با نادیده گرفتن هشدار‌های مکرر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب مبنی بر هوشیاری در برابر فریب و فرود شمشیر خیانت دشمن؛ تا حدی پیش رفتند که رهبر معظم انقلاب با صراحت اعلام  فرمودند که: «برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشد».

کتاب خسارت محض و دیپلماسی هسته ای به نقد و بررسی هشدارها، چالش ها، مذاکرات هسته ای، تصویب برخی کنوانسیون های بین المللی خطرساز و … که در مجلس شورای اسلامی مطرح و حتی تصویب و تدوین شده است، می پردازد.

کتاب حاضر حاوی مطالب و یادداشت هایی از این قرار است و شامل ۲ بخش:

بخش اول: هشدارها، تهدیدها و چالش های هسته ای
 بخش دوم: نگاهی به اهداف پشت پرده معاهدات بین المللی» می باشد.

این اثر نگاهی به برجام هشدارهای پیش از برجام و پس از برجام، مذاکرات با آمریکا و آسیب های ناشی از آن دارد.

بدون شک با خروج آمریکا از برجام، این کشور بر شدت تحریم های خود خواهد افزود و شرکت ها و بانک های اروپایی نیز از ترس تحریم و جریمه آمریکا، جرات معامله با جمهوری اسلامی ایران را نخواهند داشت.

کما اینکه در حال حاضر که آمریکا به دروغ و به نحوی فریب کارانه خود را پایبند به برجام می داند، بخش اعظم تعهدات کشورهای اروپایی بر زمین مانده است. همدستی اخیر این کشورها با آمریکا در محکومیت برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران بهترین دلیل از صدها دلیل همسویی سیاسی و اقتصادی اروپا و آمریکا است.

 لذا پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به خروج آمریکا از برجام در یک اقدام متقابل، می تواند خروج ایران از برجام باشد.

در بخشی از این‌کتاب آمده است:

در یکی از جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام از آقای عراقچی (عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده و رئیس ستاد اجرایی برجام) پرسیدم شما که همه امتیازات را یک‌جا پیش‌پرداخت کرده‌اید و دست خودتان را خالی نموده‌اید، چه تضمینی وجود دارد که فردا آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند؟! ‌

ایشان با صراحت عنوان کردند اگر آنان به تعهداتشان عمل نکنند، آبرو و هیثیت‌شان در جهان زیر سؤال می‌رود و آنان دست به این کار نخواهند زد و ما برای محکم‌کاری، برجام را به تأیید شورای امنیت رسانده‌ایم تا جلو تخلف آنان گرفته شود! به این ترتیب، تیم مذاکره‌کننده آبروی (نداشته) آمریکا را به‌عنوان تضمین اجرای تعهدات آمریکا در برجام پذیرفت! و آنان در مقابل باحذف واژه اعتماد از قاموس مذاکرات جز با پیش‌پرداخت یک‌جای تمامی تعهدات جمهوری اسلامی ایران راضی به معامله نشدند!

و این در حالی بود که مقام معظم رهبری بارها تأکید فرموده بودند که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و از پشت، شمشیر خیانت بلند می‌کنند.

نتیجه این خوش‌خیالی سیاسی این شد که آمریکا که به تمامی خواسته‌های هسته‌ای خود دست یافت. اینک برای طرح خواسته‌های اصلی خود که توقف فعالیت‌های موشکی و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است، بازی برجامی جدیدی به راه انداخته است که در آن، اروپا به‌عنوان مدافع برجام و آمریکا به‌عنوان مخالف آن هدف مشترکی را علیه جمهوری اسلامی ایران تعقیب می‌کنند./ت304/

ارسال نظرات